niet-compatibel onderdeel in computer geplaatst

freebutterflyx
Topic Starter
Berichten: 112

niet-compatibel onderdeel in computer geplaatst

#1 , 07 nov 2013 12:40

Ik heb onlangs een nieuwe PC gekocht. Ik heb hiervoor zelf een lijstje samengesteld met gewenste onderdelen. Dit lijstje heb ik opgesteld aan de hand van diverse internetsites en zoekwerk. Op dit lijstje stonden ook verschillende mogelijke opties.

Ik ben hiermee naar diverse winkels geweest om prijs te vragen.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor de winkel die mijn configuratie het dichts benaderde, die relatief goedkoop was en die ook nog iets dicht bij de deur was. Ik ben nog eens langsgeweest voor een kleine weiziging en men ging een aangepast offecte doormailen die ik voor akkord moest beantwoorden. Ik heb toen ook nog gevraagd of er zaken aan die configuratie waren die beter konden binnen mijn budget of zaken die overdreven waren. Het was een goed gebalanceerd systeem zonder verdere opmerking zie de winkelier. De winkelier leek me de nodige kennis te hebben.

2 weken later was deze PC klaar.
Vol enthousiasme ben ik thuis begonnen met alle programmas te installeren.
Na amper 15 minuten : BSOD (blue screen dus). Dit is vroeg maar kan gebeuren dacht ik. Ik had nog maar amper een virusscanner geinstalleerd.
Dus opnieuw opgestart. Na nog geen 10 min weer BSOD. Dus niet meer normaal.

Ik heb dus direct gebeld naar de winkel en daar raadde men mij aan om een herinstallatie uit te voeren gezien er bij het installeren iets mis kon gelopen zijn. Maar zelfs bij de herinstallatie kreeg ik nu al een BSOD. De twee poging lukte wel maar weer vrij vlug een BSOD.

Dus weer gebeld naar de winkel (was ondertussen vrijdagavond): gebruik eens de onboard GPU ipv de grafische kaart. ==> geen oplossing. Altijd vrij vlug een BSOD.
Ook nog geprobeerd met diverse boot-CD's maar altijd vrij vlug een BSOD.

Ik ben dus op internet beginnen zoeken en er zou een grote kans zijn dat er iets mis met het RAM geheugen (kapot of verkeerd type).
Daarna heb ik er nog een kenner (kennis van mijn pa) bijgehaald. Gelukkig heeft mijn behuizing een doorzichtige zijkant zodat hij zonder de kast open te maken de binnenkant kon zien. Uiteindelijk kwam hij tot de conclusie dat mijn RAM geheugen niet compatibel was met het moederbord waardoor ik dus regelmatig die BSOD kreeg.

Maandag ben ik dus terug naar de winkel geweest met mijn PC en hen gemeld dat het geheugen vermoedelijk niet compatibel was met mijn moederbord. Ze gingen het bekijken.
Gisteren (woensdag) mail ik naar de winkel met de vraag of ze al iets meer weten. Het geheugen was inderdaad niet compatibel en ik zou een ander type geheugen moeten aanschafffen (!) wist de winkelier mij te vertellen.

Ik zou dus nieuw geheugen moeten kopen? Ja dus volgens de winkelier. Ik heb de configuratie gemaakt en zij hebben de pc "maar" gebouwd terwijl ik veronderstel dat zij een werkend produkt afleveren.

Zodus?
- ik heb inderdaad een configuratie voorgesteld met blijkbaar een niet-compatibel onderdeel maar ik heb er ook bijgevraagd of er zaken niet goed waren of als er zaken moesten veranderd worden. Dit bleek niet nodig (mondeling in de winkel). Ik ben geen kenner. Daarvoor ga ik dus naar een computerwinkel.
- Moeten zijn zowiezo geen werkend produkt afleveren?
- het bewuste onderdeel zal wel werken maar niet samen met bepaalde andere onderdelen. Is dit dan garantie (van het geheel)?

Hoe moet dit nu verder?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
zertyx
Berichten: 216
Juridisch actief: Ja

#2 , 07 nov 2013 20:39

De winkel heeft de pc in elkaar gestoken?

