Partner laten inkopen , hypothecaire lening?

klusser F
Topic Starter

Partner laten inkopen , hypothecaire lening?

#1 , 24 feb 2014 13:48

Hallo allemaal,

Ik zit met enkele vraagjes, waarvoor ik eerst even het verhaal schets.
Ik speel met het idee een huis te kopen. Neem de aankoopwaarde van het te kopen huis 250.000 eur. Hiervan zou ik 150.000 eur gaan lenen via een hypothecaire lening.
De overige 100.000 "lenen" mijn ouders mij kostenloos, tot wanneer mijn partner zich zou inkopen. Ik vroeg me af hoe dit inkopen precies verloopt.

- "10% registratierechten betalen op het ingekochte deel, tenzij trouwen." Hoe wordt dit ingekochte deel bepaald? Stel dat ze 50% eigenaar wil worden. Betaalt ze dan registratierechten op 50% van de initiële 250.000 eur, of moet het huis eerst herschat worden door iemand, waarna ze de registratierechten betaalt op deze nieuw geschatte waarde?

- Kan de vriendin een hypothecaire lening aangaan voor het gedeelte dat ze inkoopt, waarmee ik dan mijn ouders terugbetaal? Dus 2 hypothecaire leningen op hetzelfde huis.

alvast bedankt voor de info.
groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 27 feb 2014 15:18

Als ik het goed voorheb koopt u nu 100 % van de woning. U leent immers 150° en uw ouders lenen u 100°. U betaalt dus de volledige koopsom en de woning is dan 100 % uw eigendom.
Op het moment dat een andere partij 50 % inkoopt van de woning zal de bank - die hypotheek heeft - hier mee akkoord moeten gaan. dat zal die enkel zijn indien de opbrengst aangewend wordt voor terugbetaling van de hypotheeklening. Bank zal niet toelaten dat met die opbrengst schuld wordt terugbetaald aan andere schuldeiser (je ouders) terwijl zij moet wachten.
De inkopende partij zal trouwens ook moeilijk een woonkrediet kunnen aangaan : doel is inkopen 50 % van jouw eigendom. Jij zal altijd mee moeten optreden omwille van mede-eigenaar van het goed. secundo ken ik geen bank die verschillende hypotheekleningen toelaat op zelfde pand voor verschillende kredietnemers.
Contacteer je notaris die ongetwijfeld een aantal mogelijke oplossingen kan voorstellen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

klusser F
Topic Starter

#3 , 25 mar 2014 00:16

Hallo Basejumper,

Bedankt voor je antwoord.
Op het moment dat een andere partij 50 % inkoopt van de woning zal de bank - die hypotheek heeft - hier mee akkoord moeten gaan. dat zal die enkel zijn indien de opbrengst aangewend wordt voor terugbetaling van de hypotheeklening
Dat vind ik een beetje vreemd, maar ik ben dan ook een complete leek :wink: .

Stel dat ik met mijn vriendin trouw en ze zo (zonder registratiekosten) medeëigenaar maak van mijn huis. Daar moet de bank zijn akkoord toch niet voor geven?
Of ik daar al dan niet een financiële vergoeding voor krijg,dat is "interne keuken" en heeft de bank geen zaken mee, of vergis ik mij daarin?
Is het misschien gebruikelijk dat mijn vriendin (dan mijn kersverse echtgenote :D ) dan ook opgenomen wordt in de hypothecaire akte? Zodat we enerzijds beiden eigenaar zijn, en anderzijds beiden schuldenaar bij de bank?
Het spaargeld van mijn vriendin zou dan gebruikt worden om mijn ouders (gedeeltelijk) terug te betalen. De hypothecaire lening wordt gewoon verder afbetaald zoals voordien.

Het komt er volgens mij op neer dat ik "hypothecaire lening" niet goed begrijp. Ik zie het als een lening, met als onderpand een onroerend goed, los van wie de eigenaars zijn.
Op het moment van het afsluiten van de lening ben ik de enige eigenaar en heb ik een schuld van 150.000 eur aan de bank. Zij gaan akkoord met die lening omdat ze een huis van 250.000 eur als "waarborg" hebben. Wanneer ik trouw en mijn vrouw zo 50% medeëigenaar maak, dan is het toch niet zo dat de bank enkel 50% van het huis als waarborg kan gebruiken voor mijn lopende lening?
Is mijn kersverse vrouw verplicht zich mee op de hypothecaire lening in the schrijven en zo mee borg te staan voor de andere 50% die ik zogezegd aan haar heb 'gegeven'? Zo heeft de bank terug 100% van de woning als borg.
Ik had ook het idee dat mijn vrouw, als medeëigenaar van het huis, een tweede hypothecaire lening zou kunnen aangaan, aangezien er nog 'maar' een lening van 150.000 eur loopt op een huis van 250.000 eur. Een andere optie is natuurlijk om de hypotheek met ons beiden te verhogen en zo, met het extra geleende geld, mijn ouders terug te betalen?

Ik excuseer mij bij voorbaat voor mij vragen. Banken kunnen mij hier vast en zeker op antwoorden, maar moesten er toch vrijwilligers zijn te antwoorden, kan dit anderen (zij die ook niet in een bank geraken zonder er verlof voor te nemen) misschien ook een beetje helpen. :mrgreen:

groeten
Freek

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 mar 2014 00:02

U bent plots GEEN eigenaar meer van 50% van een pand dat voor 100% als borg staat.
Dat wil dus zeggen dat uw partner die 50% kan verkopen en u nog steeds de 100% hypotheek zal moeten betalen. En dat voor een pand dat maar gedeeltelijk uw eigendom is.

basejumper

#5 , 26 mar 2014 20:48

Beste,

Indien u huwt en de woning in gemeenschap brengt wordt de eigendom inderdaad ook haar eigendom. De hypotheek volgt echter het goed en de woning zal in zijn geheel in hypotheek blijven. Voor de bank dus geen probleem. Het wordt echter anders indien u 50 %M van de woning verkoopt en daar geld voor ontvangt. Indien u 50 % verkoopt, geld ontvangt én de kopende partij heeft er geen probleem mee dat het volledige goed in hypotheek blijft (dus ook zijn/haar deel) , kan dit theoretisch. Anders niet. De bank zal immesr een halve woning moeilijk verkocht krijgen...

De meest gebruikte constructie is inderdaad dat de woning na het huwelijk in gemeenschap gebracht wordt en dat de partner via "solidarisatie" ook als kredietnemer wordt genoteerd, waardoor zij ook fiscale aftrek kan genieten.

Toch wel te bespreken met notaris.

Stel

Jij koopt nu waarde 250. betaling 150 woonkrediet en 100 van jouw ouders.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Kopen”