Huurder opzeggen.

Vandebos

Re: Huurder opzeggen.

#16 , 25 nov 2013 11:56

Aangezien u de huurder aangetekend en ondertekend tijdig meedeelt dat het huurcontract niet wordt verlengd maakt u gewoon gebruik van art 3 par. 1 en kan de huurder geen aanspraak maken op de tegenopzeg van één maand waarvan sprake in art. 3 par 5 laatste lid.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#17 , 25 nov 2013 11:58

Geen probleem dat u een vraag stelt maar om dikwijls een heel ingewikkelde uitleg te geven omdat we niet over alle elementen beschikken geven we dan enkele linken door.
Als u dan de brochure hebt gelezen kan u dikwijls gerichter vragen stellen.

Waar ik werkte kwamen soms cliënten met enkele ordners aan papieren over verschillende procedures en vroegen dan wat of we een antwoord konden formuleren op hun vraag of ze gelijk hadden.
Of we kregen een verhaal met 'bewijzen' van hun gelijk en dan vonden we in hun papieren een contract dat net het tegenovergestelde van wat ze dachten inhield.

Dus niet getreurd, stel uw vragen maar lees aub de info die we geven.

prado
Topic Starter

#18 , 25 nov 2013 18:30

Franciscus,
De brochure heb ik ook , maar ik heb niet gevonden wat ik zocht.Daarom mijn vragen.....
-Ingeval van tegenopzeg moet je dat aanvaarden.
-Wij hebben opzeg gedaan met ingang van 1-12-2013.Mag zijn tegenopzeg (in geval van )dan ook ingaan op 1-12-2013 of pas een maand later.
-Mag je (in geval van )tegenopzeg je huis al terug te huur zetten.En laten bezichtigen.

Vandebos,
Dus volgens u kan hij geen tegenopzeg doen.
Het is maar dat ik weet waar ik me kan aan verwachten.
Misschien weet je nog dat we er al het één en ander mee meegemaakt hebben.

Wij willen alleen maar dat alles correct verloopt, zonder dat hij ons weer eens voor schut zet.

-9 jarig contract .
-Opzeg gedaan naar man en vrouw.

Als er nog iets is hoor ik het graag.

Reclame

bosprocureur

#19 , 25 nov 2013 19:01

Tegenopzeg geldt zover ik weet alleen bij opzeg voor eigen bewoning. Dus als u gewoon opzegt om een andere reden is hier geen sprake van.

prado
Topic Starter

#20 , 27 nov 2013 14:44

Ik ben vandaag eens naar de woonwinkel mijn vraag gaan stellen over tegenopzeg.
Volgens haar,heeft de huurder het recht van een tegenopzeg te doen van één maand.

Op alle vragen krijg je andere antwoorden.....
Zo ook over water dat afgesloten is.

Volgens mevrouw van de woonwinkel zijn de kosten voor terug aan te sluiten voor de verhuurder.
Bel naar Pidpa en daar zeggen ze dat op hun kosten doen.

Vandebos

#21 , 27 nov 2013 15:29

Dat klopt niet:

Art 3§1 WHW stelt:
Art. 3. Duur van de huurovereenkomst.
§ 1. Elke huurovereenkomst bedoeld in artikel 1 wordt geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar.
De huurovereenkomst eindigt na het verstrijken van een periode van negen jaar indien ten minste zes maanden voor de vervaldag door één van beide partijen een opzegging wordt betekend.
Indien binnen deze termijn geen opzegging wordt betekend, wordt de huurovereenkomst telkens onder dezelfde voorwaarden voor een duur van drie jaar verlengd.
Als u dus ten minste 6 maand voor het einde van de periode van negen jaar een opzeg betekent is artikel 3§1 van kracht.

Art 3§5 WHW laatste lid stelt:
(Wanneer de verhuurder de huurovereenkomst beëindigt overeenkomstig de §§ 2 tot 4, kan de huurder op zijn beurt de huurovereenkomst te allen tijde beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van een maand. In dat geval is hij de vergoeding bedoeld in het vorige lid niet verschuldigd.)
DUS NIET VOOR EEN OPZEG CONFORM ART. 3§1.

Daarbij afsluitend is er nog art 12 WHW:
Art. 12. Behalve als zij er anders over beschikken, zijn de bepalingen van deze afdeling van dwingend recht.
Hetgeen stelt dat van deze wetgeving niet kan afgeweken worden tenzij deze wetgeving zelf een uitzondering voorziet.

De dame in kwestie zou haar tijd beter besteden aan het nalezen van de huurwetgeving voor over te gaan tot het lakken van haar nagels...

sloeberken

#22 , 27 nov 2013 16:55

Toch erg dat ze in een woonwinkel zulke onzin uitkraaien.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

prado
Topic Starter

#23 , 27 nov 2013 18:09

Ja sloeberken , dat is ook mijn gedacht.Eigenlijk is dat wel erg , het is hun job om mensen verder te helpen met correcte info.

Ik heb een mailtje gekregen van iemand die voorstelde van het in de woonwinkel eens na te vragen, daarom dacht ik waarom niet.
Het is zeker niet dat ik twijfel aan de kennis van Vandebos, want hij heeft mij al meermaals verder geholpen.

prado
Topic Starter

#24 , 04 dec 2013 19:31

Vervolg.........
Na wanbetaling van 5 jaar, twee maal voor de rechter verschenen (5 maand zonder iets te betalen)heeft hij alles in één keer vereffend.
Nu zijn opzeg gegeven(einde contract) en meneer stopt weer met betalen.
En nu, terug rechtbank ? Of wachten tot de opzeg gedaan is?

Vandebos

#25 , 04 dec 2013 23:16

Geen medelijden mee, terug naar rechtbank.

prado
Topic Starter

#26 , 05 dec 2013 16:41

Heb er maar direct werk van gemaakt.
Het komt de 19 december voor.

Ik verwacht eigenlijk dat de huurder er een spelletje gaat van maken,van juist voordat het voorkomt weer te betalen.
En dan gaat de rechter weer zeggen ,voila het is in orde.

De huurder is kwaad op ons omdat we zijn opzeg gegeven hebben,en zo kan hij ons nog 6 maand aan het lijntje houden.

Vandebos

#27 , 05 dec 2013 17:00

De vrederechter verzoeken dat u bij een volgende wanbetaling die u ziet aankomen wegens ... Middels zijn vonnis onmiddellijk kan overgaan tot beslag en uitzetting via een gerechtsdeurwaarder op kosten van de gedaagde partij. Dat u er zeker van bent zonder een strenge dwangmaatregel hier volgende maand en de maand telkens opnieuw en opnieuw te staan tot aan het einde van het contract. Dat u hier uit principe geen bezwaar tegen heeft doch dat een maatregel wel kan voorkomen dat ieders tijd verspild wordt.

Terug naar “Huren”