Nemen ze de geheugenlatten dan niet gewoon terug zodat u gewoon een eventuele opleg betaalt voor compatibel RAM-geheugen? Dit verwisselen duurt vervolgens maar een minuutje.

Als ze het zelf geïnstalleerd hebben, kunnen ze er ook van uitgaan dat dit correct gebeurde en dat er dus geen schade aan is (dat geheugen is redelijk delicaat bij installatie ivm statische elektriciteit).

freebutterflyx
Topic Starter
Berichten: 112

#3 , 08 nov 2013 08:33

De winkel heeft de pc in elkaar gestoken?

Nemen ze de geheugenlatten dan niet gewoon terug zodat u gewoon een eventuele opleg betaalt voor compatibel RAM-geheugen? Dit verwisselen duurt vervolgens maar een minuutje.

Als ze het zelf geïnstalleerd hebben, kunnen ze er ook van uitgaan dat dit correct gebeurde en dat er dus geen schade aan is (dat geheugen is redelijk delicaat bij installatie ivm statische elektriciteit).
De winkel heeft de pc inderdaad zelf in elkaar gestoken volgens mijn wensen.

Het wisselen van de 2 geheugenlatjes zal inderdaad wel niet zo veel werk zijn en ik ga er ook van uit dat ze dit met de nodige zorg geinstalleerd hebben. Maar volgens hen worden de onderdelen voor een op maat gemaakte pc speciaal besteld en kunnen ze die onderdelen niet zomaar altijd ergens in een andere pc gebruiken. Bijgevolg willlen ze dit niet zomaar omruilen. En dus zou ik nieuwe geheugenlatjes moeten kopen (180 euro).
Ik heb er uiteraard geen probleem mee om een meerprijs (zou iets van 30 euro zijn) te betalen voor wel compatibel geheugen.

Wat ik me dan ook nog afvraag is hoe ze windows eigenlijk geinstalleerd gekregen hebben. Mij lukte dit niet zonder BSOD. Ik vermoed dat ze de installatie met een speciale installatie-image gedaan hebben zodat ze niet de hele proceduren moeten doorlopen.

Zij beweren dat het bewuste onderdeel op mijn gewenste lijstje stond (wat ook zo is) en dat ze dus gewoon alles samensteken.
Hoewel ik wel raad en advies gevraagd heb over bepaalde onderdelen en over het geheel.
Ik zou verwachten dat ze mij zouden verwittigen als iets niet zou werken. Zij zijn immers de specialist zou je denken.

Reclame

zertyx
Berichten: 216
Juridisch actief: Ja

#4 , 08 nov 2013 12:54

Uw pc is toch correct geaard in het stopcontact? Dat kan soms ook eens BSODs geven.

Het lijkt mij niet waarschijnlijk dat ze een Windows installatie doen via een image op een uniek samengestelde pc. Dat zou inhouden dat er nadien allerlei drivers moeten worden gewijzigd wegens andere dan voorziene hardware en dat lijkt mij niet ideaal.

Ik zou de verkoper proberen overtuigen dat hij, als professioneel, u had moeten wijzen op de incompatibiliteit en dat hij het onderdeel bovendien nog kan verkopen aan een andere klant die er wel iets mee kan doen.

Is het overigens zeker dat het aan het geheugen ligt? Ik heb eens iets gelijkaardig meegemaakt door een defect moederbord (defect bij aanschaf).

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 08 nov 2013 16:42

Ik maak deze fout regelmatig mee door defecte ram op de videokaarten (een steeds meer voorkomend verschijnsel door de enorm toegenomen RAM modules op deze kaarten) De foutmelding lijkt dan identiek op die van een defecte Ram module op het moederbord. Trouwens, op welke basis heeft men op zicht kunnen vaststellen dat de gebruikte ram modules niet compatibel zijn met het moederbord?

Heb je mdsched.exe op je toestel al laten draaien om de ram te controleren?

Fore
Berichten: 1298

#6 , 09 nov 2013 17:57

controleer eens op de website van je moederbord:
Hierop kan je dan de specificaties van je mb terugvinden, inclusief het RAM geheugen dat ondersteund wordt.

