Staat dit op mijn uittreksel uit het strafregister?

jmi17
Topic Starter

Staat dit op mijn uittreksel uit het strafregister?

#1 , 14 feb 2014 01:48

Ik heb enkele vragen over het onderstaande.

Onlangs heb ik om te kunnen werken met minderjarigen een uittreksel uit het strafregister opgevraagd, uiteraard model 2.
Maar nu is het zo dat ik minstens 2 pv's heb gehad voor familiaal geweld. Waarvan de oudste dateert uit 2010 of 2011 en de laatste van een jaar geleden.
Misschien zijn er er nog pv's geweest, maar daarvan heb ik zeker geen weet. De politie is wel vaker tussenbeide gekomen maar daarvan werd er niet altijd een pv gemaakt. Het is ook zo dat ik nooit opgepakt ben geweest of voor de rechter ben moeten verschijnen. Het is dus bij die pv's gebleven. Misschien ook omdat wijkagent die de laatste pv opvolgde heeft ondervonden dat de familiale situatie uitstekend was na het laatste conflict. Zal dit op mijn uittreksel uit het strafregister staan?

Zelfde vraag over een parkeerboete (foutparkeren) die ik in september opliep, gaat dit op het uittreksel staan?

Nu had ik enkele weken terug ook een uittreksel uit het strafregister nodig, weliswaar model 1, en daar stond niets op qua veroordelingen.

Alle pv's en de boete waren wel in een andere politiezone dan waarin ik woon. Ik veronderstel dat de pv's en de boete in de computer bij de politie staat in gans het land of is dat enkel als je effectief voor de rechtbank moest komen? Een agent zei me ooit eens dat de conflicten waarbij geen pv werd gemaakt (ook al weten ze mijn gegevens) enkel en alleen in de computer van die politiezone te vinden is. Dus niet in de politiezone waarin ik nu woon. Klopt dit?

Bedankt voor een antwoord alleszins!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
69_Shorty_69

#2 , 14 feb 2014 10:25

Een strafblad krijg je alleen na een veroordeling voor wanbedrijven en misdrijven
dura lex sed lex

Reporter: What do you feel when you shoot a terorrist?
Marine Sniper: *Chuckles* RECOIL

When you run from the law you'll only get to jail tired

jmi17
Topic Starter

#3 , 14 feb 2014 14:16

Bedankt voor het antwoord.
Dus als ik het goed begrijp zal het uittreksel blanco blijven? Telt dit ook voor de boete? Maar in ieder geval zou het me verbazen als men daarvoor een sollicitant weigert.
Nog even vergeten te vermelden bij men 1e topic: toen ik enkele jaren terug ook een model 2 nodig had kreeg ik op een gegeven moment telefoon van de politie om te vragen voor wat het juist moest dienen (was ook voor werk). En toen zei die agent: er staat hier een pv voor slagen en verwondingen, heb je daar weet van? Ik wist wel over wat het ging. Hij zei toen: omdat het al even geleden is (1 of 2 jaar voor de aanvraag) zal ik dat laten vallen op het uittreksel uit het strafregister.
Is er dan wel een kans dat het erop kan staan? Ik ben nooit veroordeelt geweest tot een straf (geen celstraf of werkstraf of boete of wat dan ook).
Het is alleen wel zo dat ik na de laatste pv vorig jaar voor familiaal geweld dat ik onder druk van de wijkagent alleen ben gaan wonen, maar dat lijkt me geen straf voor op een strafblad.

Reclame

Oude Belg

#4 , 14 feb 2014 15:52

Parkeerboetes komen niet op je strafregister.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 feb 2014 16:44

Hangt van de activiteiten welke u gaat doen.
Om op een strafblad - uittreksel van strafregister te komen, moet u wel een veroordeling hebben gekregen.
Alle (andere) feiten staan ofwel in het ANG systeem dat voor alle politiediensten raadpleegbaar is.
Meldingen staan inderdaad alleen maar in de gegevens van de politiezone. Dat is echter geen enkele garantie dat rechtbank ze niet zou weten.
Want zoals reeds gezegd al naargelang de activiteiten wordt de vraag gesteld via een anders systeem met vraag nazicht te doen in elke politiezone of ze info over uw hebben.
Dit nazicht kan door verschillende diensten ( ik denk hier aan de veiligheid van de staat, maar ook elke pdK of onderzoeksrechter in het land).
PS een politieambtenaar kan niet beslissen en heeft geen bevoegdheid om wat dan ook NIET te vermelden als het in het systeem staat en dus moet opgegeven worden.
Trouwens dat wordt bepaald door het type van uittreksel dat u moet krijgen en dat word bepaald door de wet en de uitput komt uit het CENTRAAL strafregister dus gans België.
In sommige gevallen zal de vraag zich ook uittrekken tot over meer landen en dit via o.a. Interpol in Wiesbaden.

jmi17
Topic Starter

#6 , 15 feb 2014 21:12

Hangt van de activiteiten welke u gaat doen.
Om op een strafblad - uittreksel van strafregister te komen, moet u wel een veroordeling hebben gekregen.
Alle (andere) feiten staan ofwel in het ANG systeem dat voor alle politiediensten raadpleegbaar is.
Meldingen staan inderdaad alleen maar in de gegevens van de politiezone. Dat is echter geen enkele garantie dat rechtbank ze niet zou weten.
Want zoals reeds gezegd al naargelang de activiteiten wordt de vraag gesteld via een anders systeem met vraag nazicht te doen in elke politiezone of ze info over uw hebben.
Dit nazicht kan door verschillende diensten ( ik denk hier aan de veiligheid van de staat, maar ook elke pdK of onderzoeksrechter in het land).
PS een politieambtenaar kan niet beslissen en heeft geen bevoegdheid om wat dan ook NIET te vermelden als het in het systeem staat en dus moet opgegeven worden.
Trouwens dat wordt bepaald door het type van uittreksel dat u moet krijgen en dat word bepaald door de wet en de uitput komt uit het CENTRAAL strafregister dus gans België.
In sommige gevallen zal de vraag zich ook uittrekken tot over meer landen en dit via o.a. Interpol in Wiesbaden.
Dus als ik het goed begrijp gaat het uittreksel dat ik zal krijgen blanco zijn?
Sorry voor de vraag :)

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 feb 2014 21:19

Hangt van het soort van activiteiten af.
Er kan ook een moraliteitsonderzoek aan gekoppeld zijn en DAT is iets anders.
Hierdoor kan er ook een weigering gebeuren zodat u niet mee de doen aan die activiteit en/of er zelfs niet aanwezig mag zijn.

jmi17
Topic Starter

#8 , 17 feb 2014 13:41

Hangt van het soort van activiteiten af.
Er kan ook een moraliteitsonderzoek aan gekoppeld zijn en DAT is iets anders.
Hierdoor kan er ook een weigering gebeuren zodat u niet mee de doen aan die activiteit en/of er zelfs niet aanwezig mag zijn.
In de mail van de gemeente staat dat er inderdaad een moraliteitsonderzoek aan verbonden is.
Wil dat dan zeggen dat ook feiten waarvoor je geen veroordeling hebt opgelopen (zoals in mijn geval) toch op het uittreksel uit het strafregister komen te staan of kan het nog altijd dat er niets staat op de documenten die ik zal ontvangen van de gemeente? Bovendien zei de wijkinspecteur vorig jaar dat de laatste pv vermoedelijk zal geseponeerd worden aangezien de familiale situatie terug uitstekend was. Wat er met de vorige pv's is gebeurd weet ik niet.
Het gaat om werken met zieke kinderen.

Terug naar “Archief”