Beste forumleden,
Ik zit met het volgende probleem:
Ik heb in jaren 2010-2011 een poetshulp gehad via dienstencheques. Ik werkte met electronische dienstencheques die via Sodexo werden aangekocht. Inmiddels werk ik al ca 2.5 jaar niet met dit bedrijf. Ik heb destijds trouwens deze poetshulp voornamelijk opgezegd vanwege haar vele en soms langdurige afwezigheden. Ik heb mijn online account bij Sodexo verder ook niet meer gebruikt.
Nu komt er een vordering van het poetsbedrijf voor honderden beweerde prestaties van jaren 2010 en 2011 waarvoor beweerd wordt dat er geen dekking was van dienstencheques op de site van Sodexo en dus het bedrijf geen centen heeft ontvangen.
Na telefonisch contact beweren zij dat deze prestaties zijn geleverd, dat ze iig grotendeels van bij mij thuis zijn ingebeld door de poetshulp, en dat op de site van Sodezo geregistreerde prestaties automatisch na een aantal dagen de status goedgekeurd krijgen, tenzij ik effectief zou inloggen op de site en de registratie ging betwisten. Ik heb uitgelegd dat ik bijna nooit op die site had ingelogd. Ik heb dan per mail gevraagd om een kopij te krijgen van de evt. overeenkomst/contract tussen het poetsbedrijf en mezelf, de reactie van hen was dat er nooit een contract of overeenkomst was! Op mijn verbazing dat ze met zo iets komen ca 2.5 en 3.5 jaar na de vermeende feiten, was de uitleg iets van problemen met boekhouding, herstructuraties in het bedrijf etc.
Ik heb dan het volgende standpunt terug gemailed:
Beste XXX,
Bedankt voor uw reactie. Nu wordt het wel moeilijk. Mijn bedenkingen:
1) U komt eind 2013 geld vragen voor prestaties die door u geleverd zouden zijn in 2010 en begin 2011.
2) Noch ik, nog uzelf of een van uw medewerkers kunnen zich mogelijks nog herinneren wat er tijdens die periode al dan niet zou zijn gepresteerd.
3) Er is geen enkel contract tussen uw bedrijf en mezelf aanwezig.
4) U schrijft dat er prestaties bij mij thuis zijn uitgevoerd. Dit kunt u niet bewijzen. Er zijn twee soorten prestaties die voorkomen op uw lijst: degene die zouden zijn doorgebeld van bij mij thuis en degene die manueel door uw bedrijf zijn ingevoerd. Wat betreft de prestaties die van bij mij thuis zouden zijn doorgebeld: zelfs al zou dat van bij mij thuis zijn gedaan, weet ik nog steeds niet of het aantal geregistreerde uren per prestatie correct is. Wat betreft de uren die manueel door uw bedrijf zijn ingevoerd: daar kan ik al helemaal niets van weten nu 2.5-3.5 jaar later!
5) U schrijft dat er prestaties zijn bevestigd. Dit is niet waar! Ik heb de prestaties niet bevestigd.
Graag uw gedachten over het bovenstaande.
Met vriendelijke groet,
XXXXX
Daarop kreeg ik van hen de volgende reactie:
Geachte XXXXX
Hieronder het standpunt van XXXXXX op de door u aangegeven punten:
1) Reeds telefonisch heb ik de redenen aangegeven waarom XXXXXXXX lang heeft gewacht met het opvolgen van de betalingen. Ik begrijp dat u deze vraag stelt maar dit neemt niet weg dat er bij u prestaties zijn geleverd, die tot op vandaag niet door u werden betaald.
2) De prestatiestaten van onze medewerkster en de uitbetaalde lonen voor de tijdstippen van de prestaties geven aan dat er wel degelijk een dienstverlening werd geleverd.
3) Het feit dat er gevalideerde prestaties geregistreerd zijn bij Sodexo is voldoende als bewijs dat er wel degelijk een overeenkomst bestond tussen uzelf en XXXXXXXX.
4) Er komen inderdaad twee soorten prestaties voor in de lijst. De prestaties in de status “geen cheques” zijn prestaties die door onze huishoudhulp werden ingebeld na de dienstverlening bij u thuis, het feit dat deze niet werd geprotesteerd is een erkenning van het plaatsvinden van de dienstverlening.
De prestaties in de status gevalideerd werden na de dienstverlening door onze administratie ingegeven. Dit gebeurd enkel indien de huishoudhulp niet in de mogelijkheid verkeerde de prestatie van bij u thuis in te bellen (bijvoorbeeld door technische storingen bij Sodexo of telefoon). In deze gevallen diende u de prestatie niet te betwisten maar te valideren wat niet is gebeurd. Alsnog kunnen wij via de loonstaten en prestatiestaten aantonen dat de dienstverlening wel degelijk heeft plaatsgevonden cheques.
5) De prestaties werden automatisch gevalideerd, indien de dienstverlening niet had plaatsgevonden diende u deze prestatie te betwisten wat niet is gebeurd. U ontving hiervoor e-mails van Sodexo telkens dit gebeurde, alsook voor de twee prestaties die gevalideerd moesten worden en het feit dat er niet voldoende cheques ter beschikking waren voor het betalen van de gevalideerde prestaties. U ging ook akkoord met de voorwaarden van Sodexo toen u gebruik begon te maken van het systeem met elektronische dienstencheques.
Is het mogelijk mij zo snel mogelijk te contacteren over deze zaak zodat we dit kunnen afhandelen en juridische stappen te vermijden.
Met vriendelijke groeten
XXXXXX
Ik heb hem teruggeschreven dat ik het oneens ben met zijn stellingen en standpunten en dat ik telefonisch met hem verder zal spreken. Heb hem dan aan de lijn gehad en nogmaals uitgelegd waarom ik het oneens ben. Conclusie was dat we in een rondje draaide; hij betwistte mijn argumenten niet (geen contract, onmogelijk te herinneren of na te gaan of - en zelfs zo ja dan hoe lang - zij die dagen effectief bij ons gepresteerd heeft, etc etc) maar bleef zijn redeneringen naar voor brengen.
Ik heb hem dan gezegd dat ik niet thuis ben in de juridische kant van dit verhaal, en dat ik mij zal informeren en eventueel een raadsman raadplegen.
Is er hier iemand in deze materie thuis? Iedere informatie/suggestie/raadgeving wordt zeer gewaardeerd. Wel graag enkel reageren als je indien goede kennis hebt van de wetgeving hieromtrent, en niet dingen beweren waar je niet zeker van bent...
Alvast hartelijk bedankt!!