interimarbeid arbeider

Filouke
Topic Starter

interimarbeid arbeider

#1 , 29 jan 2008 10:02

Onze zoon werkt via een uitzendkantoor sinds gisteren als arbeider bij een bedrijf (jonge werkzoekende en zou eender wat aannemen om uit de werkloosheid te blijven).

Concreet, het interimkantoor heeft mijn zoon slechts in de late namiddag vrijdag jongstleden, laten weten dat hij daar als interimair aan de slag kon, en dat alles verder geregeld zou worden.

Nu horen wij gisteren dat het om "dagcontracten" gaat. Mondeling is hem wel zijn uurloon meegedeeld, en de uurregeling!

Vermits dagcontracten vroeg ik gisteren naar de arbeidsovereenkomst voor uitzendarbeid die volgens mij aan de interimair moet worden overhandigd voor aanvang van de arbeid. Niks daarvan dus!
Hij wist me te vertellen dat het 'inhouse office' van het uitzendkantoor slechts aan het einde van de week contracten opmaakt voor de week die voorbij is.

Volgens mij en uit mijn ervaring met interimarbeid moet een interimair hoe dan ook vooraf een contract in zijn bezit krijgen, met alle wettelijke vermeldingen er op.

Ik wil hierin niet meteen het interimkantoor aanpakken, (heb ik al eens eerder gedaan voor mijn zoon was toen bij Start People, met als gevolg dat hij daar op de 'zwarte lijst" is terechtgekomen) maar wat kan ik concreet doen?

Hij gaat naar het bedrijf met het openbaar vervoer, en nadien een ferm stuk te voet, wat als hij bvb wordt aangereden ? Interimkantoor kan zeggen : wij weten van niks, waar is zijn arbeidsovereenkomst??En andere zaken.... Kortom dit is absoluut geen correcte handelswijze van het uizendkantoor maar wat kan ik er concreet tegen beginnen, zonder dat mijn zoon weer op een zwarte lijst terecht komt (en geloof me maar, ze bestaan.........!!)

Alle advies welkom!
Filouke

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Filouke
Topic Starter

#2 , 29 jan 2008 16:14

Heb zelf verder info gezocht en kwam terecht bij het kantoor voor Toezicht op de Sociale Wetten. Via hen wordt de zaak verder bekeken en bijgevolg kan dit topic op slot.

Filouke

djanodive

#3 , 13 apr 2008 20:37

Ik denk dat het topic zeker nog niet hoeft gesloten te worden, want alle mensen die niet konden antwoorden op jouw vraag omdat ze simpelweg geen antwoord erop wisten, zittne vermoedleijk te popelen om te weten hoe de vrok aan de steel zit.

Dus als je meer weet, schiet maar af...dan worden we allemaal weer een beetje slimmer en das de bedoeling van dit forum denk ik toch...

Ik werk trouwens ook dikwijls op die manier via het interim-kantoor en zou jouw informatie ten zeerste kunnen appreciëren!

Groetjes en tot gauw?

Reclame

Carina3600

#4 , 23 apr 2008 22:21

Het arbeidscontract moet ten laatste op de dag zelf worden aangemaakt ivm de dimona. Het contract op het einde van de week maken, kan dus niet. Het interimkantoor zou nogal boetes moeten betalen wegens laattijdige aangiftes!

Wat die dagcontracten betreft: dit is (waarschijnlijk) op vraag van het bedrijf waar hij voor werkt. Zij zullen hun interims laten komen wanneer er genoeg werk is. Voor de dagen dat hij niet moet gaan, moet hij zijn stempelkaart blanco laten en de nodige c4's binnen brengen. Hij kan hier dan stempelgeld voor krijgen.

Ik hoop dat jullie hiermee geholpen zijn. Indien er nog vragen zijn, hoor ik het wel.

paling

#5 , 24 apr 2008 06:25

:arrow:
Laatst gewijzigd door paling op 26 sep 2009 05:15, 1 keer totaal gewijzigd.

JohnD

#6 , 29 apr 2008 21:57

Volgens mij en uit mijn ervaring met interimarbeid moet een interimair hoe dan ook vooraf een contract in zijn bezit krijgen, met alle wettelijke vermeldingen er op.
Volgens paling dus binnen de 2 werkdagen
Ik wil hierin niet meteen het interimkantoor aanpakken, (heb ik al eens eerder gedaan voor mijn zoon was toen bij Start People, met als gevolg dat hij daar op de 'zwarte lijst" is terechtgekomen) maar wat kan ik concreet doen?
In feite niets als je wil vermijden dat zoonlief niet op de zwarte lijst komt door jou.
Hij gaat naar het bedrijf met het openbaar vervoer, en nadien een ferm stuk te voet, wat als hij bvb wordt aangereden ? Interimkantoor kan zeggen : wij weten van niks, waar is zijn arbeidsovereenkomst?? En andere zaken.... Kortom dit is absoluut geen correcte handelswijze van het uizendkantoor maar wat kan ik er concreet tegen beginnen, zonder dat mijn zoon weer op een zwarte lijst terecht komt (en geloof me maar, ze bestaan.........!!)
Ze bestaan zeker, en je hebt 100% gelijk, maar het eerste interimbedrijf dat correct werkt moet nog geboren worden.

Terug naar “Andere”