Ontslagvergoeding - Pensioensparen&Langetermijnsparen fisc

wiljam
Topic Starter

Ontslagvergoeding - Pensioensparen&Langetermijnsparen fisc

#1 , 12 dec 2013 15:40

Ik heb mijn ontslag gekregen in October-2013 zonder de opzegperiode te presteren, met een opzegvergoeding van meer dan 1 jaar. Ik heb daarbij volgende vragen:

1. is het fiscaal voordeliger (voor mij) om de opzegvergoeding te laten behandelen en uitbetalen in Jan-2014 ipv nu in Dec-2013, of maakt dit geen verschil ?

2. aangezien je de opzegvergoeding in 1 keer uitbetaald krijgt en nu belast wordt, verschijnt die dus helemaal op mijn Belastingaangifte Inkomen 2013. Indien ik lange tijd werkloos blijf (bijvoorbeeld het hele jaar 2014, wat ik niet hoop) heb ik dan op de Belastingaangifte Inkomen 2014, geen cent inkomen staan ? En dus ook geen belastingen te betalen om Pensioensparen en Langetermijnsparen fiscaal in te brengen ? Indien niet, zou ik het een rare redenering vinden daar je nu al belastingen op je opzegvergoeding zou betaald hebben voor de hele opzegperiode, dus ook voor 2014.

3. dezelfde vraag als je een lening hebt. Kan je die dan ook niet meer fiscaal inbrengen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 12 dec 2013 20:12

Verbrekingsvergoedingen worden niet opgeteld bij het loon maar worden afzonderlijk belast', weet Kristiaan Andries, jurist bij SD Worx. 'Het belastingtarief dat hiervoor van toepassing is, is gelijk aan het gemiddelde tarief van het laatste 'normale ' jaar. Bedroeg de gemiddelde belastingvoet van een ontslagen werknemer op dit referentieloon bijvoorbeeld 30 procent, dan wordt ook de verbrekingsvergoeding tegen dat tarief belast. Hiermee wordt al meteen rekening gehouden bij de inhouding van de bedrijfsvoorheffing.'
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

wiljam
Topic Starter

#3 , 16 dec 2013 14:46

Bedankt Basejumper.

Ik heb dezelfde vragen ook gesteld aan het Contactcenter FOD Financiën, en inderdaad, men bevestigt dat gezien een verbrekingsvergoeding aan de 'gemiddelde belastingvoet' van vorig jaar belast wordt, dat men bijgevolg op die aanslag hiervan GEEN aftrekbare bedragen kan aftrekken zoals de woonbonus, en geen belastingvermindering voor pensioensparen genieten...

Dan moet waarschijnlijk die 'gemiddelde aanslagvoet' een stuk lager zijn dan de 'normale aanslagvoet', anders snap ik de reden niet.

Pensioensparen kan je nog een jaartje overslaan, maar ik vind het jammer voor mensen die een lening (woonbonus) lopen hebben.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”