verplicht C.V publiceren op internet kan dit ?

Shaker
Topic Starter

verplicht C.V publiceren op internet kan dit ?

#1 , 06 feb 2008 21:49

Hallo !

Mijn zoon is nu een drietal maanden werkloos .
Hij is in die periode koortsachtig opzoek geweest naar een job en heeft tot op heden nog geen succes .
Nu had de VDAB hem verleden week opgeroepen voor trajectbegeleiding wat hij gerust wil volgen want hij wil werk .

Maar nu komt er een probleem opduiken , en waar ik eigenlijk ook tegenstander van ben .
De VDAB medewerkster verplicht hem om zijn C.V en werkverleden te publiceren op de KISS .
KISS is een soort databank van de vdab waar sollicitanten hun C.V in kunnen publiceren .
Bedrijven ,zelfstandigen en interimkantoren kunnen hier de gegevens bekijken .
Maar een iets of wat vernuftigd persoon kan hier met wat leugentjes ook toegang tot krijgen .

Nu heeft mijn zoon en ik trouwens ook hier een enorm probleem mee dat die C.V en werkverledens van mijn zoon zomaar op het internet zouden moeten komen volgens de vdab .

Als je een beetje logisch denk , dan kan een ex-werkgever van jou ook op deze website je werkervaringen controleren van toen je bij hem wegging ofzo.

Nu is mijn vraag.

Kan de vdab of misschien zelfs RVA je verplichten om die C.V met al je persoonlijke gegevens ( werkverleden enz. ) te publiceren in die databank , waar alle werkgevers interimbureaus en misschien ook andere vernuftigde personen met minder goede bedoelingen toegang tot hebben ?

kan men zich op een bepaalde wet beroepen indien de vdab medewerkster voet bij stuk houd dat hij dit MOET doen ?

Bedankt .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Beachcomber

#2 , 07 feb 2008 10:00

ik begrijp niet goed wat het probleem is.

In een CV zet je alleen de gegevens die je ering wil zetten, de rest laat je er gewoon uit.

Daarnaast, indien je gebruikmaakt van de diensten van de RVA dan heb je met hen een overeenkomst, indien die overeenkomst stipuleert dat je daarom je CV op een databank dient te zetten, dan ben je daar contractueel to e verplicht. Doe je dat niet is de RVA dan ook niet meer verplicht je te helpen.

Daarnaast, een persoon die zich onrechtmùatig toegang verleent tot een netwerk waartoe hij geen rechten heeft maakt zich schuldig aan inbraak in computersystemen. Hij kan daarvoor veroordeeld worden en elke informatie die hij daaruit haalt is volstrekt onbruikbaar.

Juridisch kan u weinig doen zolang er geen misbruik gemaakt is van de informatie uit het netwerk.

En wat heeft uw zoon te verbergen dat er zo'n een probleem is om een CV op het net te zetten?

Shaker
Topic Starter

#3 , 07 feb 2008 13:03

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt.
Mijn zoon maakt geen gebruik van de diensten van de rva ( buiten een uitkering ontvangen ).

Niemand , maar dan volgens mij ook niemand kan je verplichten je persoonlijke gegevens kenbaar te maken op het internet .

Geef nu eerlijk toe , zou jij ermee gediend zijn dat een bvb relatiebureau op het internet gaat plaatsen hoeveel liefsjes je al gehad hebt , en wat de reden was dat je het uitgemaakt hebt .

Ik denk toch dat iedereen het recht heeft om zijn levensverloop en dus privacy te beschermen .

Het zijn enkel bevoegde instanties die daar volgens mij recht toe hebben .

Mij gaat het er enkel maar over om de vraag of mijn zoon dit wettelijk kan weigeren , dat al die gegevens op hetnet worden gepubliceerd .

Trouwens het is de vdab die dit eist , en niet de rva .

En er is nooit een document ondertekend dat hij zich hiermee akkoord verklaard .

Reclame

mapleleiah

#4 , 07 feb 2008 14:19

Ik snap ook het probleem niet. Als u zoon echt werk wil, dan zou hij blij moeten zijn dat men zijn CV op grote schaal wil publiceren. Een lijst met vorige werkervaringen zou geen probleem mogen zijn, want dat schept een beter beeld voor de toekomstige werkgever. Tenzij uw zoon serieuze wandaden heeft gedaan in een vorige job, is er toch geen enkel bezwaar? Trouwens, heel wat werkgevers vragen sowieso naar het werkverleden van een sollicitant en bellen soms zelfs vorige werkgevers op. Als er iets te verbergen valt, zal het waarschijnlijk toch aan het licht komen.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Shaker
Topic Starter

#5 , 07 feb 2008 15:44

Mijn zoon heeft steeds goede werkervaringen gehad , buiten één enkele malafide werkgever die hem serieus met zijn .... heeft gehad.

