Vereffening & verdeling

RM
Topic Starter

Vereffening & verdeling

#1 , 19 nov 2013 06:02

Hallo, ik heb 2 vragen

1. Heb ik recht op een bezettingsvergoeding tot wanneer de vereffening en verdeling is afgesloten ? Zoja vanaf welke datum ?
Dagvaarding in echtscheiding 11/11/2011
Echtscheidingsvonnis werd betekend op 12/11/2012.
De grond is eigen goed van haar , de woning is gemeenschappelijk goed. Zij verblijft nog steeds in de gemeenschappelijke woning die reeds volledig afbetaald is in augustus 2012. Ik verblijf in een huurhuis en dien dus huurgeld te betalen.
Zij kan de vereffening en verdeling rekken tot en met , wat ze ook doet ... daarmee deze vraag.

2. Haar ouders vragen bij de notaris voor de helft hun financiële inbreng terug d.m.v. facturen en bankuittreksels die zij destijds betaald hadden om het gemeenschappelijk goed op te bouwen. Dit is toch een onherroepbare schenking !? M.a.w. dit kan ik weigeren terug te geven ?

Alvast bedankt ,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 nov 2013 11:02

Waarop steunt u zich om te zeggen dat de woning gemeenschappelijk goed is?

RM
Topic Starter

#3 , 19 nov 2013 17:36

Daar het goed met gemeenschappelijke gelden verworven is en ook niet betwist wordt .

Reclame

scorpioen

#4 , 19 nov 2013 17:43

De grond is eigen van mevrouw.

Door het recht van natrekking is het gebouw ook eigen van mevrouw, tenzij een overeenkomst zou zijn afgesloten waarbij mevrouw afstand zou gedaan hebben van het recht van natrekking.

De gemeenschap die met gemeenschapsgelden de woning gebouwd heeft, heeft hiervoor recht op een vergoeding: de waarde van de woning. Maar van een bezettingsvergoeding is dan geen sprake.

RM
Topic Starter

#5 , 19 nov 2013 18:58

@Scorpioen , Ik heb enig speurwerk gedaan op dit forum en dit gevonden (ter info, wij waren gehuwd onder het wettelijk stelsel) :

Na de ontbinding van een huwelijksvermogensstelsel met een gemeenschap van goederen,ontstaat tussen de echtgenoten een onverdeeldheid beheerst door het gemene recht. Tot deze postcommunautaire onverdeeldheid behoren de goederen die aanwezig waren op het ogenblik van het indienen van het verzoekschrift tot echtscheiding,inclusief de vruchten die deze goederen nadien hebben opgebracht. De deelgenoot is bijgevolg een bewoningsvergoeding verschuldigd wanneer hij gedurende bepaalde tijd over het exclusieve genot van een onverdeeld goed heeft beschikt‘[Cass. 4 mei 2001(C.L. t. V.M.),R.W.2002-03,1421-1422].

Dit kan ook het geval zijn wanneer de RECHTER het gebruik van de gezinswoning aan één echtgenoot toewijst,bij voorlopige maatregel.

Is dit niet een grondregel ? Geraak er niet uit ..

scorpioen

#6 , 19 nov 2013 20:00

Die regel is van toepassing als het gaat om een onroerend goed dat tot de huwgemeenschap behoort en is gesteund op de regels i.v.m. de mede-eigendom.

In uw geval zou het wel eens kunnen zijn dat het huis persoonlijk goed is van mevrouw en mevrouw vergoeding verschuldigd is aan de huwgemeenschap die een onroerend goed voor haar gebouwd heeft. Maar dan is er dus geen sprake van mede-eigendom tussen u en uw ex-vrouw.

RM
Topic Starter

#7 , 19 nov 2013 20:32

Indien gesteld dat er mij een bezettingsvergoeding wordt toegekend , wordt deze dan verrekend vanaf dagvaarding van de echtscheiding en hebt u een idee wat de gangbare intresten zijn?

j.demoor

#8 , 21 nov 2013 08:11

“Art.552. De eigendom van de grond bevat in zich de eigendom van hetgeen op en onder de grond is...Art. 553. Alle gebouwen, beplantingen en werken op of onder de grond van een erf, worden vermoed door de eigenaar, op zijn kosten, te zijn tot stand gebracht en hem toe te behoren, tenzij het tegenovergestelde bewezen is...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘De grond is eigen goed van haar’ houdt dus in dat het huis dat erop staat ook haar eigendom is.

“Art.1432.Elk der echtgenoten is vergoeding verschuldigd ten belope van de bedragen die hij uit het gemeenschappelijk vermogen heeft opgenomen om een eigen schuld te voldoen en, in het algemeen, telkens als hij persoonlijk voordeel heeft getrokken uit het gemeenschappelijk vermogen.”(B.W.).

‘Daar het goed met gemeenschappelijke gelden verworven is’ houdt in dat het eigen vermogen van uw echtgenote hiervoor vergoeding verschuldigd is aan het gemeenschappelijk vermogen.

“Art.1278.Het vonnis of arrest waarbij de echtscheiding wordt uitgesproken, heeft ten aanzien van de...echtgenoten, wat hun goederen betreft, werkt het terug tot op de dag waarop de vordering is ingesteld...”(Gerechtelijk Wetboek).

Voor het alleen bewonen van haar eigen huis na die dag is uw echtgenote niemand vergoeding verschuldigd.

‘Haar ouders vragen bij de notaris voor de helft hun financiële inbreng terug’ vereist dat zij bewijzen dat die inbreng een verbruikslening was in de zin van art.1892 B.W.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

RM
Topic Starter

#9 , 21 nov 2013 20:50

Na meerdere malen jouw repliek gelezen te hebben want die Artikels zijn niet steeds gemakkelijk te begrijpen kan ik daar op uit maken dat de enige bezettingsvergoeding van 11/11/2011 t.e.m. 12/11/2012 is.
Betreft die verbruikslening heb ik geen enkel contract getekend , laat staan gezien. Dus hebben ze daar geen recht op

Verbeter mij als ik mis ben aub,

Alvast iedereen die mij antwoorde veel dank voor jullie moeite !

scorpioen

#10 , 21 nov 2013 21:31

Ik denk dat u zich vergist en dat j.demoor vertelt dat u helemaal geen recht hebt op een bezettingsvergoeding. Wel op een vergoeding voor het geld dat door de gemeenschap aan het huis van mevrouw besteed werd.

Terug naar “Echtscheiding”