"Ontslag" als (schijn)zelfstandige kinderdagverblijf

humbucky
Topic Starter

"Ontslag" als (schijn)zelfstandige kinderdagverblijf

#1 , 03 feb 2014 11:48

Goeiemiddag!

Ik ben hopeloos op zoek naar antwoorden en hulp, ik heb zo goed als geen ervaring met forums dus in ieder geval al mijn excuses indien verkeerd gepost...

Het verhaal:

Mijn vriendin was gedurende 10 maanden werkzaam als kinderverzorgster in een kinderdagverblijf. Ze was daar werkzaam als zelfstandige onder een "bazin". Inmiddels hebben wij sterke vermoedens dat zij daar werkzaam was als schijnzelfstandige. Het uurloon (10 euro/uur) stond vast, verlof en dergelijke moest gevraagd worden en kon gemakkelijk geweigerd worden, vaste uren, geen inspraak in de zaak, de bazin werkt zo goed als nooit maar heeft wel een kot van een huis (lees: Villa) en alle luxe (en ze is zeker niet van goede komaf!), enz.

Begin december 2013 heeft mijn vriendin op de werkplaats een ongeluk gehad waardoor ze haar hand heeft gebroken. Gevolg: 2 operaties, 3 maanden niet mogen werken en geen loon/uitkering. Vorige week moest ze op gesprek komen bij haar "bazin". Daar kreeg ze te horen dat ze ontslagen werd. Er werd toen mondeling besproken dat ze haar 2 maanden opzeg (die duidelijk in het contract vermeld staan!) nog mocht uitdoen. Een uur later, inmiddels thuisgekomen, krijgt ze per SMS bericht dat ze gewoon helemaal niet meer moet terugkomen en haar opzeg niet moet uitdoen.

De ontslagbrief werd ons binnen de correcte termijn toegezonden. De ontslagbrief vermeld geen datum van verzending (er staat enkel "postdatum"), geen aanvangsdatum of einddatum, geen ondernemingsnummer van het kinderdagverblijf en is niet gehandtekend.

De redenen die werden opgegeven vanwege het dringende ontslag zijn ook totaal ongegrond. Zo zou mijn vriendin het cliënteel van het kinderdagverblijf zogezegd tot het hare willen maken (wij kunnen met moeite rondkomen met ons gezamenlijk netto-inkomen van 2600 euro, laat staan plotseling een kinderdagverblijf beginnen) en zou ze de privacy van het kinderdagverblijf geschonden hebben. In beide gevallen verwijzend naar de arbeidsvoorwaarden in het contract. Verdere uitleg krijgen wij niet!

Kan dit allemaal zomaar? Heeft dat zelfstandige statuut haar de das omgedaan? Indien er sprake is van een contract (onbepaalde duur) met vermelding van uurloon, opzegging, enz., dan spreken we toch niet meer van een zelfstandige van een gewone werknemer die onderhevig is aan de sociale lasten, net zoals zijn/haar werkgever? Kunnen wij dit ontslag betwisten? Zo ja, is een vergoeding mogelijk? Verder kunnen wij ook duidelijk melden dat er op de werkvloer (ook nu nog) sprake is van zwartwerk en andere kinderverzorgsters met het zelfde statuut en contract als mijn vriendin. De ontslagbrief vermelde dat indien mijn vriendin informatie zou verspreiden die het imago van het kinderdagverblijf zou schaden, een gerechterlijke procedure zou gestart worden wegens laster en eerroof. Mogen wij alsnog het zwartwerk en schijnzelfstandigheid melden? Welke gevolgen heeft dit voor mijn vriendin?

Ook een uitkering mogen wij op onze buik schrijven. Er werd ons gezegd dat wij pas recht hadden op een uitkering als wij nogmaals voor een volledig kwartaal sociale bijdragen zouden betalen aan Zenito. Dit kwam geheel onverwachts, wij zijn net samen gaan wonen en alle kosten die daarbij gepaard gaan kwamen dan ook hard aan. Daarom hebben wij aan Zenito gevraagd of wij deze bijdrage in 3x mochten betalen. Zij gingen hiermee akkoord. Haar mutualiteit gaat hierbij echter steigeren en weigert om uit te betalen zolang de volledige bijdrage niet voldaan is. Dit wil dan uiteindelijk zeggen: Als de bijdrage afbetaald is, krijg ze een uitkering, maar tegen dan zou ze al terug mogen gaan werken gezien einde van werkonbekwaamheid?! Wat is dan nog het nut van dit afbetalingsplan en een sociale bijdrage als je er geen aanspraak op kunt maken? Ter info: haar laatste werkdag dateert van 10 december 2013 (dag van arbeidsongeval). Alle bijdragen voor 2013 werden voldaan! Kan iemand hier meer uitleg over geven?

