De mogelijkheid tot inschrijving op een referentieadres is strikt beperkt tot 7 categorieën van personen:Komende van een verblijf van 15 jaar in het buitenland voor werk (ambtshalve afgeschreven) probeerde ik vandaag een referentieadres te krijgen aan de dienst bevolking Stad Gent
Dit om mijn adminstratie eerst op orde te krijgen (werk, ziekenkas enz.)
Dit is volgens Gent niet mogelijk, ik moet eerst een domiciilieadres hebben om een referentie adres te krijgen??
Evenwel doen ik vermelde dat dit geen voorwaarde is om een referentieadres te krijgen, vertelde men mij dat dit de norm is dat zijn hanteren
Op vraag om mij dat aan te duiden in een wettekst werd ik uitgelachen, en vertelde men dat men geen enkel wetboek in het gebouw aanwezig was.
zalig de armen van geest
Het is gewoon spijtig hoe men als belg na thuiskomst hier behandelt in dit land.
mvg
Ik dacht niet dat dit correct is.Hier de regelgeving:
U had perfect toen u in het buitenland was hier in Belgiê een referentieadres kunnen hebben.
Echter als u terug in Belgiê bent kan u als 'toerist' ergens verblijven net zoals elke niet inwoner. Hotel, vakantieverblijf..
Maar als u hier wil blijven dan zal u een adres moeten hebben waar i kan ingeschreven ttz gedomicilieerd kan worden.
http://www.ibz.rrn.fgov.be/index.php?id ... ache=1&L=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor alle anderen is het gebruik van een referentie adres niet gerechtvaardigd.-personen die minder dan een jaar afwezig zijn omwille van studie - of zakenreizen;
- personeelsleden van de ambassades,van de consulaten en van de ontwikkelingssamenwerking;
- leden van het burgerlijk en militair personeel van de Krijgsmacht in garnizoen in het buitenland.
Bijgevolg is het gebruik van het begrip referentieadres niet gerechtvaardigd voor de personen die afwezig zijn door werk in het buitenland en niet tot de bovenstaande categorieën behoren.
Met die eerste bewering ben ik het ook niet eens. TS verbleef en werkte immers 15 jaar in het buitenland. Wellicht had hij daar een vaste en officiële verblijfplaats en dat lijkt mij nooit compatibel met een RA.Hier de regelgeving:
U had perfect toen u in het buitenland was hier in Belgiê een referentieadres kunnen hebben.
Echter als u terug in Belgiê bent kan u als 'toerist' ergens verblijven net zoals elke niet inwoner. Hotel, vakantieverblijf..
Maar als u hier wil blijven dan zal u een adres moeten hebben waar i kan ingeschreven ttz gedomicilieerd kan worden.
http://www.ibz.rrn.fgov.be/index.php?id ... ache=1&L=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Franciscus, wil je daarmee zeggen dat diegenen die vallen onder de categorie ' personen die minder dan een jaar afwezig zijn uit de gemeente voor studie- of zakenreizen' hun RA in de praktijk makkelijk meerdere jaren kunnen rekken?Ik heb verschillende familieleden die jaren in het buitenland verbleven - een van de kinderen van een buur woont en werkt al jaren in Brazilië en zijn zus heeft net gezegd dat broer tot eind vorig jaar bij hun zijn referentieadres had.
Dit gegeven toont aan dat ieder stadsbestuur doet wat hem uitkomstZo heb ik het uiteindelijk ook geïnterpreteerd maar Berenod heeft toch maar zijn RA als niet-bewoner gekregen. Zie het andere topic.U bent een niet-inwoner in België enkel inwoners van België kunnen een referentieadres krijgen voor de redenen die zijn opgegeven.
Waar is die stelling in de wet terug te vinden?U bent een niet-inwoner in België enkel inwoners van België kunnen een referentieadres krijgen voor de redenen die zijn opgegeven.Ik heb verschillende familieleden die jaren in het buitenland verbleven - een van de kinderen van een buur woont en werkt al jaren in Brazilië en zijn zus heeft net gezegd dat broer tot eind vorig jaar bij hun zijn referentieadres had.
U kan hier perfect X tijd blijven net zoals elke toerist.