Ik was tot voor kort lid van x . Een dikke week terug leerde ik op die chat een meiske kennen, Jessica. Jessica was een meid van vooraan de 20 (uit Zweden). Op zich begon het allemaal onschuldig, tot afgelopen zondag. Ze stelde voor om via y te cammen. Ik had beter moeten weten, maar stemde toch toe.
Na het uitvoeren van een aantal handelingen, terwijl zij zichzelf ook had uitgekleed sloot ze doodleuk de chat af en vertelde mij een paar minuten later de chat online te hebben geplaatst op een aantal mediasites, met mijn volledige naam, voorafgegaan door pedofiel en kinderlokker. Ook stuurde ze een link van die chat door naar mijn Facebookvrienden. (hoewel ze onzichtbaar zijn op Facebook zelf, zijn ze vermoedelijk ergens zichtbaar via x en/of y) Gelukkig gebruikte ze daarvoor de een link van z , waar de opnames na een klein kwartier al verwijderd waren en er geen beschrijvende tekst in de URL staat.
Ik kwam uiteraard prompt in actie. Ik nam allereerst een screenshot van haar y profiel waar ze als 25jarige (geboren in 1989) op stond, en maakte een kopie van mijn opname (ook ik neem al mijn webcamchats voor privégebruik). Ik verwijderde ze vervolgens op y , gaf haar account ook door via het ingebouwd abuse - systeem. Haar x - profiel bestond al niet meer (hoewel ze mij eerder die dag daar nog had op aangesproken.
Een zoektocht op het internet leefde me een aantal extra links op van/naar de opnames, ook deze opnames waren binnen het uur weg. Mijn profiel op x heb ik ondertussen ook verwijdered... Te veel slechte ervaringen met deze site.
Resten er nu nog een aantal problemen:
- Hoewel alle verwijzingen in Google zijn gemaild geweest, en geen enkele link hiervan nog actief is, kwam ik gisteren nog steeds een aantal hits tegen bij het Googlen van mijn naam. Welliswaar zonder de name, maar vaak met weinig-verhullende commentaar.
- Er bestaan ook diensten zoals sharepoints waar je geen sporen van aantreft via een search engine.
- Al de moeite die ik me tot nu toe heb getroost ten spijt, ik krijg ik een paar van de bestaande meldingen in Google niet weg.
Maar.... Wat nu?
- Wat kan ik doen?
- Kan dit verhaaltje nog een juridisch staartje krijgen?
Ook trof ik van haar hand nog andere gelijkaardige posts aan. Deze week alleen al heeft ze 2 andere mannen op deze manier een loer gedraait.
Mijn vragen:
- Kan zij hier nog iets mee doen?
- Ik kan haar kwaadaardig opzet zonder veel problemen aantonen. Ben ik daar iets mee vooruit?
- Is een listing in Google al reden voor de Politie om dit actief op te volgen?
- Hoe kan ik dit gedrag aan de kaak stellen? Ik heb er al over gedacht om haar IP-adres te laten opvragen en klacht in te dienen bij de politie. Maar of dit verstandig is, en/of veel aarde aan de dijk gaat brengen...