Billijkheidsredenen onderhoudsplicht ouders. Wat/hoe?

sylvain12
Topic Starter

Billijkheidsredenen onderhoudsplicht ouders. Wat/hoe?

#1 , 22 jan 2014 14:26

Hoi,

Om maar even met de deur in huis te vallen: Ik had een rotslechte jeugd. Ik ga niet het hele verhaal doen, maar er kwam heel veel psychisch/fysiek geweld en heel veel alcoholmisbruik en dergelijke bij kijken, m.a.w. een echt clichématig marginaal gezin. Ik heb dit achter mij kunnen laten en heb nu zelf wel een goed gezin kunnen stichten zonder geldzorgen noch geweld. Maar met het ouder worden, begint die onderhoudsplicht tegenover mijn ouders mij parten te spelen. Ik heb mijn moeder zo'n 10 jaar niet meer gezien of gehoord en met mijn vader ben ik ook onlangs gebroken. Dit omdat geen van beiden enig schuldinzicht lijken/leken te hebben.

Mocht men mij ooit aanspreken over onderhoudsplicht, zou dit vanzelfsprekend héél onrechtvaardig zijn, zeker aangezien mijn spaarrekening letterlijk geplunderd was tegen mijn achttiende verjaardag. Ik heb letterlijk alles van nul zelf moeten opbouwen.

Nu zou ik al een "dossier" willen opbouwen om later eventueel billijkheidsredenen te kunnen aanhalen als reden om niet te betalen. Dus vroeg ik me af, wat er allemaal dient bewezen te worden en wat als bewijs kan gelden. Zo ga ik al jaren naar een therapeut en hou de reçuutjes bij als bewijs. Vroeger toen ik klein was, stond er vaak politie aan de deur wegens partnergeweld. Kan ik hiervan pv's of iets dergelijks opvragen? Ik kan bijvoorbeeld ook niks bewijzen van geld, aangezien ik niet eens weet bij welke bank mijn spaarrekening stond. Het grootste probleem is dat de bewijslast blijkbaar bij mij zou liggen. Maar het afwezig zijn van iets is heel moeilijk te bewijzen :?

Zouden zij dan bijvoorbeeld niet moeten bewijzen dat ik wél mijn geld heb gehad? Nog ideeën? Opmerkingen? Shoot!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 22 jan 2014 14:58

"Ik heb dit achter mij kunnen laten en heb nu zelf wel een goed gezin kunnen stichten zonder geldzorgen noch geweld."

wanneer was dat?

sylvain12
Topic Starter

#3 , 22 jan 2014 16:16

"Ik heb dit achter mij kunnen laten en heb nu zelf wel een goed gezin kunnen stichten zonder geldzorgen noch geweld."

wanneer was dat?
Is dat relevant? Ik probeer zoveel mogelijk details te vermijden om de anonimiteit toch wat te proberen waarborgen... :oops:

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 jan 2014 17:57

Leeftijd is van belang en periode dat u ondertussen weg bent.
Zijn er bewijzen dat ouders geld van uw spaarboek hebben gehaald voor uw 18 jaar of na uw 18 jaar?
Zijn er PV van politie, sociale onderzoeken CBJ en sociale onderzoeken door OCMW naar uw ouders toe?

JPV

#5 , 22 jan 2014 19:41

zoals Franciscus zegt: dit is relevant.

sylvain12
Topic Starter

#6 , 23 jan 2014 14:15

Ik ben zo'n dertig jaar. Mijn moeder heeft met mij/ik met haar gebroken zo'n 10 jaar terug. Ik met mijn vader zo'n jaar terug.

Vanzelfsprekend heb ik geen bewijzen van geld dat ik nooit heb gekregen. Mijn huidige bank heeft mij erop gewezen dat de bank die over mijn spaargeld beschikte nooit het geld had mogen geven aan mijn ouders. Dus vermoed ik dat mocht ik zelfs nog de bank weten, dat ze niet hard zullen proberen te bewijzen dat dit is gebeurd.

Zo hebben mijn ouders ook miljoenen (frank weliswaar :wink: )geërfd en doorheen hun leven zo goed als allemaal verspild. Hier heb ik ook geen bewijs van, maar dat zijn toch dingen die opgezocht moeten kunnen worden?

Onderzoeken en dergelijke zijn waarschijnlijk nooit gebeurd, aangezien mijn moeder na het politiebezoek toch telkens de klacht liet vallen. Op school wisten ze wel wat van de situatie, maar ook daar bleven ze in gebreke. Ik heb bitter weinig bewijzen in handen, maar ze moeten ergens in overvloed aanwezig zijn. Dus wat heb ik nodig/hoeveel? Misschien heb ik het nooit nodig, maar ik zou me veiliger en geruster voelen met mijn "dossier" reeds voor handen.

roharro

#7 , 23 jan 2014 14:20

Zo hebben mijn ouders ook miljoenen (frank weliswaar :wink: )geërfd en doorheen hun leven zo goed als allemaal verspild. Hier heb ik ook geen bewijs van, maar dat zijn toch dingen die opgezocht moeten kunnen worden?
Dat is hun zaak en hun goed recht. Daarmee overtreden ze geen enkele wet.
Ouders zijn niet verplicht iets na te laten voor hun kinderen. Ze mogen alle opdoen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

sylvain12
Topic Starter

#8 , 23 jan 2014 14:47

Ouders zijn niet verplicht iets na te laten voor hun kinderen. Ze mogen alle opdoen.
Gelieve eerst het onderwerp te volgen en te lezen aub! :roll: Ze mogen vanzelfsprekend alles verteren, maar verliezen dan wel hun recht op onderhoud door de kinderen me dunkt? En dat is waar het me hier om gaat. Ik hoef geen cent van hen, maar omgekeerd hoeven ze er ook niet op te rekenen. Snappie!?

