Hoe garantie gebreken tweedehandswagen aanspreken?

liesc
Topic Starter

Hoe garantie gebreken tweedehandswagen aanspreken?

#1 , 29 dec 2013 16:02

Hey,

Ik zit in een situatie waar de garagist zijn handen aftrekt van alles wat verborgen gebreken zijn en hij beweert nog in het stenen tijdperk te leven waar enkel motor onder garantie valt. We kochten de wagen aan in februari 2013 en merkten problemen met het slot en de sleutel. Bij afgifte werd 1 sleutel gegeven waarvan de garagehouder beweerde dat de batterij plat was van de afstandsbediening. We merkten op dat het slot knopje niet altijd volledig naar boven kwam bij het openen van de wagen. Op reis (deze zomer) begon het raam ook te spokken. Ik ging binnen met de wagen en vroeg hem of het raam (elektrisch) onder garantie valt. Hij vertelde me toen dat het enkel motor was. Nu lees ik op testaankoop dat ook elektrische ramen onder garantie vallen en kleine verborgen gebreken zijn. Onwetende heb ik toen betaald en geen factuur gekregen (wel met kaart betaald). Hij vertelde me toen dat het slot perfect werkte en dat ik er geen problemen mee ging ondervinden. Toen nog tegen de garagist gezegd dat ik er niet mee ging kunnen lachen als ik opeens niet meer in mijn wagen ging geraken hierdoor. Nu enkele maanden later was dit het geval. De wagen wou niet meer openen (cilinder slot kapot). Ik bel de garagist op en hij vertelt me dat hij niet weet wat gedaan. Ik bel mijn oude garagist op die doorverwijst naar takeldienst om binnen te breken. Opnieuw telefoongesprek met garagist die zegt dat enkel motor onder garantie valt en ik dit getekend heb. Ik heb enkel getekend 'in overeenkomst met voorwaarden garagist' waarvan ik uitga wettelijke garantie. Ik weet dat ik in mijn recht ben, maar natuurlijk moeilijk om dit alles te bewijzen. Je gaat niet naar de garage waarbij je op papier plaatst wat moet vermaakt worden… Wat zijn de stappen die ik nu kan ondernemen want ik wil natuurlijk dat hij verantwoordelijk is voor het negeren van mijn vraag dus kosten takeldienst, ook raam moest onder garantie vallen, enz. Gerechtelijke kosten zijn heel duur en dat zal natuurlijk niet coveren wat mijn herstelprijs is, maar zit toch met mijn handen in het haar…

Groetjes! en hopelijk krijg ik hier wat hulp …:s

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 dec 2013 00:17

Eens lezen:
Dan weet u waar u recht op had. De wet is NET om consumenten tgo professionele te beschermen.

http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1&numero=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Franciscus op 30 dec 2013 17:08, 2 keer totaal gewijzigd.

nero987

#3 , 30 dec 2013 01:44

Ik wil geen topic kapen, en het zal de TS mogelijk niet verder helpen.
Maar toch even een kleine vraag.
In de 3e link kan ik het volgende lezen:
Voor tweedehandsgoederen kan de garantietermijn worden verkort, maar hij mag niet korter zijn dan 1 jaar.
Tot zo ver ben ik mee.
Meer dan:
Het verkoopcontract kan de termijn waarover u beschikt om een gebrek te signaleren wel beperken. Deze termijn kan echter niet korter zijn dan twee maanden.
Wat wordt er daar mee bedoelt?
Als een gebrek binnen de 2 maanden gesignaleerd moet worden, dan kan je toch nooit genieten van een volledig jaar garantie?
Of wil dit zeggen "binnen de 2 maanden na de vaststelling"? Hoewel het dan weer moeilijk (of niet) te bewijzen is of je het al lange tijd vastgesteld had voor het signaleren....

Waarschijnlijk begrijp ik iets verkeerd...

Reclame

liesc
Topic Starter

#4 , 30 dec 2013 10:09

Ik ben me bewust van de wetgeving (heb deze ondersteboven gekeerd) en weet dan ook waar ik recht op heb. Maar de vraag is hoe ik dit kan rechtzetten, aanspreken zonder echte bewijslast (mijn woord tegen het zijne) aangezien hij nooit factuur gaf en dergelijke…

denlowie
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 dec 2013 11:18

aangezien hij nooit factuur gaf en dergelijke…
Voor herstellingen aan auto's is een factuur verplicht vanaf 125 euro, btw inbegrepen, je heeft dan ook geen 21% BTW betaald !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

liesc
Topic Starter

#6 , 30 dec 2013 17:06

Is dit dan mijn verantwoordelijkheid? Ik ga er in mijn onschuldige zelve van uit dat als ik via Bancontact betaal alles traceerbaar is en dat het de dag van vandaag bijna onmogelijk is om te ontduiken… :)

snellemichiel

#7 , 04 jan 2014 01:23

Ik wil geen topic kapen, en het zal de TS mogelijk niet verder helpen.
Maar toch even een kleine vraag.
In de 3e link kan ik het volgende lezen:
Voor tweedehandsgoederen kan de garantietermijn worden verkort, maar hij mag niet korter zijn dan 1 jaar.
Tot zo ver ben ik mee.
Meer dan:
Het verkoopcontract kan de termijn waarover u beschikt om een gebrek te signaleren wel beperken. Deze termijn kan echter niet korter zijn dan twee maanden.
Wat wordt er daar mee bedoelt?
Als een gebrek binnen de 2 maanden gesignaleerd moet worden, dan kan je toch nooit genieten van een volledig jaar garantie?
Of wil dit zeggen "binnen de 2 maanden na de vaststelling"? Hoewel het dan weer moeilijk (of niet) te bewijzen is of je het al lange tijd vastgesteld had voor het signaleren....

Waarschijnlijk begrijp ik iets verkeerd...
U moet dit lezen als melding geven aan de verkoper. Als uw auto al 3 maanden kapot ligt door een gebrek en na 3 maanden komt u met het gebrek op de proppen en u hebt een slim iemand voor u die uw vaststelling op papier zet met datum vaststelling en datum contact/klacht gaat u tegen de muur botsen.

Lees:

Code: Selecteer alles

De wet bepaalt geen enkele termijn om een gebrek te signaleren. Niettemin mag volgens de wet de termijn waarin de consument het bestaan van een gebrek aan overeenkomst aan de verkoper moet signaleren, niet minder dan 2 maanden bedragen, te rekenen vanaf de vaststelling van het gebrek door de consument.

Terug naar “Gebrekkige Producten”