Fout BTW percentage II

Gebruiker21
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Fout BTW percentage II

#1 , 08 nov 2013 16:45

Ik had een vraag naar aanleiding van deze draad (die ik niet wou kapen): http://www.juridischforum.be/forum/view ... 51&t=51634" onclick="window.open(this.href);return false;

Wij zitten in de omgekeerde situatie: we hebben een offerte laten maken om werken rond ons nieuwbouwhuis te laten doen. Héél onze wijk is nieuwbouw, dus de aannemer is hier zeker van op de hoogte. Op de offerte is echter 6% BTW aangerekend.

Wat zijn de gevolgen voor ons als we deze offerte zouden aanvaarden? Kan de aannemer dit BTW percentage optrekken naar 21% op de factuur eens de werken gedaan zijn? Indien niet, of als hij toch 6% aanrekend, kan ik dan in de problemen komen achteraf? Of is dit gewoon een truucje van de aannemer om op de offerte zijn prijs "kunstmatig" laag te houden zodat we zouden toehappen, om achteraf alsnog de 21% BTW aan te rekenen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 08 nov 2013 17:28

Is een veel voorkomend (doch schandalig!) trucje van aannemers om een lagere offerte te kunnen maken. De aannemer gaat u wrs nog een attest laten invullen voor de verklaring provéwoning ouder dan 5 jaar. Als u niet tekent, gaat de prijs naar 21% btw. Als u wel tekent, gaat de aansprakelijkheid bij controle naar u. De aannemer wint dus altijd.

Gebruiker21
Topic Starter

#3 , 28 mar 2014 11:40

Ik wil dit draadje even bumpen. Stel dat de aannemer me nu factureert aan 6%, zonder me iets te laten tekenen van verklaring. Ik betaal gewoon de factuur. Dan heb ik twee vragen:
1. Mag de aannemer me achteraf nog een bijkomende factuur sturen voor het ontbrekende gedeelte BTW?
2. Stel dat ik verder niets meer hoor van de aannemer, kan ik dan in de problemen komen achteraf, omdat de aannemer me te weinig BTW aangerekend heeft? (Nogmaals: ik heb nergens een verklaring getekend dat de werken voor een huis zijn dat ouder is dan 5 jaar).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

mava105

#4 , 28 mar 2014 12:05

Ik denk dat je niets zal horen tot op de dag dat aannemer controle van de fiscus krijgt, en dan krijg je een bijkomende factuur, en mogelijks ook nog een boete omdat je moest weten (als goede Belg) dat de btw op nieuwbouw 21 %.

Gebruiker21
Topic Starter

#5 , 28 mar 2014 13:00

Ik denk dat je niets zal horen tot op de dag dat aannemer controle van de fiscus krijgt, en dan krijg je een bijkomende factuur, en mogelijks ook nog een boete omdat je moest weten (als goede Belg) dat de btw op nieuwbouw 21 %.
Als ik dit lees: http://ondernemingsdatabank.indicator.b ... /65/search" onclick="window.open(this.href);return false;

...maak ik daaruit op dat het enkel de aannemer is die beboet zal worden, aangezien hij het verkeerde BTW-percentage aangerekend heeft. Kan de consument beboet worden omdat het BTW-percentage dat hij betaald heeft aan de verkoper, niet correct was? Heb je daaromtrent eventueel een wettekst?

LeenW

#6 , 28 mar 2014 15:11

Zolang er geen attest is, zullen ze inderdaad eerst bij de aannemer gaan aankloppen. Deze gaat natuurlijk doorfactureren aan de klant. Gezien de hoofdelijke aansprakelijkheid, zou ik er niet te gerust in zijn.

denlowie

#7 , 28 mar 2014 15:17

Persoonlijk zou ik het er toch op wagen, moet je de BTW na 3 jaar betalen wel betaal het dan, maar de kans dat je er nooit meer iets van hoort is veel groter.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW

#8 , 28 mar 2014 19:24

Hangt er ook van af of hij zijn btw-aangifte nieuwbouw nog moet indienen, een factuur aan 6% halen ze er meteen uit.

Gebruiker21
Topic Starter

#9 , 31 mar 2014 09:19

BTW-aangifte van het huis + aangifte kadaster is reeds maanden geleden gebeurd (bijna een jaar geleden). We wonen er nu ook bijna een jaar...

Terug naar “Archief”