dwingen maatschappelijke zetel te verplaatsen

sacajawea
Topic Starter

dwingen maatschappelijke zetel te verplaatsen

#1 , 18 dec 2013 14:34

Beste,

mijn huurder is met de noorderzon verdwenen, maar heeft de maatschappelijke zetel van zijn bvba nog op het huuradres staan, waar al vele deurwaarders zijn komen aankloppen.

Ik kan het pand niet verder verhuren want de nieuwe huurders zouden met die deurwaarders geconfronteerd worden.

Hoe kan ik afdwingen dat de maatschappelijke zetel op korte termijn van het adres geschrapt wordt? (niet via wijkagent aub - misschien via vrederechter?)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 dec 2013 15:58

Waarom niet wijkagent deze heeft een procedure om dat op te starten.
Is de laatste maand trouwens zeer uitgebreid hier uitgelegd.
http://www.elfri.be/juridische-informat ... jke-zetels" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.juridischforum.be/forum/view ... ma#p219049" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.juridischforum.be/forum/view ... ijke+zetel" onclick="window.open(this.href);return false;

sacajawea
Topic Starter

#3 , 18 dec 2013 16:59

Hartelijk dank voor uw inspanning Franciscus, maar politie doet niets.

Reclame

denlowie

#4 , 18 dec 2013 17:09

Simpel is het niet hoor, de politie kan een formulier op maken voor het KBO, het zijn zij die het dan in het staatsblad gaan publiceren.

Maar ik wil je niet ontmoedigen, maar het kan een tijd duren hoor, het simpelste is met de zaakvoerder gaan praten en hij het laat publiceren in het staatsblad dit is één dag werk dan.
Maar als hij met de noorderzon verdwenen is, dan heb je natuurlijk een probleem en het zal toch één van zijn schuld eisers moeten zijn die hem dagvaard in faillissement, maar wie gaat die kost maken, deurwaarde en dagvaarding ?, normaal doet de rsz dit maar als hij geen personeel heeft is dit dan ook een probleem, belastingen doen dit meestal niet omdat ze er niks mee te winnen hebben..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sacajawea
Topic Starter

#5 , 18 dec 2013 17:39

en een procedure bij de vrederechter of koophandel? met een vonnis kan ik toch bij overheidsinstanties aankloppen zodat die de vennootschap moeten afschrijven van dat adres, niet?

denlowie

#6 , 18 dec 2013 18:11

en een procedure bij de vrederechter of koophandel? met een vonnis kan ik toch bij overheidsinstanties aankloppen zodat die de vennootschap moeten afschrijven van dat adres, niet?
Neen dat gaat niet, en de rechtbank van koophandel zal dit ook niet uitspreken omdat er een adres moet zijn, enkel het KBO kunnen hem ervan doen en daarom moet de politie een formulier invullen, ik denk dat de meeste politie dit niet kennen of weten.

En wanneer hij failliet verklaart word staat hij nog op dit adres zolang het faillissement niet is gesloten dus ook nog +/- één jaar.
Al de brieven stuur je terug met woont niet meer op dit adres, en verwittig je postbode, de deurwaarders zullen ook wel achterblijven want ieder bezoek is betaalt geweest door de schuld eiseres, en die gaan ook geen centen meer in steken.

sacajawea
Topic Starter

#7 , 19 dec 2013 13:26

Dat begrijp ik niet goed;

als een natuurlijke persoon niet reëel meer op het adres verblijft waar hij gedomicilieerd is, schrijven ze hem toch ook ambtshalve uit?

denlowie

#8 , 19 dec 2013 14:43

Maar een vennootschap is nu éénmaal geen natuurlijk persoon, en op een adres van een maatschappelijke zetel hoeft nu éénmaal geen activiteiten uitgevoerd te worden, Een vennootschap heeft nu éénmaal twee adressen een adres van de maatschappelijke zetel en een adres van vestiging, dit kan ook allebeide het zelfde zijn maar is niet noodzakelijk, meestal is het een verschillend adres.

Dus zo éénvoudig is het niet of men wel kan denken, een vennootschap kan verschillende aandeelhouders hebben en die moeten op de algemene vergadering beslissen over de verplaatsing van de maatschappelijke zetel !

Maar de politie kan met een formulier het vragen aan het KBO om het ambtshalve te doen, en dit word één of tweemaal per jaar gedaan en de lijst word dan gepubliceerd in het staatsblad.
En de Burgerlijke stand heeft hier niks mee te zien, enkel het KBO (kruispuntbank van Ondernemingen) en bijna altijd is het dan voor het niet neerleggen van de jaarrekening na 3 jaar.

Krachtens artikel 25 bis §1, 4° van de wet van 16 januari 2003 tot oprichting van een Kruispuntbank van Ondernemingen, tot modernisering van het handelsregister, tot oprichting van erkende ondernemingsloketten en houdende diverse bepalingen, is de beheersdienst van de Kruispuntbank van Ondernemingen gemachtigd tot het ambtshalve doorhalen van de gegevens van de ondernemingen, bedoeld in artikel 2
van het Wetboek van Vennootschappen, die de verplichting tot neerlegging van hun jaarrekeningen bij de Nationale Bank van België minstens drie opeenvolgende boekjaren niet zijn nagekomen.

sacajawea
Topic Starter

#9 , 19 dec 2013 15:38

Is het dan een oplossing om de zaakvoerder in persoon te dagvaarden (want in het privé-huurcontract stond dat daar geen onderneming mocht gevestigd zijn) en hem op straffe van een dwangsom te dwingen de zetel te verplaatsen?

mava105

#10 , 19 dec 2013 15:54

Hoe en waar ga je die dan dagvaarden als hij met de noorderzon verdwenen is. Die noorderzon heeft nog steeds geen adres :(

Franciscus

#11 , 19 dec 2013 22:45

Dus zoals gezegd via politie maar dat duurt idd een periode.
In Antwerpen wordt het PV naar Parket gestuurd ... ik weet dat hier en daar de politie ook de KBO verwittigd.

Afschrijven van een adres is een taak van de politie...
Indien de kwartierinspecteur niet wil handelen ...vraag een onderhoud met de politie of wijkteam manager ( commissaris).
Het kan echter zijn dat de kwartieragent wel zijn documenten heeft aangemaakt maar daar zijn toch een aantal controles voor nodig.

Documenten staan in hun politiesysteem ISLP ( lokale politie) .... worden als ik me niet vergis naar parket verstuurd.
Mocht de kwartierinspecteur het niet vinden waar het staat in de boomstructuur :wink:
Staat dus onder bestuurlijk - anderen - vestiging firma.
Document geeft aan aan welke diensten het dient te worden verzonden.
Tevens dient no een afzonderlijk Pv opgesteld inzake vals adres .... bestemmeling eveneens pdK.

Vraag een attest van klachtneerlegging...

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 38&t=10684" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Franciscus op 03 jan 2014 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Jonathan LS

#12 , 03 jan 2014 13:32

@mava: de noorderzon heeft wel een adres. Zie art. 40, 2e lid Ger.W.: Heeft de betrokkene in België noch in het buitenland een gekende woonplaats, verblijfplaats, noch gekozen woonplaats, dan wordt de betekening gedaan aan de procureur des konings ...
(Ex-)zaakvoerder dagvaarden om hem bevel te laten opleggen de maatschappelijke zetel te verplaatsen, en de KBO mee dagvaarden in gemeenverklaring van het te wijzen vonnis.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”