verhuur garagestaanplaatsen

roharro
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

verhuur garagestaanplaatsen

#1 , 08 feb 2014 12:34

Bij twee appartementen die ik verhuur horen ook twee staanplaatsen in de ondergrondse garage van het gebouw.
Aangezien de bewoners van die apparteenten oudere mensen zijn zonder auto huren die enkel het appartement.
De twee garageplaatsen zijn verhuurd aan andere mensen.

Vraag: moet ik, omdat de garages niet zijn verhuurd aan de huurders van de appartementen, een BTW nummer aanvragen?

Deze situatie bestaat al jaren, maar ik heb me nooit afgevraagd of een BTW nummer verplicht is.

Ik weet wel dat ik vrijstelling kan krijgen voor het aanrekenen van de BTW, maar zelfs dan moet je blijkbaar in bepaalde gevallen voor garageverhuur toch nog een BTW nummer aanvragen.

Ik heb niet veel zin in nog wat extra papperrasserij, aangezien volgende huurders waarschijnlijk wel de staanplaatsen erbij willen....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jureca
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 08 feb 2014 12:42

Verhuur van garage's is idd zowat de enige onroerende verhuur die btw-plichtig is. De vrijstellingsregeling ontslaat uw niet van uw plicht om te laten registreren.

roharro
Topic Starter

#3 , 08 feb 2014 13:01

Duidelijk weer die Kafka die ze gingen aanpakken.....
BTW nummer aanvragen dat niet moet worden gebruikt. Bravo B wetgever!!!!!!

Jaaropbrengst (bruto wel te verstaan) van de twee staanplaatsen samen is slechts 960 EUR........

Bovendien is het een eigendom in onverdeeldheid. Wie zou BTW nummer moeten aanvragen? (Hoop dat we geen vennootscap moeten oprichten om het BTW nummer dat niet moet worden gebruikt te beheren)....

Vraag me af hoeveel kleine verhuurders met één of twee garagestaanplaatsen het BTW nummer dat ze niet hoeven te gebruiken hebben aangevraagd :lol: :lol: :lol: .

Reclame

LeenW

#4 , 08 feb 2014 13:10

Jaaropbrengst (bruto wel te verstaan) van de twee staanplaatsen samen is slechts 960 EUR........

Bovendien is het een eigendom in onverdeeldheid. Wie zou BTW nummer moeten aanvragen? (Hoop dat we geen vennootscap moeten oprichten om het BTW nummer dat niet moet worden gebruikt te beheren)....

Vraag me af hoeveel kleine verhuurders met één of twee garagestaanplaatsen het BTW nummer dat ze niet hoeven te gebruiken hebben aangevraagd :lol: :lol: :lol: .
Ja en nee, iedereen moet wel een jaarlijkse klantenlijst indienen, btw-vrijstelling of niet. En moest u verhuren aan een vennootschap, moet u wel facturen opmaken enzo. Vrijstellingsregeling voor kleine onderneming is een vereenvoudiging, in tegenstelling tot de volledige vrijstelling voor bv. scholen.

Boregard

#5 , 08 feb 2014 14:53

Verhuur de staanplaatsen samen met de twee appartementen.
Verhoog de huur met 40 per maand.(960 /24)
Help de oudere huurders hun staanplaatsen te verhuren aan bv. 50. Hierdoor verminderen ze hun huur met 10.
Doe alle werk voor hen.
Resultaat rompslomp verplaatst OK maar geen BTW enz...
Alleen de oudere huurders overtuigen dat ze er voordeel bij hebben en zeker geen kwaad kunnen.
Systeem wordt op veel plaatsen toegepast.
Er is maar 1 goed: kennis
en er is maar 1 kwaad: onwetendheid
:arrow: Socrates

roharro
Topic Starter

#6 , 08 feb 2014 17:51

Verhuur de staanplaatsen samen met de twee appartementen.
Verhoog de huur met 40 per maand.(960 /24)
Help de oudere huurders hun staanplaatsen te verhuren aan bv. 50. Hierdoor verminderen ze hun huur met 10.
Doe alle werk voor hen.
Resultaat rompslomp verplaatst OK maar geen BTW enz...
Alleen de oudere huurders overtuigen dat ze er voordeel bij hebben en zeker geen kwaad kunnen.
Systeem wordt op veel plaatsen toegepast.
Waarom zou de BTW rompslomp niet gelden voor die ouderen? Zij worden dan toch ook verhuurders?