Mogelijk kan ook een nieuwe BIOS flashen helpen (niet zonder risico's)
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

freebutterflyx
Topic Starter
Berichten: 112

#7 , 12 nov 2013 13:18

Ik ben zelf geen expert op het gebied van hardware. Dus ik had er een kennis van mijn pa erbij gehaald.
Hij kwam tot de conclusie dat het ram type niet compatibel was met de rest (moederbord veronderstel ik dan).
Tot deze conclusie kwam hij door onder andere het ram type te zien (door het zijvenstertje), het typenummer op de factuur, testen met wat software en wat zoekwerk op internet. Dit type zou niet op de compabiliteitslijst staan van de moederbordfabrikant. Op een andere site stond ook een dergelijk probleem.
Daarnaast werd de pc ook gestart met een bootCD. Dit gaf hetzelfde probleem en dus lag het al niet aan de windows installatie.
Ook de grafische kaart werd uitgeschakeld en werd er de interne grafische kaart gebruikt. Zelfde probleem.
Nog wat andere zaken geprobeerd via bios en zo maar altijd hetzelfde probleem.
Zodus kwam hij door dit alles dat het ram niet compatible zou zijn. Wat dit dan precies inhoud weet ik niet.

Ik ga er dus voorlopig van uit dat deze conclusie klopt en dat dit ram een verkeerd type is.
Enkel een kappot moederbord zou nog kunnen.

Maar de winkel zei ondertussen zelf al dat het ramtype verkeerd is.
Bij een kapot moederbord gaan ze mij toch geen nieuw ram laten kopen? Bij een kapot moederbord zou dit toch geen oplossing zijn en blijft het probleem.

Dan blijft nog mijn vraag wie er dan verantwoordelijk is voor het type ram die geplaatst is?
Ben ik verantwoordelijk omdat ik dit type op mijn lijstje gezet heb? Hoewel ik wel raad en advies gevraagd heb ik de winkel en zij geen opmerkingen hadden.
Of zijn zij verantwoordelijk? Zij moeten toch een werkend produkt afleveren, zij zijn de experts zou ik denken.

Ik ben dit weekend langsgeweest maar gezien het verlengde weekend waren de personen voor de technische ondersteuning niet aanwezig en kon niemand er mij helpen.

mava105
Berichten: 22747
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 12 nov 2013 15:48

Door zelf de samenstelling van uw PC vast te leggen heb je de indruk gewekt WEL expert te zijn op dit gebied.,en nu kom je zeggen dat je geen expert bent. Winkel zal van uw expertise zijn uitgegaan om het toestel samen te stellen. Ik zou zeggen: schoenmaker blijf bij uw leest.

freebutterflyx
Topic Starter
Berichten: 112

#9 , 12 nov 2013 15:59

Door zelf de samenstelling van uw PC vast te leggen heb je de indruk gewekt WEL expert te zijn op dit gebied.,en nu kom je zeggen dat je geen expert bent. Winkel zal van uw expertise zijn uitgegaan om het toestel samen te stellen. Ik zou zeggen: schoenmaker blijf bij uw leest.
Naar de winkel toe heb ik nooit gecommuniceerd dat ik een expert of kenner ben. Integendeel, ik heb duidelijk aan de winkel gemeld dat ik via internet een basissamenstelling heb opgeschreven waarvan ik zou willen vertrekken met daarbij ook de vraag of er iets kan of moet veranderd worden of wat eventueel nog beter kan. Ik moest toch iets hebben om prijs te vragen in de winkel.
Jammergenoeg heb ik hiervan wel niks op papier staan. Dit werd allemaal mondeling in de winkel zelf besproken.
De winkelier vroeg mij zelfs nog of ik alles zelf wou samensteken. Ik heb gezegd dat zij dat mogen doen. Als ik een expert zou zijn, dan zou ik het wel zelf doen. Dat scheelt dan weer een kleine kost.

giserke
Berichten: 2434

#10 , 12 nov 2013 16:17

De winkel heeft de PC geïnstalleerd? hebben ze er ook een OS op gezet?
Zo ja, dan zouden ze de fout wel mogen gezien hebben.
Het is een kleintje voor en winkel om een klant te waarschuwen, wanneer hij een onderdeel koopt die niet compatibel is.

