poetsen gemene delen

roharro
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

poetsen gemene delen

#1 , 21 feb 2014 17:45

Ik heb een onverwacht probleem mbt poetsen van de gemene delen.

Per verdieping zijn er twee appartementen en één gemeenschappelijke hal waar de lift is.
Tot op heden werd het gebouw wekelijks gepoetst door een bedrijf. De meeste mede-eigenaars vonden dat te duur. De AV heeft beslist dat per verdieping het onderhoud van die hal afwisselend gedaan wordt door de bewoners van de twee apparementen.

Als verhuurder stelt dit me nu voor een probleem aangezien de alleenstaande huurder van mijn appartement wegens hoge ouderdom niet meer zelf kan poetsen.
Voor het poetsen doet hij beroep op een poetsvrouw via zijn mutualiteit. Maar die mag niet in de gemene delen poetsen, enkel binnen in het appartement van de huurder.

De bewoner-eigenaar van het andere appartement op dezelfde verdieping heeft nu klacht neergelegd bij de syndicus omdat mijn huurder zijn beurtrol niet waarneemt. De vertrouwenspersoon van mijn huurder reageert daarop dat het huurcontract de huurder geenszins verplicht tot het poetsen van de gemene delen.

En ik vind geen poetsvrouw/poetsbedrijf die om de 14 dagen die vier vierkante meters willen poetsen.

Ik heb nu op mijn beurt de syndicus erop gewezen dat de statuten van het gebouw enkel spreken van verplichte bijdrage in de kosten van het poetsen, maar geenzins het zelf moeten poetsen verplicht maken.

Bestaat er rechtspraak of wetgeving ivm het verplichten van eigenaars/bewoners om de gemene delen (al of niet volgens een beurtrol) te poetsen?
Mijn buikgevoel vertelt me dat dit niet kan....en dat zelfs de burgerlijke aanprakelijkheid van de VME kan betrokken zijn ingeval van ongevallen tijdens deze doe-het-zelf activiteiten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jureca
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
CityBird

#2 , 21 feb 2014 20:00

Een oplossing zou kunnen zijn om met een van de andere bewoners tegen vergoeding een afspraak te maken om jouw poetsbeurt over te nemen.

roharro
Topic Starter

#3 , 21 feb 2014 20:04

Een oplossing zou kunnen zijn om met een van de andere bewoners tegen vergoeding een afspraak te maken om jouw poetsbeurt over te nemen.
Ik ga me niet bezondigen aan het organiseren van zwartwerk. In een min of meer gelijkaardige situatie heb ik een aantal jaren geleden al een boete van 1500 EUR mogen ophoesten.
Geen tweede keer.....

Trouwens het is niet "mijn" poetsbeurt. Het verslag van de AV vermeldt dat het de "bewoner" is die de gemeenschappelijke hal op zijn verdieping moet poetsen.
Welke wet machtigt de VME om mijn bewoner-huurder werktaken op te leggen????

Kent iemand juridische elementen om dit in de kiem te smoren?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

CityBird

#4 , 21 feb 2014 23:39

Je hebt gelijk, dit is juridisch gezien zwartwerk. Spijtig genoeg want jouw situatie is zeker geen uniek geval.

WP002

#5 , 22 feb 2014 09:49

Mijn ouders hebben in hun appartement een soortgelijk geval. De AV had nooit mogen beslissen om de gemeenschappelijke poetshulp van het bedrijf af te schaffen. Mijn advies zou zijn: de weken waarin uw hoogbejaarde huurder zou moeten poetsen zal er jammer genoeg niet gepoetst worden. En deel mee dat wie het daar niet mee eens is, het vrij staat om naar de rechtbank te stappen.(gaat niet gebeuren)

[email protected]

#6 , 13 mar 2014 19:29

Beste,

Wij zijn een poetsbedrijf die het wel zou willen doen voor jullie.
U kan mij mailen op [email protected]

Mvg
Rihas Cleaning

mava105
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 mar 2014 19:53

Beste,

Wij zijn een poetsbedrijf die het wel zou willen doen voor jullie.
U kan mij mailen op [email protected]

Mvg
Rihas Cleaning
Dacht dat op dit forum geen pub was toegelaten?

WP002

#8 , 13 mar 2014 23:48

Dacht dat op dit forum geen pub was toegelaten?
Me dunkt lijkt dit een geval waarin een uitzondering kan worden gemaakt, want de OP zit met de handen in het haar.

Terug naar “Archief”