Identificatieplaatje verwijderd

Juken
Topic Starter
Berichten: 2

Identificatieplaatje verwijderd

#1 , 06 nov 2013 21:35

Ik heb een warmtepomp laten plaatsen, bijna twee jaren geleden.
Ik heb deze warmtepomp gekozen op basis van de technische documentatie van de installateur.
Bij de levering vond ik het al verdacht dat er geen identificatieplaatje op de twee toestellen stonden. (een binnen- en een buitenunit) Bij nader toezien kon ik zien waar dit identificatieplaatje gekleefd geweest was. Met andere woorden, de installateur had deze bewust verwijderd. Ik ben zelf technicus in een internationaal bedrijf en het was dan ook voor mij wel snel duidelijk dat hier iets achter zat. De warmtepomp kwam uit China. Op zich heb ik daar geen probleem mee als ze maar goed werkt. Maar dit was niet zo en na heel wat geklungel heb ik zelf contact genomen met de fabrikant in China. In perfect Engels werd ik geholpen en op enkele dagen tijd draaide dit ding perfect. Er moesten instellingen gebeuren die de installateur had nagelaten of niet goed had gedaan. Maar door een toeval ben ik nog twee andere klanten van deze installateur tegengekomen met dezelfde problemen én ook zonder identificatieplaatje...
Intussen heb ik de laatste weken 2 emails gestuurd met de vraag naar de identificatieplaatjes én het CE-certificaat. Maar tot op heden, nog geen antwoord.
De dag van vandaag verkoopt iedereen warmtepompen en noemt men zich specialist. Je kan niemand verwijten dat hij zijn zaak onvoldoende kent, 't is wel erg maar het is alledaagse kost.
Maar een identificatieplaatje verwijderen is bewust bedrog plegen.
Nochtans, is dit wettelijk een must! Er moet een serienummer opstaan, de netspanning, het vermogen enz maar ook de fabrikant. Dit is belangrijk voor de verzekering, voor het terugvinden van firmware, én vooral voor het milieu; (het soort koelgas enz.) En het CE-certifaat moet er ook bij zijn.
Een technicus (van de brandweer bv)moet toch weten met wat voor toestel hij hier te maken heeft.
Ik zou een klacht willen indienen met alleen het doel dit te doen stoppen.
Graag advies, a.u.b. Waarvoor reeds dank.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22747
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 07 nov 2013 12:34

Welk voordeel of nut heeft de installateur door dat plaatje weg te halen? Mogelijks gestolen toestellen?

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 07 nov 2013 12:53

Of verbergen dat het gaat om niet CE goedgekeurde toestellen of om namaak handelt.

Reclame

Jabo
Berichten: 96

#4 , 07 nov 2013 19:49

Ofwel 2000Watt verkopen voor 3000Watt.

Juken
Topic Starter
Berichten: 2

#5 , 10 nov 2013 18:59

Een van de redenen dat hij dit doet is dat hij deze warmtepomp ons (ik en andere klanten) steeds heeft voorgeschoteld dat hij die zelf maakte, m.a.w. assembleerde. Zoiets kan wèl, maar dan moet het toestel alsnog een nieuw identificatieplaatje krijgen met zijn firmanaam plus de nodige gegevens. In feite heeft hij gewoon aan de uitgang van het cv-water een evenwichtsfles gemonteerd; het identificatieplaatje er af getrokken en op de voorkant een stickertje geplakt met zijn naam.
Dat is al.
Het is gewoon geweest om “made in China” te verdoezelen. Dit heeft bij veel mensen nog een slechte naam. Soms terecht maar geef toe, al onze laptops komen uit China... en wat komt er niet uit China? En welke warmtepomp komt er niet uit een Aziatisch land?
Ik heb daar geen problemen mee, alleen moet ik weten wie de fabrikant is, het typenummer, en de netspanning enz. Voor in geval er een probleem opduikt; bv een uitval tijdens de winter, (is gebeurd bij ons alle drie!) en je belt voor assistentie, er geen antwoord is in het weekend en soms is hij met verlof... dan moet ik toch een andere technicus kunnen bellen. Maar als die niet eens weet over welk toestel het gaat, welk gas, welke vermogens enz... dan kan die niks doen.
Ik vermoed niet dat het om gestolen toestellen gaat en geen CE attest heeft. (kan normaal niet binnen in de EU zonder attest)
Maar de Chinese fabrikant heeft naar mijn mening toch een ernstige website met alle gegevens en me foto's van de fabriek en de productie. Ze reageren ook in perfect Engels én met kennis van zaken. Ze stuurden mij zelfs de volledige manual, up tot date met schema's en al. Kortom, als ik dat kan dan moeten de zo gezegde “specialisten” dat zeker kunnen. Als installateur moet je je altijd blijven bijscholen als je nieuwe producten verkoopt. Maar je mag mensen niet bedriegen en in moeilijkheden brengen. Bovendien mag je je klanten niet in de kou laten staan als het vriest! Maar ja, als je gewend bent om frigo's te herstellen of badkamers te plaatsen, dan sta je daar niet bij stil als je een warmtepomp verkoopt in augustus.

Franciscus
Berichten: 39400
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 nov 2013 20:53

http://economie.fgov.be/nl/geschillen/k ... n_j-rM5qJM" onclick="window.open(this.href);return false;

Op die website eens proberen.

Terug naar “Gebrekkige Producten”