Wat kan ik doen?

C&J
Topic Starter

Wat kan ik doen?

#1 , 02 jan 2014 19:56

Mijn man is sinds 2 weken verhuisd naar een appartement. Hij wil zijn domicilie niet verzetten maar woont hier niet meer.
Hij wil ook niet meebetalen in de boodschappen en de kosten voor onze 3 kinderen.
Volgende week heeft hij een afspraak met zijn boekhouder (is zelfstandig met grote wedde) om zijn wedde naar beneden te trekken zodat hij de kinderen niet veel alimentatie zou moeten betalen.
Wat kan ik doen ivm domicilie en denk dat hij toch verplicht is om mee te betalen in de nodige kosten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Elsie Haertjens

#2 , 02 jan 2014 20:11

Beste,
Zolang jullie getrouwd zijn, is hij verplicht aan de wettelijke huwelijksverplichtingen te voldoen. Ik denk dat het het beste is om zo snel mogelijk een tijdelijke regeling uit te werken. De toekomst kan dan nog uitwijzen wat er staat te gebeuren. Een tijdelijke regeling kan via advocaat, bemiddelaar of via het vredegerecht in kortgedingrechter.
De meest constructieve manier is via een bemiddelaar. Er worden dan samen afspraken gemaakt. Ikzelf ben erkend bemiddelaar. Indien niet mogelijk is,zou ik toch overwegen een advocaat te raadplegen voor advies.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 jan 2014 20:18

Deze topic ook eens lezen:
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 23&t=52815" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat adres betreft aangifte gemeente en kwartierinspecteur dan wordt een ambtelijke afschrijving opgestart.
Vrederechter kan in zaak ONMIDDELLIJK dringende maatregelen treffen ook alimentatie gebaseerd op de huidige gegevens.

Reclame

C&J
Topic Starter

#4 , 02 jan 2014 22:51

Beste,
Zolang jullie getrouwd zijn, is hij verplicht aan de wettelijke huwelijksverplichtingen te voldoen. Ik denk dat het het beste is om zo snel mogelijk een tijdelijke regeling uit te werken. De toekomst kan dan nog uitwijzen wat er staat te gebeuren. Een tijdelijke regeling kan via advocaat, bemiddelaar of via het vredegerecht in kortgedingrechter.
De meest constructieve manier is via een bemiddelaar. Er worden dan samen afspraken gemaakt. Ikzelf ben erkend bemiddelaar. Indien niet mogelijk is,zou ik toch overwegen een advocaat te raadplegen voor advies.
Ik had een regeling uitgewerkt waar hij mee akkoord ging enkel niet met de alimentatie, omdat hij als zaakvoerder zo'n grote wedde heeft vroeg ik 1500 euro per maand (ik moet mijn kinderen alleen opvoeden en ben onthaalouder met een kleine wedde en heb nog een baby van 8 maanden).
Hij gaat zijn wedde nu naar beneden laten trekken omdat hij dan veel minder moet betalen.
We hebben een afspraak op 21 januari bij de notaris om een EOT uit te werken maar intussen betaalt hij niets en weet ik ook niet of ik zomaar akkoord kan gaan met de som die hij mij gaat voorstellen.
Een advocaat kan ik niet betalen aangezien ik voor het ogenblik financieel geblokkeerd wordt...
Aangezien hij verplicht is aan de wettelijke huwelijksverplichtingen te voldoen (wat ik al dacht) hoe kan ik hem dan zover krijgen om mee te betalen, wie kan ik daarvoor inschakelen? Want hij heeft nog 100 euro op zijn persoonlijke rekeningen staan, speelt het echt heel gemeen, heeft zogezegd niets voor het ogenblik wat helemaal niet waar is...

C&J
Topic Starter

#5 , 02 jan 2014 23:00

Deze topic ook eens lezen:
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 23&t=52815" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat adres betreft aangifte gemeente en kwartierinspecteur dan wordt een ambtelijke afschrijving opgestart.
Vrederechter kan in zaak ONMIDDELLIJK dringende maatregelen treffen ook alimentatie gebaseerd op de huidige gegevens.
Bedankt!
Kan ikzelf dan zijn domicilie laten veranderen als ik het goed begrijp?
Vanaf zondag zijn al zijn spullen en kleren weg, hij komt alles halen, dus niets wijst er vanaf dan nog op dat hij hier woont...
De vrederechter zal dan de alimentatie bepalen aan de hand van zijn bedrijfsleidersloonbrief van de maand januari?
Houdt hij er dan ook rekening mee dat ik huisvrouw was, voor mijn kinderen zorgde en medevennoot was voor de boekhouding, dus zomaar van vandaag op morgen geen fulltime job kan gaan uitvoeren?
Hoe vraag ik dit bij de vrederechter allemaal aan?

Franciscus

#6 , 04 jan 2014 18:08

Medevennoot wil zeggen aandeelhouder ( dat bent u nog) maar was u bedienden of medezaakvoerder in die firma?

C&J
Topic Starter

#7 , 06 jan 2014 10:53

Medevennoot wil zeggen aandeelhouder ( dat bent u nog) maar was u bedienden of medezaakvoerder in die firma?
Bediende, ik laat mij eind deze week uit de vennootschap schrijven...

Franciscus

#8 , 06 jan 2014 16:31

Waarom?
Als bediende uitschrijven wil zeggen ontslag nemen.

Als u aandelen hebt blijft u deze behouden.

U kan steeds via NBB de jaarresultaten van de firma opvragen.

C&J
Topic Starter

#9 , 06 jan 2014 21:16

Nee, toch niet hoor, ik kan mijn aandelen overschrijven aan de zaakvoerder, boekhouder vult dat in in het boek en mijn ex en ik tekenen die gewoon...

C&J
Topic Starter

#10 , 06 jan 2014 21:17

Ik aandeelhouder maar geen zaakvoerder, deed wel deels de boekhouding...

Franciscus

#11 , 06 jan 2014 21:42

Aandelen hebben een waarde ....
Deed boekhouding ...maar onder welk statuut? Bediende wil zeggen RSZ en belastingen betaald en loon uitbetaald.

C&J
Topic Starter

#12 , 07 jan 2014 08:17

Toch medezaakvoerder, is een tijd geleden aangepast geweest :oops: niet meer bij stil gestaan.

C&J
Topic Starter

#13 , 16 jan 2014 09:59

Hij betaalt nog steeds geen bijdrage voor de kinderen, hij is ervan overtuigd dat hij dit niet moet doen omdat hij zijn deel van huis verder afbetaalt en de vaste kosten hier door de vennootschap worden betaald. Dit alles heeft volgens mij toch niets te maken met het feit dat hij verplicht is zijn bijdrage te betalen voor de kinderen?

duma

#14 , 16 jan 2014 12:18

Alimentatie hangt volledig los van alle andere dingen, zoals hypotheek, maar ook verblijfsregeling en dergelijke.
Ook al is er nog geen bedrag bepaald via vonnis/EOT, hij is steeds verplicht om bij te dragen in het onderhoud van zijn kinderen.

Franciscus

#15 , 16 jan 2014 19:14

Persoonlijk zou ik zeggen gezien
- beide in zaak ( NIETS tekenen qua overdacht)
- geen akkoord => dringende voorlopige maatregelen via vrederechter.
- NU ook dringend een eigen advocaat nemen.

Anders zou u er wel eens heel bekaaid van afkomen

Terug naar “Echtscheiding”