Ik heb een keer door rood licht gereden. Er zijn 2 rijstroken en dan heb je de tegenrijstroken.
De rijstrook helemaal rechts ( 1e rijstrook) is voor rechtdoor. De 2e rijstrook linksaf.
Ik moest linksaf en het was groen. De 1e rijstrook zat vol (fille) maar dan geen beweging in de fille.
Ik moest dan achter die auto's blijven totdat ik de 2e rijstrook op kan gaan maar ik heb besloten over de witte lijn te gaan(tegenrijstrook). Een stukje doorgereden op de correcte rijstrook gevoegd om links af te slaan. Ik dacht dat ik nog groen had maar volgens de politieman niet
Ik krijg een minnelijke schikking waarin ik voor al die punten veroordeeld word: witte lijn, spookrijden en dus gevaar op de weg voor tegenliggers, rood licht.... ).
Ik ben maar akkoord gegaan om gerechtskosten te vermijden, dat heb ik ook zo meegedeeld. heb ook meegedeeld dat ik al heel lang die weg gebruik en weet dat als ik groen heb, er geen tegenliggers zijn.
De stilstaande fille heb ik uitgelegd als een blokkering en mag over de witte lijn rijden.
Over het rood licht wist ik het niet zeker en heb de politieman maar gelijk gegeven omdat ik bezig was met mijn manouvre had ik niet meer naar het licht gekeken alhoewel ik denk dat ht nog groen was( beter discussie vermijden want bewijs het maar dat het groen was)
Resultaat? Enkel boete voor rood licht.
We leven niet in een politiestaat maar een rechtsstaat. Ik raad je aan akkoord te gaan met minnelijke schikking en je verhaal eerlijk mee te delen (over je lichamelijke toestand, politie zomaar op openbare weg stilstond en file veroorzaakte zonder enige mededeling(sirene of iets of ze konden aan de kant gaan en hun werk doen). En laat de procureur maar beslissen.
Je hebt niets te verliezen.