zertyx
Berichten: 216
Juridisch actief: Ja

#11 , 12 nov 2013 17:02

De winkel begaat m.i. een fout indien ze zelf een niet-compatibel onderdeel op een moederbord plaatsen.

bartvdv
Berichten: 1911

#12 , 12 nov 2013 17:39

De winkel heeft dat onderdeel geplaatst op expliciete vraag van de TS. In welke mate zou een computerwinkel op de hoogte moeten zijn van wat wel en wat niet compatibel is. Je zou het kunnen vergelijken met mijn vraag aan de garagist om een bepaald type gloeikaars in mijn motor te monteren. En achteraf blijkt dat type nu net niet goed samen te gaan met mijn motorconfiguratie.

En stel dat de TS de onderdelen apart had aangekocht (zie het boodschappenlijstje) en thuis in elkaar gestoken ?

Hij is ook naar andere winkels geweest, werden daar dan geen opmerkingen gemaakt over het type RAM ?

zertyx
Berichten: 216
Juridisch actief: Ja

#13 , 12 nov 2013 18:03

Mag ik vragen wat er technisch gezien eigenlijk niet compatibel is? Over wat voor moederbord en geheugen gaat het?

aceke
Berichten: 146

#14 , 12 nov 2013 22:33

welke samenstelling heb je aan de winkel gegeven? heb jij gevraagt moederbord merk en type x en geheugen merk en type x
of heb je gevraagt moederbord met functie x en y en x Gb geheugen?

indien 1 ben jij compleet in de fout indien 2 is de winkel in fout

freebutterflyx
Topic Starter
Berichten: 112

#15 , 26 nov 2013 12:43

Nog even terugkomen hierop om de afloop te kunnen vertellen.

Nog even kort het probleem schetsen:
Ik heb een lijstje samengesteld met onderdelen voor een nieuwe PC. Dit lijste heb ik samengesteld aan de hand van allerlei advies via internet. Van bepaalde onderdelen stonden meerdere keuzes op. Enkel CPU, RAM en kast stond maar 1 keuze op. Aan de winkelier vroeg ik dan ook nog extra raad zoals zaken die beter konder of te veel waren. Dit had ik aan diverse winkels gevraagd.

Na levering had ik al vrij vlug problemen (BSOD). Dit omdat blijkbaar het ram niet compatibel was met het moederbord.
De winkelier wilde niks terugnemen gezien ik volgens hem alleen die keuze had gemaakt.
Tot zover het verhaal en dan ben ik hier raad komen vragen.

Ondertussen ben ik (na nog eens vruchteloos telefonisch contact) nog eens naar de winkel geweest. Ik had alle mailverkeer mee. Dit was mailverkeer met nog vragen van mij in verband met diverse onderdelen. Deze vragen zouden er moeten op wijzen dat ik geen kenner ben. Het was weer diezelfde verkoper die in de winkel stond en hij bleef weer bij zijn verhaal. Ik vroeg ik om de manager te spreken en "gelukkig" stond er nog volk in de winkel zodat de manager nu toch vrij vlug tussenkwam. Ook hij wou niet onmiddellijk een oplossing bieden (behalve dan dat ik nieuw ram moest kopen). Uiteindelijk zei ik dat ik contact hij opnemen met mijn raadsman en ze een aangetekend schrijven ging sturen. En dat ze ook mijn aankoop van een NAS (volgens hun offerte iets van 1000 euro) op hun buik konden schrijven. Waarna ik vertrok.
Ik heb dan onmiddellijk een aangetekend schrijven verstuurd waarin ik alles nog een zei en ook vermelde dat ik alles zou overmaken aan mijn raadsman (dat was dan een kennis = advokaat van mijn ma). Dit was op een zaterdag.
De maandag daarop in de voormiddag kreeg ik al telefoon van de manager. Ze zouden een uitzondering maken en mij toch het correcte ram leveren. Terloops vroeg hij nog of ik al beslist had over die offerte voor die NAS. Daarvoor heb ik dan maar vriendelijk bedankt.

Ondertussen werkt de pc dus zonder problemen.

Terug naar “Gebrekkige Producten”