de wanden zijn geisoleerd maar ik laat de deur wat openstaan om te verhinderen dat de generator te warm wordt, onze eerste brandde uit (voor we dit systeem hadden), in de achterwand is ook een opening, maar de lucht moet circuleren dus helemaal afsluiten kan niet.waarom niet een bakje maken rondom de generator en die binnenin bekleden met EASYfoam AC2 geluidsabsorberend schuim ?
Wsl goedkoper dan een deftige decibelmeter
De generator slaat aan als de batterijbank onder de 24v zakt - in de zomer draait die ongeveer 1 uur per week, in de winter 1 of 2 keer per dag, telkens ongeveer een uur. En s avonds verbruiken we meer elektriciteit dan in de dag dus is het logisch dat die aanslaatU moet uw gemeentelijk politiereglement raadplegen. Pols eens bij de gemeente, de dienst milieu kan u waarschijnlijk verderhelpen.
Geluidsnormen zijn inderdaad niet zo heel simpel en eenduidig.
Voor meer info: http://www.lne.be/themas/hinder-en-risi ... gelgeving/" onclick="window.open(this.href);return false;
Draait die generator overdag of 's nachts? Als het overdag is en het is maar een uurtje per dag zou ik mij hoe dan ook nooit zorgen maken in uw geval. Het beste is uw gezond verstand te gebruiken en eens te polsen bij de andere buren. Heeft nog iemand anders er last van? Zo ja dan kan je inderdaad maatregelen nemen, zo neen, dan kan het zijn dat uw buurman onredelijk is. Indien u er niet onderling uitgeraakt met die buurman kan een oproeping in verzoening voor de vrederechter soelaas brengen.
Wel gek dat hij van toen hij er kwam wonen (2005 of later) tot nu nooit veel over gezegd heeft.... De generator stond er toen al. En eigenlijk mag hij er niet eens wonen want het zijn hier weekendverblijven - wij hebben woonrecht omdat we ons destijds (2003) inschreven en aan de wetgeving voldeden, hij liet zijn adres bij zijn moeder staan en viel uit de boot. Eerlijkheid werd eens beloondUiteindelijk komt het erop neer dat uw buurman juridisch zou kunnen ageren op basis van burenhinder. Als hij dat bewezen zou krijgen, dient u de hinder die u veroorzaakt te reduceren tot een redelijk niveau van hinder. Wat is dat? Nobody knows, daar is veel rechtspraak over waar wel wat richtlijnen in te vinden zijn, maar je kan daar boeken over schrijven... De vrederechter zal dat uiteindelijk in concreto dienen te beoordelen.
Hahaha, dat zou hier onmogelijk zijn, ik heb net met een decibel APP (in hoeverre die accuraat is weet geen kat) buiten gemeten en de wind in de bomen was al boven de 55 db! (Dat klopt met http://home.planet.nl/~camin023/revalid ... aarden.htm" onclick="window.open(this.href);return false; )Ik had vroeger meerdere koelinstallaties en die mochten maar 30DB in de nacht zijn, volgens onze milieuvergunningen ! !
Ik heb weet dat er gemeenten zijn tot zelfs tot 48DB mag hebben!
En 30DB is zeer weinig hoor !!
Een aanzienlijk deel van het geluid komt via de uitlaat (chappementbuis in Brabantde wanden zijn geisoleerd maar ik laat de deur wat openstaan om te verhinderen dat de generator te warm wordt.
Geluidsterkte meten is niet hetzelfde als de lengte van je woonkamer gaan bepalen met een rolmeter. Voor dergelijke metingen bestaan er normen waarin o.m. meetmethoden, tijds-, frekwentiewegingen gedefinieerd worden om tot zinvolle vergelijkingen van meetresultaten te komen.Ik heb net met een decibel APP (in hoeverre die accuraat is weet geen kat) buiten gemeten en de wind in de bomen was al boven de 55 db! (Dat klopt met http://home.planet.nl/~camin023/revalid ... aarden.htm" onclick="window.open(this.href);return false; )
Bedankt voor het meedenken iedereen!Standaard verschil tussen achtergrondgeluid en geproduceerd geluid mag niet meer dan 5 dB(A) verschillen ruwweg geschreven.
http://www.belgium.be/nl/leefmilieu/ver ... idshinder/" onclick="window.open(this.href);return false;
U kan meten vlak bij de generator, aan de open deur, aan de open zijde en op 50 meter van uw huis.
Dan hebt u zo wie zo al referentiemetingen.
Ik denk het wel, anders zou zij nooit 36,4 dB als resultaat hebben.U bent zich er van bewust dat decibel een logaritmische waarde is?
Theoretisch wel. De amplitudeweergave van een menselijk oor is min of meer (natuurlijk) logaritmisch omdat je je anders nooit in de omgeving van een vliegtuig zou kunnen begeven. Elke vermindering van 6dB (Niet 3 dB) is dus bij benadering een halvering van het volume. Volgens experten ligt een subjective halvering/verdubbeling echter eerder rond 10dB.(wat niet noodzakelijk is wat wij ervaren als dubbel zo luid)