cassatietermijn in strafzaken?

KathyW
Topic Starter

cassatietermijn in strafzaken?

#1 , 26 jan 2008 02:20

het onderwerp zegt het al...
wie kan me vertellen hoe lang deze termijn in strafzaken is?
vonnis 1ste aanleg was april 2007
arrest hof van beroep uitspraak 10/1/08

Ik lees 15 dagen, soms 14, soms 16, en zelfs 3 maanden...
erg verwarrend
op welke datum kan ik zeker zijn dat de cassatietermijn is verstreken en het arrest in kracht van gewijsde is getreden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Contacteer: Website

#2 , 26 jan 2008 14:04

zelf gok ik voor strafzaken op beroepstermijn van 15 dagen en 3 maanden tijd om in cassatie te gaan, maar de reden waarom ik toch reageer is een uitzonderings-situatie: Als de uitspraak een verstek vonnis is. De bapalende factor lijkt me dan "datum vanaf kennis van de uitspraak" maar of dit werkelijk zo is weet ik ook niet.

de website van cassatie:
http://www.juridat.be/cass/cass_nl/p1.php

toch even zelf gaan piepen en er staat te lezen
Wanneer moet de aanvraag worden ingediend ?
De aanvraag moet worden gedaan op een ogenblik dat de zaak nog nuttig kan worden onderzocht door een advocaat bij het Hof. In een gewone civiele zaak waar een cassatieberoep moet worden ingesteld binnen drie maanden na de betekening c.q. na de kennisgeving van de te bestrijden beslissing, wordt als algemene regel gesteld dat de aanvraag ten laatste twintig dagen voor het verstrijken van de termijn moet worden ingediend. Later gedane verzoeken worden in de regel als niet-ontvankelijk afgewezen, omdat de nodige tijd ontbreekt voor de advocaat bij het Hof van Cassatie om ernstig een zaak te onderzoeken en hierover, als het nodig is, overleg te plegen met de betrokken partij.
Bijstand in strafzaken
Bijstand in strafzaken volgt dezelfde regels als bijstand in civiele zaken

RR

KathyW
Topic Starter

#3 , 26 jan 2008 14:55

bedankt Roderidder,
heb de site die je vermeldde even doorgenomen en ook zelf nog wat gezocht

§ 2. CORRECTIONELE ZAKEN EN POLITIEZAKEN.
Art. 413. In correctionele zaken en in politiezaken staan de middelen van vernietiging, in artikel 408 vermeld, onderscheidenlijk ter beschikking van de partij die wegens wanbedrijf of overtreding is vervolgd, van het openbaar ministerie en van de burgerlijke partij, indien er een is, tegen alle arresten of vonnissen in laatste aanleg, zonder onderscheid tussen die waarbij de partij is vrijgesproken of veroordeeld.
Wanneer echter die partij is vrijgesproken, kan niemand tegen haar de schending of het verzuim aanvoeren van de vormen die voorgeschreven zijn om haar verdediging te verzekeren.
(De termijn die aan het openbaar ministerie en aan de burgerlijke partij is verleend om beroep in cassatie in te stellen tegen een veroordelend vonnis of arrest dat bij verstek gewezen is, neemt een aanvang bij het verstrijken van de (vijftiende) dag na die van de betekening (...), indien de veroordeelde niet in verzet is gekomen.) <W>

ik raak er niet uit wijs.

als burgerlijke partij sleep ik nu al lang een rechtzaak mee,
ik won in eerste aanleg én in beroep
maar zit dus nu te wachten of tegenpartij al dan niet probeert alles op de lange baan te schuiven door alle middelen uit te putten.

één advokaat spreekt over 2 weken en de andere praat over 3 weken (15 werkdagen)

De bewijzen zijn duidelijk maar ik hoop echt dat die cassatietermijn verstrijkt zonder dat men ook dit nog eens gaat "proberen"
Enkel een kwestie van te kunnen aftellen zodat er eindelijk een einde komt aan deze wansmakelijk grap.

Ook pas na het in kracht van gewijsde geane arrest van het Hof van Beroep krijgt ik mijn advocaatskosten terug, welke al oplopen tot >10.000 euro...

Reclame

KathyW
Topic Starter

#4 , 26 jan 2008 14:58

en het eerste deel van je antwoord klopte: 15 dagen om in beroep te gaan (werd door veroordeelde tegenpartij de voorlaatste dag ingesteld)

Vandaar dat ik die cassatietermijn wil weten, om te hopen dat het nu afgelopen, ipv alweer te wachten tot nu Cassatie dit afwijst of ontvankelijk verklaart, want dan begint de strijd opnieuw

j.demoor

#5 , 27 jan 2008 12:42

“Art.407.De arresten en de vonnissen...kunnen worden vernietigd in de volgende gevallen en op voorzieningen ingesteld volgens de hierna te maken onderscheidingen..."(Sv.=Wetboek van Strafvordering 17 november 1808).

Inzake termijn geldt evenwel “Art.373.De veroordeelde heeft vijftien vrije dagen na de dag waarop het arrest vóór hem is uitgesproken, om ter griffie te verklaren dat hij een eis tot cassatie instelt.”(Sv.).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

KathyW
Topic Starter

#6 , 27 jan 2008 14:39

Dit denk ik, is wel het juiste. Heb het nagelezen en kom dus inderdaad op de datum uit die een (van mijn) advocaten vooropgesteld had:
3 weken later (omdat het om 15 VRIJE dagen gaat, dus geen kalenderdagen)
Ik had de vraag dus ook eerder gesteld aan 2 juristen van de rechtsverzekeringsmaatschappij en 2 advocaten.
Slechts 1 van de 4 had het dus bij het rechte eind.
Zo zie je maar!

Bedankt, J demoor!

roderidder
Contacteer: Website

#7 , 27 jan 2008 14:56

mogelijks ook oog hebben voor "vakantie" al zal dit in dit geval allicht niet van toepassing zijn:

Hoe de vork in de steel zit kan ik je op dit moment niet vertellen maar betekenen in de grote vakantie dan begint die termijn mogelijks pas te lopen na de grote vakantie.

Op die manier hebben de gerechtsdeurwaarders in het grote verlof heel wat minder werk

RR

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 jan 2008 18:19

15 vrije dagen betekent wel degelijk kalenderdagen. De dies a quo en de dies ad quem, dit is de dag van de uitspraak en de dag dat men cassatieberoep aantekent zijn echter niet inbegrepen.

Voor een tegensprekelijk arrest uitgesproken op 10 januari 2008 is de laatste dag dus 26 januari. Dit is een zaterdag, dus wordt de termijn verlengd tot maandag 28 januari 2008 (art. 644 Wetboek Strafvordering).

Morgen is dus de laatse dag.

scorpioen

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”