staat dat zwart op wit? hij beloofd dat het niet meer dan .... zou kosten.
Iemand die werkt in een sector waar het toeval, verrassingen en tegenslagen van uit de meest onverwachte hoeken kunnen komen, weet dat hij over de kosten steeds slechts een raming kan maken en zeker geen vast bedrag op kan en mag plakken.
En daar wringt het schoentje, de client beweerd dat dit wel is gebeurt en dat is iets dat zelfs mijn zoon van 9 jaar niet kan en wil geloven.
Dat iemand die heeft gestudeert en ervaring heeft zo'n domme fout zou maken, terwijl die zelf de wet en werking van het gerecht beter zou moeten kennen dan de client.
En dat die advocaat na die 2500? geen ereloon zou vragen, staat gelijk aan een arbeider of bediende die zijn overuren niet zou willen uitbetaald zien. Als die advocaat belooft heeft het proces te voeren voor een bepaaald bedrag, had hij zijn client net zogoed het bedrag kunnen laten betalen bij aanvang en hem een nota kunnen geven dat deze vrij was van alle verder kosten voor dit proces!!
Zitten veel rechtsgeleerden hier op het forum, vraag hen eens of zij een vast bedrag op ook maar ??n proces dat nog gevoerd moet worden. durven plaatsen.
Ik wens hier toch even op te repliceren.
Uiteraard is het als advocaat mogelijk een forfait af te spreken met de client. De meest gehanteerde methoden in de praktijk zijn time-sheets (uurloon) of (in mindere mate) een degressieve vergoeding o.b.v. het belang van de zaak. Dus ja, men kan perfect vooraf met de client een vast bedrag afspreken betreffende de te behartigen zaak.
Welke methode men gebruikt (time-sheet, degressief of forfaitair) is niet van belang, wat wel van essentieel belang is dat er vooraf met de client duidelijke en schriftelijke afspraken worden gemaakt en dat eens een bepaalde methode gekozen wordt men consequent blijft en de prestaties a.d.h.v. de gekozen methode worden verantwoord.
Spijtig genoeg gaapt er in de praktijk een hemelsbrede kloof met bovenstaande theorie en worden er slechts zelden voorafgaande schriftelijke prijsafspraken gemaakt. Daarom staan ook de erelonen-geschillen van advocaten met stip op 1 wat betreft het contentieux dat bij de Stafhouders terecht komt. Voor de toekomst kan men in ieder geval beterschap verwachten daar de verschillende balies zich wel degelijk bewust zijn van het probleem en dat bv. de franstalige orde van de balie van Brussel reeds een modelovereenkomst online heeft gezet dat advocaten kunnen downloaden om een dergelijk prijsovereenkomst met de cli?nt te sluiten.
Tot slot nog dit: elke balie heeft op het niveau van de Stafhouder een zgn. Verzoeningscommissie specifiek opgericht om dergelijke ereloongeschillen te beslechten. Indien men zich hierover dus benadeeld voelt kan men zich steeds tot deze Commissie wenden (die uiterst effici?nt werkt).