#13 , 04 jan 2014 15:06
Geachte heer,
Ik ben daar nu eens niet zo volledig zeker van.
En het volgende weet ik nu van een garagist, hij had een wagen ment ABS systeem.
En hij heeft het volgende meegemaakt " echt gebeurd", heeft een beetje te snel aangereden naar zijn oprit doordat de wagen één wiel even geen contact heeft gehad met de grond is de vergrendeling van de rem terug gelost met als gevolg hij heeft zijn wagen in de garage geparkeerd zonder dat de garagepoort geopend was.
Punt twee en dat heb ik eigenhandig meegemaakt (wagen zonder ABS systeem) Fiat Punto.
Op een ochtend ben ik met mijn wagen op de autosnelweg, wegdek was goed, niet nat zichtbaarheid ook goed dus reed ik 120 km/uur.
Nu je kent van die mobiele werkplaatsen en met dat groot oranje kruis.
Deze heren hadden niks beter op gevonden om op een korte afstand in spitsuur van 3 rijvakken naar 1 te gaan.
Ik kan je zeggen dat resulteerde in een schrikwekkende resultaat.
Ik krijg terug de trilling over mijn rug als ik eraan denk.
Als iedereen die 120 Km/uur afkomt geen infoborden te zien krijgt en dan plots van een wegversmalling krijgt die nog niet met de nodig afstand van elkaar zijn met de juiste snelheidsbeperkingen van 90 - 70 - 50 waardoor vrachtwagens / bussen met rokende banden van het remmen en op dat moment heb ik vollen bak geremd even los geladen en terug vollen bak geremd.
Geen blikschade, halve meter tussen de wagen voor mij en mijn wagen toen ik stilstond, mijn hart klopte in mijn keel op dat moment en ik kan je zeggen ik heb de rest van mijn traject aan 90 km/uur op de rechtse rijvak gereden.
Nu ik heb niet gezegd om gewoon volledig te remmen als je mijn uitleg nog eens goed lees spreek ik over pompend te remmen hoeveel keer pompen hangt ook af van de afstand en de snelheid dat je rijdt.
Nu er zijn ook wagens waarbij je dat ABS systeem ook kunt uitschakelen ( ik zeg niet dat elke wagen met ABS systeem deze functie heeft ).
Ik heb als ik mij goed herinnerd twee keer moeten pompend remmen de tweede keer was in de winter, het had gesneeuwd ik reed aan 90km/uur ik moet wel zeggen ik had juist nieuwe winterbanden op liggen en de afstand was ook kort maar ik ben niet geslipt en heb op tijd kunnen remmen ZONDER TE SLIPPEN.
Ik zou nu niet zeggen dat ik beter kan remmen met of zonder ABS systeem, je mag dat systeem ook niet als een wondermiddel zien.
Het is een hulpmiddel, het belangrijkste factor is gewoon hoe de bestuurder reageert in dergelijke situatie.
Maar ervan uit gaan dat diegene zonder ABS systeem gaat slippen zou ik niet te hard gaan roepen, ik heb twee situaties gehad en bij die eerste heb ik een goede engelbewaarder gehad en mijn reactie moet ook goed geweest zijn anders zat ik hier nu niet en was ik een nummer in de statistieken van verkeersdoden geworden daar ben ik nu ook zeker van.
Daarmee ga ik het nu beter verwoorden : ABS systemen zijn een hulpmiddel en geen wondermiddel, ze kunnen helpen maar ingeval bv van mijn garagist heeft het juist het omgekeerde gedaan, kan jer zonder dat systeem niet goed remmen in de ergste gevallen wat automatisch resulteert in een slip omdat de wagen oncontroleerbaar wordt is ook niet waar.
Nu ik ga erover ophouden wat dit ga gewoon eindigen in een eeuwige debat maar ga nooit ervan uit dat iets onzin is omdat je een andere mening hebt, ik heb ervaren dat het wel kan en ik heb ook niet gezegd.Gewoon nog iets om erover na te denken, ik verwacht hierover geen geschreven mening: Als het ABS systeem zo'n wondermiddel is waarom zit het dan niet in alle nieuwe auto's die op de markt komen en kan je nog altijd auto's kopen nieuw zonder dat systeem?
Mvgrt jan1978