roharro

#9 , 23 jan 2014 14:49

Gelieve eerst het onderwerp te volgen en te lezen aub! :roll: Ze mogen vanzelfsprekend alles verteren, maar verliezen dan wel hun recht op onderhoud door de kinderen me dunkt? En dat is waar het me hier om gaat. Ik hoef geen cent van hen, maar omgekeerd hoeven ze er ook niet op te rekenen. Snappie!?
Neen ze verliezen dat niet. Nergens in de wetgeving staat dat ze geld moeten sparen of hun bezit in stand houden.

sylvain12
Topic Starter

#10 , 23 jan 2014 18:41

Nou, het gaat hier dan ook niet meteen over de wet als dusdanig, maar om je zaak te bepleiten bij het OCMW dat de bijdrage vordert. En volgens info die ik al verzameld heb, zou bijvoorbeeld het aantonen van onverantwoordelijk omgaan met geld als geldige reden kunnen worden beschouwd om niet de onderhoudsplicht te hoeven naleven. Naast dit, heb ik nog redenen, dus ik heb in theorie een sterke zaak, maar ik zou graag het nodige papierwerk kunnen verzamelen.

Al eens naar de bank gemaild of rekeninguittreksels van zo'n 15 jaar geleden kunnen worden opgevraagd. Ik vrees er echter voor, aangezien de bank al duizend keer gefusioneerd is en dergelijke. Maar wie niet waagt...
En ik zal bij de wijkagent eens informeren of ik bewijzen kan opvragen van de diverse politie interventies bij ons thuis.

JPV

#11 , 23 jan 2014 19:00

er is een groot verschil tussen "zo goed als verspild" en "onverantwoordelijk omgaan met geld". Maar idd, het OCMW kan zelf beslissen, al zijn de argumenten hierboven héél belangrijk.

Franciscus

#12 , 23 jan 2014 23:22

Bankgegevens 10 jaar en alleen aan de houders van de rekening en na overlijden aan erfgenamen.
U krijgt van de politie GEEN info over de zaken bij uw ouders thuis gezien u geen betrokken partij bent - indien de politie wel iets geeft wordt schending beroepsgeheim gepleegd met alle gevolgen van dien voor de ambtenaar. Alleen de zaken waar u zelf bij betrokken bent..die gegevens kan u wel bekomen. Indien het meldingen zijn dus geen PV's zal/kan u gebruik maken van de openbaarheid van bestuur en via juridische dienst gemeente bekomen. U zal daarvoor uw gemeente moeten raadplegen.

Verspillend gedrag is een reden maar naar leeftijd zal de verwijdering weinig relevant zijn ..OCMW stelt dat de breuk tijdens kinderjaren/jeugdjaren moet gebeurd zijn.

Foutje rechtgezet : link stond in de tekst

https://e-justice.europa.eu/content_divorce-45-nl.do" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Franciscus op 19 feb 2014 23:40, 2 keer totaal gewijzigd.

evdaefje1808

#13 , 19 feb 2014 21:44

Het OCMW kan een individuele uitzondering toestaan om billijkheidsredenen. Deze worden opgesomd in het Verslag aan
de Koning bij het K.B. van 9 mei 1984:
 jarenlange verbreking van het contact tussen ouders en kinderen
 financiële lasten van de onderhoudsplichtige
 slechte relatie tussen begunstigde en onderhoudsplichtige
 gezondheidstoestand onderhoudsplichtige zelf of van gezinslid
 reeds betalen van een terugvordering
 verspilling door begunstigde
 weigering van hulp door begunstigde

Tenzij uw ouders een volledig ander verhaal vertellen, lijkt uw geval me een typevoorbeeld waar het OCMW een uitzondering zal toestaan.

Franciscus

#14 , 19 feb 2014 23:42

Gezien we in onze vriendenkring net zoiets hebben meegemaakt.
U was al meerderjarig toen de breuk er kwam.
Wel in de zaak die ik heb opgevolgd werd dat helemaal niet aanvaard . Daar woonde de kinderen NA hun 16 jaar nog met die ouder samen. Daarna is hij vertrokken. Was geen voldoende reden.
Onderhoudsgeld werd gevorderd voor de vrederechter.

roharro

#15 , 20 feb 2014 12:46

Gezien we in onze vriendenkring net zoiets hebben meegemaakt.
U was al meerderjarig toen de breuk er kwam.
Wel in de zaak die ik heb opgevolgd werd dat helemaal niet aanvaard . Daar woonde de kinderen NA hun 16 jaar nog met die ouder samen. Daarna is hij vertrokken. Was geen voldoende reden.
Onderhoudsgeld werd gevorderd voor de vrederechter.
Ik ken ook een paar gelijkaardige gevallen. Kan dat bijgevolg bevestigen.

Terug naar “Andere”