roharro
Topic Starter

#7 , 08 feb 2014 17:53

Ja en nee, iedereen moet wel een jaarlijkse klantenlijst indienen, btw-vrijstelling of niet. En moest u verhuren aan een vennootschap, moet u wel facturen opmaken enzo. Vrijstellingsregeling voor kleine onderneming is een vereenvoudiging, in tegenstelling tot de volledige vrijstelling voor bv. scholen.
Ik ben toch geen onderneming? Wij zijn met drie eigenaars van die staanplaatsen, in onverdeeldheid.
Wie moet dan een "klantenlijst" indienen?

Boregard

#8 , 18 feb 2014 09:55

Ben er niet zeker van maar als je je eigen (huurder) garage verhuurt aan een particulier je vrijgesteld bent van alle rompslomp.
Heb hier zelf proberen te bellen naar BTW-admin. maar geraak niet binnen. sorry
Er is maar 1 goed: kennis
en er is maar 1 kwaad: onwetendheid
:arrow: Socrates

Redrum

#9 , 18 feb 2014 12:01

Zo zit het ook niet in elkaar - los van uw specifieke vraag.

Enerzijds is er het deel handel waarbij je een ondernemingsnummer moet aanvragen en ingeschreven moet worden in de KBO; de vroegere Handelsregister-verrichtingen zeg maar, dan kreeg je een handelsregister-nummer. Hier hoort in principe ook de aansluiting bij een sociale kas op te volgen.

Anderzijds is er het deel BTW waarbij je hoedanigheid geactiveerd wordt bij de BTW - het vroegere BTW-nummer - waarbij je dan onder een eventuele vrijstellingsregel kan vallen.

Vroeger moesten vrije beroepers bv wel deel 1 doen, maar niet deel 2.

Men slaat die twee zaken hier consequent door elkaar, en wil blijkbaar niet horen dat het gewoon twee aparte dingen zijn.
Ik weet dat dat gedeeltelijk komt doordat de twee nummers nu inderdaad bij wijze van vereenvoudiging quasi identiek zijn, en de BTW-administratie zelf geeft hieromtrent ook vaak onduidelijke info, maar toen ze nog echt verschilden vroeg iedereen dus echt om een vereenvoudiging. :roll:

roharro
Topic Starter

#10 , 18 feb 2014 12:18

Wat ik bedoel is dat het toch onlogisch is dat indien men slechts één garagestaanplaats apart verhuurt (omdat de huurder van het appartement, waar de garagestaanplaats één kadastraal perceel mee vormt, de garage niet wenst te huren) men verplicht wordt om een btw-nummer aan te vragen niettegenstaande men vrijstellng van BTW geniet wegens beperkte huurinkomst.
Daarom noem ik dat KAFKA.

Redrum

#11 , 18 feb 2014 12:29

Wat ik bedoel is dat het toch onlogisch is dat indien men slechts één garagestaanplaats apart verhuurt (omdat de huurder van het appartement, waar de garagestaanplaats één kadastraal perceel mee vormt, de garage niet wenst te huren) men verplicht wordt om een btw-nummer aan te vragen niettegenstaande men vrijstelling van BTW geniet wegens beperkte huurinkomst.
Daarom noem ik dat KAFKA.
Maar het is toch niet omdat je onder vrijstelling valt, dat je nummer niet gebruikt wordt - door bv derden? Daar ben je volledig verkeerd in hoor. Ik geef toe dat dit een zeer specifieke situatie is. Maar je kan bv herstellingen laten uitvoeren waarbij je dan een b2b-relatie zal hebben met je leverancier. De BTW moet ook weten of je wel degelijk onder de vrijstelling valt, en dat kan enkel door net de inkomsten en kosten op je nummer te kennen. Op zich weten zij toch niet dat je maar één en geen honderd plaatsen verhuurt?

