#1 , 03 feb 2014 11:48
Goeiemiddag!
Ik ben hopeloos op zoek naar antwoorden en hulp, ik heb zo goed als geen ervaring met forums dus in ieder geval al mijn excuses indien verkeerd gepost...
Het verhaal:
Mijn vriendin was gedurende 10 maanden werkzaam als kinderverzorgster in een kinderdagverblijf. Ze was daar werkzaam als zelfstandige onder een "bazin". Inmiddels hebben wij sterke vermoedens dat zij daar werkzaam was als schijnzelfstandige. Het uurloon (10 euro/uur) stond vast, verlof en dergelijke moest gevraagd worden en kon gemakkelijk geweigerd worden, vaste uren, geen inspraak in de zaak, de bazin werkt zo goed als nooit maar heeft wel een kot van een huis (lees: Villa) en alle luxe (en ze is zeker niet van goede komaf!), enz.
Begin december 2013 heeft mijn vriendin op de werkplaats een ongeluk gehad waardoor ze haar hand heeft gebroken. Gevolg: 2 operaties, 3 maanden niet mogen werken en geen loon/uitkering. Vorige week moest ze op gesprek komen bij haar "bazin". Daar kreeg ze te horen dat ze ontslagen werd. Er werd toen mondeling besproken dat ze haar 2 maanden opzeg (die duidelijk in het contract vermeld staan!) nog mocht uitdoen. Een uur later, inmiddels thuisgekomen, krijgt ze per SMS bericht dat ze gewoon helemaal niet meer moet terugkomen en haar opzeg niet moet uitdoen.
De ontslagbrief werd ons binnen de correcte termijn toegezonden. De ontslagbrief vermeld geen datum van verzending (er staat enkel "postdatum"), geen aanvangsdatum of einddatum, geen ondernemingsnummer van het kinderdagverblijf en is niet gehandtekend.
De redenen die werden opgegeven vanwege het dringende ontslag zijn ook totaal ongegrond. Zo zou mijn vriendin het cliënteel van het kinderdagverblijf zogezegd tot het hare willen maken (wij kunnen met moeite rondkomen met ons gezamenlijk netto-inkomen van 2600 euro, laat staan plotseling een kinderdagverblijf beginnen) en zou ze de privacy van het kinderdagverblijf geschonden hebben. In beide gevallen verwijzend naar de arbeidsvoorwaarden in het contract. Verdere uitleg krijgen wij niet!
Kan dit allemaal zomaar? Heeft dat zelfstandige statuut haar de das omgedaan? Indien er sprake is van een contract (onbepaalde duur) met vermelding van uurloon, opzegging, enz., dan spreken we toch niet meer van een zelfstandige van een gewone werknemer die onderhevig is aan de sociale lasten, net zoals zijn/haar werkgever? Kunnen wij dit ontslag betwisten? Zo ja, is een vergoeding mogelijk? Verder kunnen wij ook duidelijk melden dat er op de werkvloer (ook nu nog) sprake is van zwartwerk en andere kinderverzorgsters met het zelfde statuut en contract als mijn vriendin. De ontslagbrief vermelde dat indien mijn vriendin informatie zou verspreiden die het imago van het kinderdagverblijf zou schaden, een gerechterlijke procedure zou gestart worden wegens laster en eerroof. Mogen wij alsnog het zwartwerk en schijnzelfstandigheid melden? Welke gevolgen heeft dit voor mijn vriendin?
Ook een uitkering mogen wij op onze buik schrijven. Er werd ons gezegd dat wij pas recht hadden op een uitkering als wij nogmaals voor een volledig kwartaal sociale bijdragen zouden betalen aan Zenito. Dit kwam geheel onverwachts, wij zijn net samen gaan wonen en alle kosten die daarbij gepaard gaan kwamen dan ook hard aan. Daarom hebben wij aan Zenito gevraagd of wij deze bijdrage in 3x mochten betalen. Zij gingen hiermee akkoord. Haar mutualiteit gaat hierbij echter steigeren en weigert om uit te betalen zolang de volledige bijdrage niet voldaan is. Dit wil dan uiteindelijk zeggen: Als de bijdrage afbetaald is, krijg ze een uitkering, maar tegen dan zou ze al terug mogen gaan werken gezien einde van werkonbekwaamheid?! Wat is dan nog het nut van dit afbetalingsplan en een sociale bijdrage als je er geen aanspraak op kunt maken? Ter info: haar laatste werkdag dateert van 10 december 2013 (dag van arbeidsongeval). Alle bijdragen voor 2013 werden voldaan! Kan iemand hier meer uitleg over geven?
Wij zijn echt wanhopig! Wij houden letterlijk 20 euro over van mijn loon, na aftrok van alle vaste kosten en rekeningen, en dit al in de eerste week van de maand.
Mijn eigen job komt in het gevaar omdat ik de benzine niet meer kan betalen om te komen werken...