http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=40415" onclick="window.open(this.href);return false;
In uw geval (zelf onstslag nemen!)
Deel I
Het eerste deel van de toepasselijke opzeggingstermijn wordt berekend in functie van de anciënniteit verworven op 31 december 2013. Voor de berekening van dit eerste deel moet men zich baseren op opzeggingstermijnen die van toepassing waren op 31 december 2013.
Het gaat als het ware om een foto van de verworven rechten op die datum.
Voor de berekening van dat eerste deel moet men dus rekening houden met het statuut van de werknemer:
Werkman of bediende;
Als hij bediende is, de hoogte van zijn loon op 31 december 2013;
Als hij werkman is, of de uitvoering van zijn arbeidsovereenkomst is aangevangen vóór of vanaf 1 januari 2012.
Afwijking voor hogere bedienden (jaarlijks loon > 32 254€)
Voor de hogere bedienden op 31 december 2013 (de bedienden van wie het jaarlijks loon op 31 december 2013 hoger was dan 32.254 euro), is volgende afwijking voorzien. Het eerste deel van de opzeggingstermijn moet niet worden overeengekomen, maar wordt op vaste wijze als volgt bepaald:
Bij opzegging door de werkgever, wordt het eerste deel van de toepasselijke opzeggingstermijn vastgesteld op een maand per begonnen jaar anciënniteit, met een minimum van drie maanden.
Bij opzegging door de bediende, wordt het eerste deel van de toepasselijke opzeggingstermijn vastgesteld op anderhalve maand per begonnen periode van vijf jaar anciënniteit, met een maximum van:
4,5 maanden als zijn jaarlijks loon op 31 december 2013 64.508 euro niet overschrijdt;
6 maanden als zijn jaarlijks loon op 31 december 2013 64.508 euro overschrijdt.
In uw geval => 2 begonnen periode van 5 jaar => 3 maanden = 13 weken
En ik neem aan dat er voor U geen deel II moet bijgeteld worden.
De werknemer heeft de maximale opzeggingstermijn (In uw geval 6 maanden) die voorzien was door de regels die van toepassing waren op 31 december 2013 niet bereikt, maar de opzeggingstermijn waarop hij recht heeft op basis van deze regels is gelijk of hoger dan 13 weken. In dat geval is er geen deel II.
Men past enkel de termijnen van deel I toe.
Dus als ik me niet vergis 13 weken.
JPV zal daar zeker correct op kunnen antwoorden