Het is trouwens een keuze om voor de vrijstelling te kiezen. Het is niet noodzakelijk een genot. Het kan in veel situaties aantrekkelijker zijn om zelf ook BTW te kunnen recupereren.

roharro
Topic Starter

#12 , 18 feb 2014 12:43

Het btw -nummer zou niet gebruikt worden want de particulier die de staanplaats huurt heeft geen BTW-nummer. Ik verhuur nooit aan mensen die kosten willen inbrengen. Bovendien hoe kunnen "derden" gebruik maken van mijn BTW nummer als er vrijstelling is van btw....

Min. van Fin. kent mijn onroerend bezit want het staat op hun eigen website MYMinFin inclusief alle verhuurcontracten. Ze hebben dus alle info om Kafka te verbannen maar gebruiken die niet.

Alle onderhoud van de ruimte waar de staanplaatsen zich bevinden gebeurt voor rekening van de VME. En de VME heeft geen BTW nummer.
En aangezien de staanplaats enkel 'lucht" is heb ik geen private kosten.

Redrum

#13 , 18 feb 2014 13:24

Het btw -nummer zou niet gebruikt worden want de particulier die de staanplaats huurt heeft geen BTW-nummer. Ik verhuur nooit aan mensen die kosten willen inbrengen. Bovendien hoe kunnen "derden" gebruik maken van mijn BTW nummer als er vrijstelling is van btw....
U zou gewoon zoals elke onderneming aan een aantal verplichtingen moeten voldoen. Inclusief vermelding van ondernemingsnummer. Naar uw klanten en leveranciers toe.
Dat dat minimaal is, en u slechts aan één particulier levert, kan de BTW-administratie niet weten, tenzij uit de BTW-listings en aangiftes van uzelf en eventuele klanten, aangiftes gekoppeld aan BTW-nummer. Daar dient het nummer voor en daar wordt het gebruikt.

Min. van Fin. kent mijn onroerend bezit want het staat op hun eigen website MYMinFin. Ze hebben dus alle info om Kafka te verbannen maar gebruiken die niet.
Idem. De BTW-administratie weet niet wat u met uw eventueel onroerend of ander goed allemaal doet. Ze komen dat slechts te weten aan de hand van listings en aangiftes van uzelf, klanten en leveranciers, aangiftes en listings die gekoppeld zijn aan uw BTW-nummer. Daar dient het nummer voor en daar wordt het gebruikt.

Alle onderhoud van de ruimte waar de staanplaatsen zich bevinden gebeurt voor rekening van de VME. En de VME heeft geen BTW nummer.
En aangezien de staanplaats enkel 'lucht" is heb ik geen private kosten.
Idem. Ook dat kan de BTW-administratie niet ruiken. U kan de staanplaats laten betegelen, tapis-plein laten leggen, of roze laten schilderen. De BTW kan dat slechts te weten komen aan de hand van aangiftes en listings van uzelf en uw leveranciers, aangiftes gekoppeld aan het BTW-nummer. Daar dient dat nummer voor en daarbij wordt het dus gebruikt.

Is dat kafkaiaanse administratie? Wellicht wel, maar er is niet zomaar een alternatief. Bijna elke zelfstandige onderneming zou anders plots maar héél weinig klanten en leveranciers hebben...

roharro
Topic Starter

#14 , 18 feb 2014 13:43

Tja. De wettelijke voorschriften ken ik ook wel.
Ik wou maar aantonen dat voor de particulier (in het geval zoals beschreven) het grotesk is om aan de verplichtingen van een onderneming te moeten voldoen.
En dat terwijl de fiscus alle info heeft die nodig zijn ingeval men geen btw wil recuperen.
Samenwerking tussen belastingdiensten is niet optimaal. Ze hebben bv. alle info mbt onroerend goed en ook van wat er mee gedaan (wegens verplichte registratie huurcontracten).
Voor de kleine verhuurder met één staanplaats zouden ze dus veel kunnen vereenvoudigen.

ps: op AV rondvraag gedaan en blijkbaar heeft geen enkele eigenaar die zijn staanplaats apart verhuurt (een twintigtal eigenaars) een BTW-nummer; niemand bleek er van op de hoogte dat het zou moeten!

Terug naar “Archief”