Verkeersbelasting - Aanmaningskosten

Heezy
Topic Starter

Verkeersbelasting - Aanmaningskosten

#1 , 26 nov 2013 22:05

Hey,

graag had ik jullie mening/advies gevraagd:

-Ik betaal mijn verkeersbelasting laattijdig op vrijdag 06/09/2013. Maandag 09/09/2013 staat het geld op de rekening van de belastingen.
-Maandag 09/09/2013 krijg ik een niet-aangetekende brief in de bus van een gerechtsdeurwaarder met aanmaning tot betalen, met daarbovenop aanmaningskosten en inningsrecht. Er wordt ook in gezegd dat men reeds in het bezit is van het dwangschrift en dat men bij het niet betalen binnen de termijn, zal overgaan tot betekening en gedwongen tenuitvoerlegging. Op de brief zelf staat de datum 08/09/2013.

1) Welke datum geldt om de kruising van betaling/aanmaning te bepalen? De datum op de brief (08/09/2013)? Of de datum van de stempel op de omslag?
2) Aangezien deze brief niet-aangetekend verstuurd is geweest, hebben zij enige vorm van bewijs?
3) Moeten deze extra kosten überhaupt wel betaald worden? Staat dit in de 'Algemene Voorwaarden' van de verkeersbelasting (ik ken de juiste juridische term niet).
4) Indien de brief wel aangetekend verzonden was, welke datum geldt dan? De dag waarop de postbode de brief voor de eerste keer aanbiedt?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Heezy
Topic Starter

#2 , 02 dec 2013 20:22

Niemand?

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 dec 2013 20:25

Welke was de uiterste datum voor betaling die op het aanslagbiljet stond? Op die datum moet het bedrag ook effectief op de rekening van de ontvanger staan. 1 dag later betaal je al nalatigheidsintresten en een boete.

Reclame

roharro

#4 , 02 dec 2013 20:29

De vraag die u zich stelt mbt de datum is niet relevant. Aangezien uit uw betaling zelf blijkt dat deze laattijdig is, is voldoende bewijs in uw nadeel. U moet dus de bijkomende kosten betalen, zoniet volgt de beslaglegging waarvan sprake is in de brief die u hebt ontvangen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus

#5 , 02 dec 2013 20:47

De belasting is verschuldigd vanaf de dag na 6/9/12.
Een deurwaardersbrief hoeft niet aangetekend te zijn bij mijn weten.

mava105

#6 , 03 dec 2013 11:00

De belasting is verschuldigd vanaf de dag na 6/9/12.
.
Dit was de datum waarop TS uiteindelijk heeft betaald.
Gezien DW al in werking was gezet door belastingdienst, en men zelfs al over een dwangschrift beschikt, zal de uiterste betalingstermijn wel al ruimschoots overschreden geweest zijn.

denlowie

#7 , 03 dec 2013 11:30

Eer de deurwaarder komt heb je al 2 verwittigingen gehad van de belastingen dienst verkeer en dan zijn we al een 6 maanden ver, misschien wel niet aangetekend maar dit is normaal.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Heezy
Topic Starter

#8 , 03 dec 2013 12:24

...1 dag later betaal je al nalatigheidsintresten en een boete.
Daar heb ik uiteraard helemaal geen probleem mee. Maar die kosten worden niet in rekening gebracht. Het gaat om, en ik citeer letterlijk, 'mijn kosten' van de gerechtsdeurwaarder, namelijk aanmaningskosten en inningsrecht.

Gezien DW al in werking was gezet door belastingdienst, en men zelfs al over een dwangschrift beschikt, zal de uiterste betalingstermijn wel al ruimschoots overschreden geweest zijn.
Klopt, dat ontken ik niet. Maar de gerechtsdeurwaarder fungeert hier als incassobureau bij mijn weten. Als men beschikt over een dwangschrift, dan moet er toch een gerechtelijk vonnis uitgesproken zijn geweest en zou ik daarvan toch op de hoogte moeten gebracht zijn?
...misschien wel niet aangetekend maar dit is normaal.
Alles kan niet-aangetekend, maar dit vormt toch geen enkel bewijs dan?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

roharro

#9 , 03 dec 2013 12:32

In dit geval (fiscus) is geen vonnis nodig.
Het bewijs hebt u zelf geleverd door te laat het geld over te schrijven.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus

#10 , 03 dec 2013 13:07

Een dwangbevel IS GELIJK aan een vonnis.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”