Wij zijn echt wanhopig! Wij houden letterlijk 20 euro over van mijn loon, na aftrok van alle vaste kosten en rekeningen, en dit al in de eerste week van de maand.
Mijn eigen job komt in het gevaar omdat ik de benzine niet meer kan betalen om te komen werken...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 feb 2014 12:03

Eerst en vooral dringend naar een vakbond gaan, een zelfstandige aan 10€ per uur ?, en een zelfstandige met een arbeidscontract !

Heb je geen vakbond betaal 6 maanden met terug werkende kracht de meeste vakbonden doen dit wel !

Je bent 100% schijn zelfstandige, en het zal ook met terug werkende kracht zijn voor de bazin, natuurlijk de bijdragen die je al betaald heeft als zelfstandige die zal je wel kwijt zijn !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Redrum

#3 , 03 feb 2014 12:05

Schijnzelfstandigheid is een gekend probleem in de sector van de kinderopvang.

U kan een bindende ruling vragen bij de Commissie Arbeidsrelatie http://socialsecurity.fgov.be/nl/over-d ... elatie.htm waarna het statuut alsnog kan geregulariseerd worden en de eventuele werkgever nog een gepeperde rekening zal krijgen.

Persoonlijk vind ik wel dat wie een dergelijk zelfstandigen-statuut aanneemt zich beter op voorhand goed informeert. Een onmiddelijk onslag, gebrek aan uitkering,... zijn nu eenmaal de nadelen van het statuut. Die moet je er bij de voordelen bijnemen.

Reclame

de reden

#4 , 03 feb 2014 12:06

best eens je vragen kort samenvatten

inzake schijnzelfstandige , contact opnemen met de sociale inspectie
http://www.socialsecurity.fgov.be/nl/ov ... pectie.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie

#5 , 03 feb 2014 12:35

Is dit kinderdag verblijf een vennootschap??

Dit is zeer belangrijk om weten !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus

#6 , 03 feb 2014 15:33

Kan u nagaan hier op adres ... blz ervoor op naam of ondernemingsnummer.
http://kbopub.economie.fgov.be/kbopub/z ... 1.worker4a" onclick="window.open(this.href);return false;
Indien niet mee overweg kunnen stuur een PB ... klik op mijn naam of bij denlowie met de gegevens die u hebt, wij zoeken dit dan wel snel op

humbucky
Topic Starter

#7 , 03 feb 2014 16:32

Bedankt al voor de snelle reacties!

Ik beschik niet over een ondernemingsnummer waardoor ik de opzoeking op adres heb gedaan (ik heb hier reeds ervaring mee via mijn werk). De enige 2 ondernemingsnummers op dit adres ingeschreven zijn die van mijn vriendin en haar bazin.
Een natuurlijk persoon dus.

En inderdaad, beter informeren was dus duidelijk de boodschap. Maar spijt komt te laat... Een kennis van ons die al jaren zelfstandige is kon ons wel vertellen dat 10 euro/uur inderdaad ongelooflijk weinig is en hij twijfels had bij het soort statuut mijn vriendin had. Maar hij zei er wel bij dat hij niet wist hoe het zat met kinderdagverblijven aangezien een groot deel van de kinderdagverblijven werken met schijnzelfstandigen, en dit blijkbaar ongestraft? De informatie betreffende schijnzelfstandigheid in die sector bestaat wel, maar is vaag of onduidelijk en hangt af van situatie per situatie. Wij hebben ook niet de mogelijkheid en/of luxe gehad om een jobkans te laten passeren, maar zoals ik al zei, spijt komt te laat. Voordelen heeft ze hier toch niet aan gehad dus...

Goh mijn vragen samenvatten...:

- Indien er sprake is van een contract (onbepaalde duur) met vermelding van uurloon, opzegging, enz., dan spreken we toch niet meer van een zelfstandige van een gewone werknemer die onderhevig is aan de sociale lasten, net zoals zijn/haar werkgever? Zo ja, is een ontslagvergoeding (en eventuele achterstallige zaken zoals vakantiegeld, eindejaarspremie, enz.) mogelijk te recupereren?

- Kunnen wij dit ontslag betwisten door bijvoorbeeld de ontbrekende gegevens op de ontslagbrief? Zo ja, hoe doen wij dit?

-De ontslagbrief vermelde dat indien mijn vriendin informatie zou verspreiden die het imago van het kinderdagverblijf zou schaden, een gerechterlijke procedure zou gestart worden wegens laster en eerroof. Mogen wij alsnog het zwartwerk en schijnzelfstandigheid melden? Welke gevolgen heeft dit voor mijn vriendin? Een ex-collega die daar nu nog aan het werk is (zelfde contract als mijn vriendin) kon vertellen dat haar bazin en 2 zwartwerkers met serieuze schrik hebben dat wij hun gaan aangeven.

- Hoe zit het met de belastingen? Gaan wij hiermee in de problemen komen?

- Gezien al het bovenstaande: Bij een arbeidsongeluk zoals mijn vriendin voorhad, moet de werkgever hiervoor dan geen verzekering hebben?

