Nieuwe huisgenoot melden aan huisbaas?

Busco
Topic Starter

Nieuwe huisgenoot melden aan huisbaas?

#1 , 04 jan 2014 09:59

Wat doe ik met een huurster van mijn studio^(zonder slaapkamer) die zich had opgegeven als alleenstaande en nadien plots twee kinderen blijkt te hebben, die ze heeft geïnstalleerd in de te kleine berging, een dressing zonder ramen? Kinderen blijken eveneens ingeschreven op dit adres...Ze is niet voor redelijkheid vatbaar en er is veel lawaaioverlast en ondertussen onredelijk verbruik (alles is inbegrepen: water, gas, elektriciteit, internet...)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 04 jan 2014 10:40

Dan is er overbewoning wat zeker niet mag, je kan op huisvesting van de gemeente inlichtingen vragen.
Hier in onze gemeente is het ook gebeurd, huurder had de inspecktie vlaanderen laten komen pand overbewoond verklaard en noch enkele zaken ondekt en afgekeurd het huurcontract werd verbroken of het nooit was bestaan. Verhuurder is veroordeeld om alle huurgelden terug te betalen. Huurder heeft enkel een kleine vergoeding moeten betalen als bezettings vergoeding.
Zou dringend handelen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Busco
Topic Starter

#3 , 04 jan 2014 10:49

Bedankt! Het gaat wel degelijk om een mooi gemeubileerde studio op maandbasis met een grote kamer en een berging en badkamer, ik vraag me af wat ze de wijkagent heeft wijsgemaakt, dat zal ik maandag te weten komen.
Dat ik nog voor kosten hiervoor zou moeten opdraaien lijkt me al te gek! Ze heeft immers onder valse voorwendsels gehuurd, daarom lijkt me een snelle ontbinding van het contract zeer redelijk.
Ondertussen beweert ze dat trouwens dat ik haar contract gestolen heb en heb ik ca. 200 sms'jes waarin ze me uitscheldt, dat was ik nog vergeten te vermelden.

Reclame

sloeberken

#4 , 04 jan 2014 10:55

Heel dringend werk van maken voor het uit de hand loopt. Staat het in het huurcontract dat het voor 1 persoon is.
1 persoon 27m² 2 personen 40m² 3 personen 50m² 4 personen 60m² dit zijn de wettelijke grote die door wonen vlaanderen worden gehanteerd.

jan1978

#5 , 04 jan 2014 11:05

Dat hangt er van af,
Een voorbeeld toen ik mijn vrouw leerde kennen woonde ze op een appartement met 2 slaapkamers.
Ik ben er in september toen gaan bijwonen dus melding gedaan in op de dienst bevolking in Roeselare , later een klapke gedaan met de wijkagent en dat was het.
We hebben toen gewoon de kosten gedeeld.
Nu ik moet wel zeggen dat het verhuurd was via een verhuurkantoor dus we kwamen de eigenaar zelden tegen.
En zolang dat de verhuurkantoor netjes zijn geld krijgt dan zijn er geen problemen.
Wat ons privé leven is dat is ook privé.
Wettelijk moet gewoon het volgende in orde zijn:
-melding doen op de dienst bevolking (huurder samen met nieuwe huurder)
-Er al verblijven als de wijkagent langs komt (huurder samen met nieuwe huurder)
-daarna als je een brief hebt ontvangen van de dienst bevolking met die brief/paspoort/papieren van auto (nieuwe huurder)naar de dienst bevolking gaan.
(huurder samen met nieuwe huurder)
-daarna gelukkig samen leven, dat was alles.
Natuurlijk als het hier gaat over een te kleine woning of appartement dan is het logisch dat je op je gemak uitkijkt naar iets groter afhankelijk van je gezinssituatie.
vb. ben gaan samenwonen in het appartement in september 2011
We zijn getrouwd op 24 maart 2012.
Op in april 2012 komen we te weten dat mijn vrouw zwanger is.
apartement had maar twee slaapkamers, een kat en was veel te warm in de zomer 28°C en meer.
geboorte was voor december 2012.
Dus beslissing tegen eind augustus verhuisd zijn naar een huurwoning.
Uiteindelijk hebben we een woning gekocht in september 2012 en zijn we verhuisd in oktober 2012.
Dochtertje moest normaal op 6 december geboren worden en is geboren op 12 december 2012.

Ik hoop dat dit u helpt.
Mvgrt jan1978

Busco
Topic Starter

#6 , 04 jan 2014 11:14

Hartelijk dank voor jullie antwoorden. In deze situatie gaat het duidelijk om misbruik of oneigenlijk gebruik van de studio, dus ik denk dat ik sterk genoeg in mijn schoenen sta, het kost alleen allemaal veel energie en stress voor mijn gezin en de buren.
Denk dat het dan ook qua verzekering niet in orde is?

Busco
Topic Starter

#7 , 04 jan 2014 11:16

In een van haar sms'jes schreef ze bovendien dat ze "mag liegen" hierover.

Busco
Topic Starter

#8 , 04 jan 2014 11:31

In het huurcontract stond niet vermeld voor 1 persoon, maar wel degelijk in de advertentie: 1 tot maximaal 2 rustige personen (2-persoonsbed aanwezig).

sloeberken

#9 , 04 jan 2014 11:54

Is de huurwetgeving die van toepassing is daar het een hoofdbewoning is, en daar gelden de oppervlakte per persoon. Wat in het huurcontract staat is van belang niet wat op de advertentie staat.

Hier de huurwetgeving, over welk huurcontract gaat het in feite korte duur max 3jaar of een 3 6 9, is het geregistreerd.

http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

sloeberken

#10 , 04 jan 2014 12:26

Busco ik zie nu dat je iemand anders zijne tropic hebt gebruik voor u verhaal, dit word verwarrend je had een nieuwe moeten opstarten

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#11 , 04 jan 2014 13:00

Kort antwoord gezien gekaapd onderwerp.
Kwartierinspecteur MOET inschrijven als deze vaststelt dat er die kinderen er wonen. De wet is daarover zeer duidelijk.
Kwartierinspecteur is dikwijls niet op de hoogte dat er kinderen bijwonen als de gemeente die info niet doorgeeft ( gebeurd dikwijls).
Kwartierinspecteur/gemeente kunnen/moeten wel optreden inzake Vlaams woonbeleid dus inschrijven moet maar PV inzake inbreuken (over)bewoning moet/kan ook als bewoning niet voldoet aan wetgeving..
http://www.ibz.rrn.fgov.be/index.php?id ... ache=1&L=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Busco
Topic Starter

#12 , 04 jan 2014 13:21

Oei, het was niet mijn bedoeling een onderwerp te 'kapen', ik dacht dat je moest zoeken bij reeds bestaande topics ivm je kwestie. Ik zal een nieuwe topic opstarten dan.

Vandebos

#13 , 05 jan 2014 02:22

Het niet melden van de correcte gezinssituatie aan de verhuurder speelt enkel in het voordeel van de verhuurder wanneer het tot een geding komt. Dit pleit deze immers vrij voor een gehele reeks van gevolgen waarmee deze immers anders rekening dient houden zoals in bv overbewoning, foutieve dagvaardingen, innen van boetes en achterstallen, beslagen van goederen en/of zelfs uitdrijvingen.

sloeberken

#14 , 05 jan 2014 09:40

Maar bij een geding denk ik dat het heel veel verschil uitmaakt als het over volwasenen gaat of kinderen.

Terug naar “Huren”