Beschadiging bij plaatsing kookvuur

evgoeth
Topic Starter

Beschadiging bij plaatsing kookvuur

#1 , 24 feb 2014 13:08

Ik koop online een nieuwe kookvuur bij een bekende Belgische speler.

Ze komen dit op zaterdag plaatsen. Ze tonen mij de werking van het apparaat, alles perfect in orde.
Ik betaal en teken. Ik heb niet de ganse tijd op de installatie staan kijken aangezien mijn zoon van 3 aan mijn benen hing en ik ondertussen ook 2 telefoons had.

Het valt me op dat ze na de plaatsing wel heel erg snel weg waren, maar schonk er toen geen aandacht aan.

Toen ik direct daarna alles begon op te kuisen, merkte ik dat ze op 2 plaatsen rond het kookvuur mijn formica werkblad hebben beschadigd. Ze hadden de stukjes zo teruggelegd dat je het eigenlijk niet merkte, maar door erover te wrijven verschoven ze van plaats.

Ik ben nog buiten gaan kijken maar ze waren alweer vertrokken. Heb dan onmiddellijk een mail gestuurd met foto's van de beschadiging.

In hun voorwaarden op de factuur staat dat klachten onmiddellijk moeten worden gemeld en ondertekend moeten worden door de verantwoordelijke van die firma aanwezig bij de installatie. Niet gedaan dus.

Kan ik nu nog iets verwachten? Ik kan het wel terug vastkleven, maar waterdicht zal het wel niet worden denk ik.
De prijs van zo'n werkblad nieuw is ook zeker geen kost, maar ik vind het gewoon erg dat die mannen daarvan ook geen melding hebben gemaak, ze zijn daar tenslotte toch voor verzekerd en iedereen maakt al wel eens een foutje.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 feb 2014 15:16

Heb je dat document dat je ondertekende dan niet gelezen?

evgoeth
Topic Starter

#3 , 25 feb 2014 10:37

De voorkant wel ja, daar stond niets op wat ik nog niet wist.

Het stond op de achterkant van het document (2 velletjes papier).

Ik had misschien eerder moeten zeggen : 'Mannekes, zet u'. Ik geef u een taske koffie voor dat ik alles lees wat er hier op dat papierke staat.
Enfin, 't zou mij nog niet gelukt zijn ook niet want de duivel zat hen precies op de hielen, zo rap waren ze weer weg. Omdat ze natuurlijk wisten dat ze gedaan hadden ...

Reclame

Turaki

#4 , 25 feb 2014 10:45

Heeft u de voorwaarden ondertekent? Het is voor consumenten namelijk niet voldoende dat de voorwaarden op de achterkant staan vermeldt, om met de voorwaarden akkoord te gaan.

evgoeth
Topic Starter

#5 , 25 feb 2014 14:20

Ik ben akkoord gegaan met de algemene voorwaarden toen ik de bestelling heb geplaatst en deels heb betaald.

Natuurlijk weet ik wel dat je beschadigingen liefst onmiddellijk moet doorgeven, maar je gaat de plaatsing van dat toestel na en de werking ervan. Als ze hun fouten proberen te maskeren, en daar vrij goed in slagen, dat het niet direct opgemerkt wordt, hoe kan een consument zich dan nog verweren?

Turaki

#6 , 25 feb 2014 14:37

Ja, sommige zaken zijn namelijk niet meteen vast te stellen (bijvoorbeeld een bewust verborgen beschadiging), en een plaatser is niet gevrijwaard van aansprakelijkheid, enkel omdat hij in zijn AV heeft staan dat alles meteen moet gemeld worden. Dit gaat namelijk in tegen bijvoorbeeld de garantiewetgeving, die in België 2 jaar garantie garandeert, waarbij in de eerste 6 maanden de koper niets moet bewijzen.

j.demoor

#7 , 26 feb 2014 08:51

“Art.1382.Elke daad van de mens, waardoor aan een ander schade wordt veroorzaakt, verplicht degene door wiens schuld de schade is ontstaan, deze te vergoeden.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘Een contractant die zich door zijn werknemer laat vervangen voor de uitvoering van een contractuele verplichting,is zelf contractueel aansprakelijk voor de schade die de uitvoerder veroorzaakt. Een contractant kan slechts op buitencontractuele grondslag aansprakelijk worden gesteld indien de hem ten laste gelegde fout een tekortkoming uitmaakt niet alleen aan de contractuele verbintenis maar ook aan de algemene zorgvuldigheidsplicht die op hem rust,en indien deze fout andere dan aan de slechte uitvoering te wijten schade heeft veroorzaakt‘[Cass. 29 september 2006(T.F.B./D.),R.W.2006-07,1717-1721,Noot VAN OEVELEN,A.,De samenloop van contractuele en buitencontractuele aansprakelijkheid:een koerswijziging in de rechtspraak van het Hof van Cassatie].

‘merkte ik dat ze op 2 plaatsen rond het kookvuur mijn formica werkblad hebben beschadigd.’

Die schade lijkt enkel te wijten aan de slechte uitvoering van de contractuele verbintenis zodat ze onder toepassing valt van “Art.1142. Iedere verbintenis om iets te doen of niet te doen wordt opgelost in schadevergoeding, ingeval de schuldenaar de verbintenis niet nakomt.”(B.W.).Het is aan u om te bewijzen dat uw schade te wijten is aan de slechte uitvoering van de contractuele verbintenis .
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

evgoeth
Topic Starter

#8 , 27 mar 2014 17:04

Ondertussen is het kookvuur ook nog eens gedeeltelijk stuk, een deel van de kookplaat warmt niet meer op en blijft zwart.
Dat gaat een miserie worden om dat op te lossen.

Ze hebben hun eigen 'forummetje' waar ze berichten op posten, ik kan er zo veel op zetten als ik wil, het ding onthoudt mijn berichten niet.
Ik meldt mijn schade, zij antwoorden terug dat ik een offerte moet indienen, ik vraag daarna of ik de eenheidsprijs van dat ding kan doorsturen zodat ik enkel dat vergoed krijg en de plaatsing zelf doe, na 1 week en na 2 weken stuur ik een berichtje in dat venster, en na nog een week krijg ik antwoord en blijkt dat mijn laatste 2 berichten er zelfs niet in staan.

En als ze dan besluiten van gans dat spel te deleten heb ik helemaal geen bewijs meer dat ik hen een bericht heb gestuurd ... En dan kunnen ze gaan argumenteren natuurlijk dat ik geen berichten heb gestuurd ...

Wat moet ik nu doen? Met aangetekende brieven beginnen?

mava105
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 mar 2014 19:41

Screenprints maken en AS sturen.

Terug naar “Gebrekkige Producten”