Bedankt Redrum, ik kijk dit vanavond na!
Laatst gewijzigd door Vandebos op 03 feb 2014 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Url verwijderd vanwege privacy, bewaring confidentialiteit gegevens bij een eventuele vervolging

Redrum

#8 , 03 feb 2014 16:43

- Gezien al het bovenstaande: Bij een arbeidsongeluk zoals mijn vriendin voorhad, moet de werkgever hiervoor dan geen verzekering hebben?

ja, maar voor dergelijke vragen moet dus eerst de juiste arbeidsrelatie vastgesteld worden. Op dit ogenblik is uw vriendin zelfstandige, en is er geen werkgever.

En laster en eerroof, tja, uw vriendin mag in elk geval haar rechten proberen vrijwaren. Indien er inderdaad een uitspraak volgt dat het hier schijnzelfstandigheid betreft, kan er bijgevolg van laster geen sprake zijn.

humbucky
Topic Starter

#9 , 03 feb 2014 16:48

Dus, als ik het goed begrijp: Een sociale plicht vervullen, namelijk het aangeven van zwartwerk/schijnzelfstandigheid kan,indien het niet bewezen kan worden, toch aanzien worden als laster en eerroof, ook al is het onze plicht? Of sla ik hier de bal mis?

Franciscus

#10 , 03 feb 2014 17:55

Uw vriendin is geen werknemer gezien er geen werkgeversgegevens vermelding is onderaan bij externe links.
Als zelfstandige is er geen band van ondergeschiktheid dus zal u moeten kijken wat er in het contract staat.

de reden

#11 , 03 feb 2014 18:59

Uw vriendin is geen werknemer gezien er geen werkgeversgegevens vermelding is onderaan bij externe links.
zelfs als ik als particulier iemand in het zwart tewerkstel ben ik een werkgever en de zwartwerker een werknemer

bij de sociale inspectie zo vlug mogelijk een afspraak maken en overwegen een advocaat te raadplegen
een arbeidsongeval een mogelijke ontslagvergoeding en nog wat bijhorende rechten gaat het om een behoorlijke som
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Franciscus

#12 , 03 feb 2014 21:39

Uiteraard .... ik wilde alleen zeggen dat staat zo in de KBO ..dat er geen werknemers zijn want geen werkgever.
Maar gezien uit het verhaal wel een band van ondergeschiktheid blijkt naar voor te komen ... heeft @de reden natuurlijk gelijk.

Dat kan u nu bewijzen met alle mogelijke middelen oa in wat en hoe er gewerkt werd - bewoordingen in ontslagbrief enz enz .
Ingeval contract zelfstandige loopt dat wel 'iets' anders.
Beste is inderdaad een advocaat te raadplegen
Dit en soortgelijke site 'schijnzelfstandigheid gevolgen werknemer' eens raadplegen zal al heel veel info aanreiken.

http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 4564,d.bGE" onclick="window.open(this.href);return false;

de reden

#13 , 04 feb 2014 01:45

Persoonlijk vind ik wel dat wie een dergelijk zelfstandigen-statuut aanneemt zich beter op voorhand goed informeert. Een onmiddelijk onslag, gebrek aan uitkering,... zijn nu eenmaal de nadelen van het statuut. Die moet je er bij de voordelen bijnemen.
een onmiddellijk ontslag kan geen nadeel zijn van het statuut

gebrek aan uitkering , zal van het gehele dossier afhangen , als men voordat men zelfstandig werd aan de toekenningsvoorwaarden voldeed is het perfect mogelijk dat men recht heeft op een uitkering na het stoppen als zelfstandige

humbucky
Topic Starter

#14 , 04 feb 2014 09:05

Gisteren is ze bij Zenito langsgeweest. Over schijnzelfstandigheid waren ze kort en duidelijk: "We weten van uw (en massale) schijnzelfstandigheid, maar we zien het door de vingers voor kinderdagverblijven."

Als men het dan toch door de vingers ziet, waarom voeren ze dan geen speciaal statuut in voor kinderdagverblijven zodanig dat werknemers toch altijd kunnen terugvallen op sociale zekerheid bij ziekte, arbeidsongelukken, enz. en de loonkosten voor de werkgever relatief laag zijn?

Toch nog een vraag waar ik niet echt een antwoord heb gehad: Als een (schijn)zelfstandige en diens werkgever een contract ondertekenen, zijn beiden dan niet verplicht zich er aan te houden? In mijn vriendin haar geval werd vermeld dat er 2 maanden opzeg zou gegeven worden bij ontslag. Is men (wettelijk?) verplicht om bij onmiddellijke opzegging van het contract een opzegvergoeding uit te betalen of dient dit expliciet in het contract te staan? Kan dit dan ook gelden voor een zelfstandige zoals mijn vriendin of is dit enkel voor gewone werknemers?

de reden

#15 , 04 feb 2014 12:14

Gisteren is ze bij Z++++O langsgeweest.
die zijn hiervoor niet bevoegd , bij de sociale inspectie moet je zijn

Terug naar “Archief”