Aan jullie antwoorden kan ik eigenlijk al een beetje merken dat jullie erop aan sturen dat mijn zoon niet wil werken , wat ik absoluut kan tegenspreken .

Enkel is er het probleem dus met die ééne werkgever waarvan hij zeker is ( en dat is ook al gebleken uit het verleden ) dat die man mijn zoon constant zit zwart te maken tegenover andere werkgevers .
Hij heeft ook al vernomen dat die werkgever goed op de hoogte is van wat mijn zoon zoal gedaan heeft van werk , na bij hem te zijn onstlagen .

Hij wil dus eigenlijk vermijden dat die man constant inzicht heeft in zijn dossier op internet van de VDAB en zijn verleden enz. kan bekijken .

De reden van die problemen met die werkgever was eisen om zwarte uren te maken , wat mijn ook gedaan heeft.
Omdat die man weigerde uit te betalen heeft mijn zoon nog geweigerd dit te doen , en is hij ontslagen geweest met slechte papieren door die werkgever.
Tevens liep mijn zoon hierdoor een senctie op bij de rva .

Maar bijkomend vraag ik me toch af.
Tijdens rechtzaken zitten jullie advocaten de wetgeving zo specifiek te na te leven .
Zodus antwoord nu eens op mijn vraag gebaseeerd op de wet , en laat werk buiten beschouwing .
Mag mijn zoon weigeren dat ze dit publiceren en kan men zoon zich op de wet van de privacy beroepen ?

Beachcomber

#6 , 07 feb 2008 16:47

Uw zoon is in principe perfect gerechtigd om te weigeren dat er informatie die zijn persoonlijk levenssfeer raken te publiceren op een openbaar medium. Valt te bekijken of dat RVA-netwerk openbaar is.

Wat je dient na te gaan is of er geen verplichting rust op uw zoon va,uit de RVA. Uw zoon kan niet gedwongen worden om zijn gegevens kenbaar te maken, maar dat kan repercussies hebben op een eventuele verplichting die wettelijk geregeld is.

mapleleiah

#7 , 07 feb 2008 18:21

Ik denk niet dat een van ons gesuggereerd heeft dat uw zoon niet wil werken.

Maar u moet RVA of VDAB of wat dan ook begrijpen: het is hun bedoeling mensen zo rap mogelijk aan het werk te krijgen zodat er geen overbodige uitkeringen betaald moeten worden. Vandaar acties zoals CV's op Internet, SMS'jes met werkaanbiedingen ...

Ik twijfel niet aan de slechte intenties van die vorige baas ... maar ik kan moeilijk geloven dat elke nieuwe potentiële werkgever daar zomaar zou in geloven ...

Lenny

Shaker
Topic Starter

#8 , 07 feb 2008 21:26

Toch even vermelden dat ik net in contact ben geweest met een advocaat ( oude schoolkameraad van mij ).

Volgens hem kan geen enkele instantie dit eisen dat mijn zoon zijn gegevens kenbaar moet maken op het internet of databases waar werkgevers , interimbureau's enz. dit kunnen inzien .

Laten we de post hier maar sluiten .

RijmenamsK

#9 , 08 feb 2008 18:37

Als je zoon wel wil werken maar zijn CV niet wil publiek maken, hoe gaat hij dan ooit aan werk geraken?

Als ik een nieuwe job zoek, zet ik mijn CV zowel op de site van de VDAB als op die van Monster en alle mogelijke databases, zodat zoveel mogelijk wergevers mijn gegevens vinden en mij een job kunnen aanbieden.

mapleleiah

#10 , 08 feb 2008 22:22

Toch even vermelden dat ik net in contact ben geweest met een advocaat ( oude schoolkameraad van mij ).

Volgens hem kan geen enkele instantie dit eisen dat mijn zoon zijn gegevens kenbaar moet maken op het internet of databases waar werkgevers , interimbureau's enz. dit kunnen inzien .

Laten we de post hier maar sluiten .
Dan zal het waarschijnlijk ook maar eerlijk zijn dat deze instanties uw zoon niet meer verderhelpen en ook maar de uitkering laten vallen. Want u mag wel zeggen dat uw zoon andere intenties heeft, maar deze instanties zullen dat anders zijn.

Lenny

Shaker
Topic Starter

#11 , 09 feb 2008 00:36

Mijn zoon heeft terug werk .

Chemisch operator .

Contract getekend onbepaalde duur .

mapleleiah

#12 , 09 feb 2008 21:23

Mijn zoon heeft terug werk .

Chemisch operator .

Contract getekend onbepaalde duur .
Da's goed nieuws. Veel succes met de job!

Lenny

Terug naar “Privacy-bescherming”