Zwarten maken van bedrijven op een forum?

4ringsdude
Topic Starter

Zwarten maken van bedrijven op een forum?

#1 , 28 jan 2014 13:48

Hallo,

Ik kreeg vandaag een email van een forum waar ik een abonnement op heb. Hieronder de bewuste mail.

Mijn vraag is als volgt. Gaat het bestuur van dit forum niet zwaar over de schreef? Zonder de mail had 1/100 bezoekers dat onderdeel misschien gelezen. Nu weet iedereen het. De handelaar in kwestie heeft vandaag niets anders dan afzeggingen gekregen omdat de mensen dus geloven wat er staat... zonder dat er bewijzen zijn. Ikzelf vind deze praktijk echt niet door de beugel kunnen en heb de handelaar die ik ken omdat hij mijn aquarium heeft opgestart en mij echt goed geholpen heeft net als nog velen andere gezegd dat ik hem hierbij wil helpen om dit te stoppen.
Het is enkel omdat hij zijn zaak heeft in een buurgemeente van een concurrent (die zijn aanwezigheid voelt) dat ze deze laster campagne voeren tegen hem. Deze heeft zelfs persoonlijk zitten reageren op de geopende topic door te zeggen dat hij iedereen voor deze praktijken moest worden gewaarschuwd.

Ondertussen heeft het bestuur van het forum de topic gesloten, maar iedereen kan ze natuurlijk wel blijven lezen.

Hier de mail:
"Deze Mail is naar aanleiding van het topic "XXXXXX XXXX" in het onderdeel
"Mededelingen" op "XXXXXXXXXX.eu".

De persoon in kwestie kan zich niet verdedigen omdat hij omwille van zijn
wanpraktijken niet welkom is op ons forum. Wij dulden hier dan ook geen
positieve-, noch negatieve reclame voor of over deze handelaar.
Wie toch via pb klanten ronselt of produkten aanbied voor XXXXX XXXXX, zal
onverbiddelijk verwijderd worden van ons forum. Hiervoor vragen we dan ook
aan jullie om dergelijke mails of pb's te melden een het team.

Met vriendelijke groeten,

Het XXXXXXX Zeewaterforum XXXX"

Welke stappen kunnen ondernomen worden?

Alvast bedankt voor jullie hulp hier.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 jan 2014 15:26

Dit is zoals een recensie over een restaurant, die men al zo met de grond gelijk maakt.

Klacht neer leggen maar tegen wie, de meesten zitten anoniem op de forums.

En dit gebeurt op alle forums hoor, de moderatoren kunnen dit moeilijk voorkomen, het is ook daarom dat men hier geen namen mag vermelden, en doet men dit toch dan wissen ze hier wel de namen!

Ook zonder vermelding van namen, kan het toch nog zeer hard over komen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

4ringsdude
Topic Starter

#3 , 28 jan 2014 16:26

Hier het het forumbeheerder zich persoonlijk gemoeid door alle leden te mailen dat er een topic was (zie mail)

Als forum moet je onpartijdig zijn in mijn ogen... zeker als je als slagzin gebruikt dat je onafhankelijke zeewater forum... Maar ze dansen wel mooi naar de pijpen van enkele betalende sponsors daar. En die sponsors maken gebruik van die topic om een niet sponsor winkel zo met de grond gelijk te maken.

1 van de winkels gebruikt zelf gewoon zijn winkel naam dus ja... valt snel aan te tonen wie er achter zit.

Reclame

j.demoor

#4 , 30 jan 2014 08:13

“Art.443.Hij die in de hierna aangeduide GEVALLEN aan een persoon kwaadwillig een bepaald FEIT ten laste legt, dat zijn eer kan krenken of hem aan de openbare verachting kan blootstellen, en waarvan het wettelijk bewijs niet wordt geleverd, is schuldig aan laster, wanneer de wet het bewijs van het ten laste gelegde feit toelaat, en aan eerroof, wanneer de wet dit bewijs niet toelaat...Art.444.De schuldige wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot een jaar en met geldboete van zesentwintig euro tot tweehonderd euro, wanneer de tenlasteleggingen geschieden :...Hetzij door geschriften, al dan niet gedrukt...die ... verspreid... worden...”(8 juni 1867 Strafwetboek=Sw.).

‘Ik kreeg vandaag een email van een forum waar ik een abonnement op heb...Zonder de mail had 1/100 bezoekers dat onderdeel misschien gelezen. Nu weet iedereen het.’

Indien u kan aantonen dat u kwaadwillig een bepaald FEIT ten laste wordt gelegd dan kan u klacht neerleggen bij de politie,zowel tegen de dader als tegen de mededader of medeplichtige (=het forum).

“Art.66.Als daders van een misdaad of een wanbedrijf worden gestraft : Zij die de misdaad of het wanbedrijf hebben uitgevoerd of aan de uitvoering rechtstreeks hebben meegewerkt; Zij die door enige daad tot de uitvoering zodanige hulp hebben verleend dat de misdaad of het wanbedrijf zonder hun bijstand niet had kunnen worden gepleegd...Art. 67. Als medeplichtigen aan een misdaad of een wanbedrijf worden gestraft :...Zij die wapens, werktuigen of enig ander middel hebben verschaft, die tot de misdaad of het wanbedrijf hebben gediend, wetende dat ze daartoe zouden dienen...Zij die...met hun weten de dader of de daders hebben geholpen of bijgestaan in daden die de misdaad of het wanbedrijf hebben voorbereid, vergemakkelijkt of voltooid.”(Sw.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

4ringsdude
Topic Starter

#5 , 31 jan 2014 16:05

De beheerders van het forum waren blijkbaar toch genoeg onder de indruk van de 2 artikels want 5min nadat de mail verzonden werd is alles verwijderd. En dat net nadat alles mooi met printscreens bewaard werd als stok achter de deur. Want 1 van de gebruikers van het forum heeft persoon via een omweggetje bedreigingen geuit. En dezelfde avond werd er vandalisme vastgesteld aan de wagen van de winkelier...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 feb 2014 00:26

Aangifte doen bij politie ... met copie printscreens als bewijs en zeker als gebruiker gekend is met naam.
Uiteraard ook gegevens webmaster doorgeven zodat deze de gegevens van die persoon indien niet gekend moet vrijgeven.

Terug naar “Andere”