Garantie <=> "niet" op voorraad

Purple
Topic Starter

Garantie <=> "niet" op voorraad

#1 , 12 nov 2013 10:29

Wij zitten met volgend probleem. Ik denk dat ik met mijn redenering bij het rechte eind zit, maar zoek toch nog bevestiging :wink:

Korte versie:

Product gekocht in een vestiging van een grote keten.
1 onderdeel blijkt stuk te zijn.
In de vestiging van aankoop hebben ze geen vervangstuk, in een andere wel. Maar ik mag het daar niet ophalen.
Ik moet wachten tot dat stuk geleverd wordt bij de vestiging van aankoop. (waar ze geen idee hebben van de levertermijn)

Ik ben van de veronderstelling dat ze mij die stukken gewoon moeten meegeven. Juist?

Alvast bedankt.

Volledig versie:

Vorig weekend zijn we gaan kijken voor 2 elektrische fietsten bij een fietsenwinkel die tot een grote keten behoord. (verschillende winkels in Belgie en Nederland)

Wij gaan dus naar vestiging A (op 10km van thuis), hier hebben ze de modellen niet die we zoeken.
Wel in vestiging B (60km van thuis)

We gaan dus naar vestiging B en kopen daar de 2 elektrische fietsen + een Thule fietsenrek om de fietsen naar huis te transporteren.

Beide fietsten worden volledig "platgereden" zoals ons verteld en in de handleiding staat om vervolgens 24u aan de lader te hangen.
Echter de batterij van de damesfiets blijkt niet op te laden.

Gebeld naar vestiging B met als antwoord: Waarschijnlijk is de batterij of de lader stuk, als U ermee langskomt dan testen we het en krijgt U gratis een nieuwe. het probleem is echter dat we geen lader of batterij van dat type meer hebben. Dit moet besteld worden en we weten niet hoe lang dit gaat duren. Deze zijn ook niet op voorraad bij onze leverancier.
Ze zeggen er wel bij dat vestiging A deze nog wel heeft liggen en ik daar misschien eens kan horen.

Vestiging A zegt echter: Ja, wij hebben deze. Maar kunnen U deze niet meegeven, aangezien we met een ander computersysteem werken dan vestiging B.

Conclusie: we moeten dus wachten (niemand weet hoe lang) op wisselstukken die moeten toekomen in een winkel 60km van huis, terwijl diezelfde winkel op 10km van huis de stukken heeft liggen, maar ze niet wil geven.

Beide winkels liggen in Belgie en de algemene voorwaarden zijn voor alle winkels dezelfde:

Artikel 10 - Conformiteit en Garantie
1.De ondernemer staat er voor in dat de producten en/of diensten voldoen aan de overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften.
2.Een door de ondernemer, fabrikant of importeur als garantie aangeboden regeling doet niets af aan de rechten en vorderingen die de consument ter zake van een tekortkoming in de nakoming van de verplichtingen van de ondernemer jegens de ondernemer kan doen gelden op grond van de wet en/of de overeenkomst op afstand.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 12 nov 2013 10:32

Ze onttrekken zich toch niet aan de garantie ?

Lightning

#3 , 12 nov 2013 11:42

U hebt gekocht bij B dus dient U zicht tot hen te richten i.v.m. de wettelijke garantie.
Uit uw verhaal blijkt dat winkel B zich aan zijn wettelijke verplichting wenst te houden.

Het praktische ongemak van de verplaatsing is voor uw rekening.

Reclame

Turaki

#4 , 12 nov 2013 11:57

Verzendkosten zijn, in geval van garantie, voor de verkoper. Indien de firma het vervoer niet wil regelen, kan u een km-vergoeding vragen voor uw overlast.

Purple
Topic Starter

#5 , 12 nov 2013 12:07

Ze onttrekken zich zeker niet aan de garantie.
Enkel kan de ene winkel geen juiste levertemijn zeggen. (enkel: dat kan lang duren)
Terwijl de andere het gewoon in de rekken heeft liggen.

Mijn redenering was:
Het is toch dezelfde winkelketen, en als ene het heeft liggen waarom dan bij een andere bestellen.

Zelfde als: Nieuwe auto gekocht bij merkgarage dan in een andere provincie gaan wonen. Later bleek er een herstelling/vervanging nodig onder garantie.
Dit gebeurd dan ook bij de merkgarage in de streek.

Maar dat is blijkbaar fout gedacht.

giserke

#6 , 12 nov 2013 12:46

Maar wat met de garantieperiode?
Stel je hebt 2 jaar garantie, maar je moet 3 maand wachten op de vervangstukken. Wordt die garantieperiode dan onderbroken?

Turaki

#7 , 12 nov 2013 12:50

Garantie wordt opgeschort tussen moment melding, en oplossing.

Vandebos

#8 , 12 nov 2013 13:24

Het is niet omdat de twee zaken behoren tot dezelfde winkelketen dat ze behoren aan de dezelfde eigenaar. Vele grote ketens werken met franchise systemen waarbij er geen samenwerkingsakkoord is tussen de diverse zaken doch enkel eentje tussen het hoofdmagazijn en zaak in kwestie.

Jef 007

#9 , 12 nov 2013 13:26

misschien is winkel A en B een andere vennootschap en hebben ze niks met elkaar te maken, ze kunnen wel tot dezelfde keten behoren

Purple
Topic Starter

#10 , 13 nov 2013 13:01

Opgelost:

Terug gereden om te laten testen wat er stuk was. (batterij of lader)

Batterij was OK, dus het moest de lader zijn die stuk was. (kon besteld worden met onbekende wachttijd).

Vriendelijk de verantwoordelijke erbij gevraagd om toch een iets meer concrete oplossing te zoeken.
Deze zag direct dat de lader niet bij de batterij hoorde.
De aansluitingen waren hetzelfde, maar het voltage niet.

De lader was van een oud model (daarom ook de lange wachttijd op vervanging :o )
De "echte" lader was 2x zo groot als de "foute".

Dus na aansluiten van de juiste lader, werkte alles naar behoren.

Waarop de verantwoordelijke zich naar mij toe excuseerde en de verkoper een uitbrander gaf.

Nu was het sterke batterij met foute, te zwakke lader.
Had het andersom geweest, hadden ze waarschijnlijk wel kosten gehad.

In ieder geval bedankt voor de info.

Terug naar “Gebrekkige Producten”