Voorschot gas en elektriciteit

berenod
Topic Starter

Voorschot gas en elektriciteit

#1 , 16 jan 2014 19:18

Ik ben lange tijd niet in België geweest, maar woon hier nu recentelijk terug.

Ik heb een kleine studio gehuurd (epc 221) en heb alle papierwerk gedaan om elektriciteit en gas op mijn naam over te zetten.
Ik woon er alleen, werk voltijds, en meestal zaterdag ook, ik ben dus weinig thuis, en verbruik navenant dus ook weinig.

Vertegenwoordiger van mijn geprefereerde energie maatschappij (na vergelijkend onderzoek prijzen) komt langs,papierwerk wordt ingevuld, en hijzelf stelt voor, na inspectie studio, van het maandelijks voorschot op 70 Euro/maand te houden (35 gas en 35 elektriciteit).

Groot is mijn verbazing nu nadat ik nu mijn eerste rekening voor voorschot krijg, namelijk 96 Euro elektriciteit en 115 Euro gas. Ik denk dat dit waanzinnig hoog is voor een goed geïsoleerde studio van 35 vierkante meter!

Dit is dus voor 1 maand, er is een nota bij dat deze bedragen maandelijks te betalen zijn, tot de volgende meteropneming en afrekening!

Er is ook een nota dat ik on-line de bedragen van het voorschot kan aanpassen om de werkelijke kost beter te benaderen.

Een simulatie op hun online systeem met recentste meterstanden geeft aan dat mijn huidig winter verbruik op ongeveer 53 Euro gas en 28 Euro elektriciteit zou uitkomen.
Gemiddeld op jaarbasis dus vermoedelijk nog een stuk minder.

Niettegenstaande dit kan ik de voorschotten slechts verlagen tot 99 Euro voor gas en 51 Euro voor elektriciteit.

Een telefoontje naar hun dienst geeft als resultaat dat dit nu het minimum voorschot is dat ik kan betalen, en dat dit pas kan herzien worden na de volgende afrekening.

Ik ga dus op een jaar tijd zo'n slordige 1000 Euro teveel betalen, ik dacht niet dat ik een bank was die gratis leneingen aan privé maatschappijen moet geven!

Enig idee of daar iets aan te doen is?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 jan 2014 19:21

Staat dat voorstel OP papier van de vertegenwoordiger?

berenod
Topic Starter

#3 , 16 jan 2014 19:26

Staat dat voorstel OP papier van de vertegenwoordiger?
Neen, hij had een "info" blad dat hij invulde, enkel blijkbaar voor de energie leverancier, heb er geen kopij van gehad, enkel een kopij van de twee contracten (gas en elektriciteit), waarop eigenlijk alleen opstaat welk pakket ik heb, een papier voor de domiciliëring (heb ik nog niet ingevuld en teruggestuurd), en de papieren waarop de meterstanden bij overname pand staan.

Op de nota die ik nu bij mijn rekening heb bijgekregen staat dat het voorschotbedrag gebaseerd is op de informatie die ze van mij hebben gekregen!!!

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 16 jan 2014 19:31

"Er is ook een nota dat ik on-line de bedragen van het voorschot kan aanpassen om de werkelijke kost beter te benaderen."

Doen!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

berenod
Topic Starter

#5 , 16 jan 2014 21:05

"Er is ook een nota dat ik on-line de bedragen van het voorschot kan aanpassen om de werkelijke kost beter te benaderen."

Doen!
Gedaan, maar ik kan niet lager ingeven dan 99 Euro voor gas en 51 Euro voor Elektriciteit!

Nog steeds niet echt kort bij de reële 80 Euro die ik nu in de wintermaanden verbruik!

Vandebos

#6 , 16 jan 2014 22:52

Naar de maatschappij in kwestie bellen en zaak uitleggen. Bij halstarrigheid aangetekend in gebreke stellen en zaak voor het vredegerecht brengen.

berenod
Topic Starter

#7 , 17 jan 2014 05:30

Naar de maatschappij in kwestie bellen en zaak uitleggen. Bij halstarrigheid aangetekend in gebreke stellen en zaak voor het vredegerecht brengen.
Gisteren al geprobeerd, maar Luminus heeft alleen een 078 nummer en is dus niet gratis onder mijn telenet Freephone pakket...
Heb na 25 minuten muziek luisteren maar opgegeven...

berenod
Topic Starter

#8 , 18 jan 2014 12:04

Energieleverancier heeft mij zelf opgebeld gisteravond, en als "commerciële geste" voorgesteld van het voorschot naar 100 Euro te brengen voor gas en elektriciteit.

Heb dit dan maar aanvaard...

Hanze

#9 , 04 feb 2014 11:52

Wat je teveel betaald wordt verrekend bij de volgende afrekening. Ofwel storten ze terug ofwel moet u de eerste maanden niets betalen tot wat u het vorige jaar teveel hebt betaald is opgebruikt.

berenod
Topic Starter

#10 , 04 feb 2014 17:32

Wat je teveel betaald wordt verrekend bij de volgende afrekening. Ofwel storten ze terug ofwel moet u de eerste maanden niets betalen tot wat u het vorige jaar teveel hebt betaald is opgebruikt.
Dat weet ik ook wel, maar 12 maanden 211 Euro betalen, om dan op het einde 1700 Euro terug te trekken is wel wat gortig.

In die 12 maanden kan ik met dat geld wel wat anders doen.

Ge krijgt nu wel niet veel interest op de bank, maar zulk een som voor 0% interest in bruikleen heven aan een bedrijf zie ik toch niet zitten!

Hou nu nauwgezet mijn verbruik bij en zit aan ongeveer een 60 Euro/maand effectief, dus ben al heel genereus met 100 Euro per maand er voor te geven!

artemis

#11 , 04 feb 2014 18:22

Zoon heeft ongeveer hetzelfde voorgehad met dezelfde maatschappij als jij. Ze schakelden over van een duurdere leverancier naar daar, nota bene in een appartement waar ze al enkele jaren woonden en waar het energieverbruik dus gekend was, en toch begonnen ze met serieus hogere maandelijkse voorschotten dan bij hun oude en duurdere leverancier.... Ik weet niet precies hoe ze het opgelost hebben.
Het mag niet zijn dat een energieleverancier gaat teren op te hoge voorschotten.

rvantruien

#12 , 17 feb 2014 23:43

Kan u niet van energieleverancier veranderen? Is gratis .
Daar eens voorstellen voor een kleiner voorschot te betalen en zien of het je beter uitkomt?

Terug naar “Andere”