Particuliere verkoop via autohandel en geen garantie geven

glenn42
Topic Starter

Particuliere verkoop via autohandel en geen garantie geven

#1 , 25 feb 2014 23:58

Hooi, ben momenteel volop bezig een eigen bedrijf te starten, namelijk een autoverkoop bedrijf met z platen en al.
Zit met een paar vragen in mijn hoofd
Wil export auto's verkopen zonder keuring of sommigen met keuring
tussen de klanten zitten ook particulieren die auto's liefst met keuring willen kopen via mijn bedrijf
volgens de wet die ik ken moet ELKE autohandel of autohandelaar bij verkoop van een tweedehandswagen minstens 1jaar garantie geven
MAAR als ik een contract teken dat de klant akkoord gaat een voertuig te kopen met keuring voor verkoop en ZONDER garantie ben ik dan wettelijk goed bezig?
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 26 feb 2014 09:03

Zelfs op een tweedehandswagen moet er garantie zijn. U kunt wel bepaalde opmerkingen maken dat er iets versleten is, maar totaal geen garantie mag niet.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 feb 2014 10:49

Je kan nooit een contract of een overeenkomst sluiten tegen de wet in !

Wat kan het probleem zijn, dat de particulier een wagen koopt en jij laat een overeenkomst tekenen dat men afziet van de wettelijke garantie en als zo de klant een betere prijs krijg.

Maar er gaat iets mis, wel jij als handelaar zal dit moeten herstellen of laten herstellen op u kosten, overeenkomst of geen overeenkomst !

Deze vraag is hier al meerdere keren aanbod geweest door particulieren die dan toch hun garantie opeisten en gelijk hadden.

Men maakt nu ook geen weten om ze dan niet toe te passen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Sirkii

#4 , 26 feb 2014 13:19

Verkopen zonder garantie kan door te verkopen "voor opmaak" of "voor onderdelen" of "voor export" als t een professional is. Als je natuurlijk Z platen hebt om keuringen uit te voeren dan zit je al in een grijze zone. Voor jonge wagens sluit je beter de garantieverzekering af (kost galant 700 tot 1000 euro voor een jaar)

mava105

#5 , 26 feb 2014 15:15

Heb hier sterk de indruk dat poster een autoverkoop bedrijfje wil opstarten, en dit ZONDER enig risico voor hem zelf. Alle risico moet blijkbaar bij de klant liggen, en dat juist in een sector die al zo van oneerlijke praktijken wordt overspoeld.

Hanze

#6 , 06 mar 2014 13:54

dus al die handelaars die in hun advertentie plaatsen : Met garantie 5000 € , zonder garantie 4750 € zijn eraan voor hun moeite? Als er iets breekt aan de wagen MOET die handelaar het in garantie opnemen zelfs al wist de koper dat er geen garantie was door die 250 € prijsverschil?

denlowie

#7 , 06 mar 2014 14:43

dus al die handelaars die in hun advertentie plaatsen : Met garantie 5000 € , zonder garantie 4750 € zijn eraan voor hun moeite? Als er iets breekt aan de wagen MOET die handelaar het in garantie opnemen zelfs al wist de koper dat er geen garantie was door die 250 € prijsverschil?
Dit is zo !

Sinds 1 januari 2005, conform de wet van 1 september 2004, verbindt de professionele verkoper van een tweedehands voertuig zich ertoe bij elke verkoop aan een particulier (consument) een garantie van minimum 1 jaar te bieden op alle gebreken aan overeenstemming die bestonden op het ogenblik van de levering van het voertuig.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Archief”