nette zonevreemde hoeve verhuren: ook cohousen?

leony
Topic Starter

nette zonevreemde hoeve verhuren: ook cohousen?

#1 , 22 okt 2013 16:54

Geachte,Het gaat hier over een zonevreemde boerderij die netjes gerenoveerd is. Er is ruime, mooie woongelegenheid met tuin, 2 badk. en garage. Er is echter ook nog een niet gerenoveerde zolderverdieping die -met insteek van veluxen- schitterend uitzicht zou kunnen bieden en een even mooie woongelegenheid. Er kan een toegang gemaakt worden die het buitenuitzicht van de hoeve niet verandert. Daar de hoeve nog in uitbating is, zou die zolder nog kunnen gerenoveerd worden zonder dat het volume teruggebracht wordt op 1000m. Zo begreep ik het . Vraag is:Indien dit zou kunnen en ik zie niet in waarom niet.Kunnen hier dan huurders gevonden worden die als één gezin het huurcontract allemaal ondertekenen? Zijn er hier precedenten? In praktijk zouden allicht boven en beneden huurders geen familie zijn.Het doel is een hogere huurprijs te krijgen dan dat het huis alleen aan één gezin wordt verhuurd. Gezien de mooie woongelegenheid is dit uitdrukkelijk geen geval van huisjesmelkerij. Hoe zit dit dan juridisch verder? En waar moet op gelet worden?beste dankleony

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 okt 2013 23:08

U zal maar een bouwvergunning krijgen en dus maar één woning op die plaats hebben .
Enige optie is een zorgwoning voor de ouders (+60). De max grootte is 1000m³ .
Dus onderhuren ... denk het niet.

leony
Topic Starter

#3 , 23 okt 2013 16:50

Voor die zorgwoning komen mensen vanaf 60jaar in aanmerking niet? In de nieuwe woonideologie zouden dat toch ook een niet-verwante kunnen zijn?
En 2: de zolder zou eventueel kunnen dienen als vakantieverblijf (Geen domicilie!)

De grootte van het gebouw laat deze opties toe.

Indien er aan de buitenkant niets verandert, alleen een paar veluxen (op aanvraag!) Dan heeft niemand toch iets vandoen met hoe het vanbinnen wordt georganiseerd, zelfs als het een zonevreemde woning is,
Bij voorbaat dank voor uw kijk op deze zaken,
mvg,Leony

Reclame

leony
Topic Starter

#4 , 23 okt 2013 16:52

Bent u zeker dat de max grootte 1000 kuub is? Want de hoeve is nog in uitbating? Of is dit de standaard voor zorgwoningen? Danku

Franciscus

#5 , 23 okt 2013 17:00

Bouwvergunning misschien ... verdeling van het huis in meer woonoppervlakte dus wijziging van bestemming.
Vakantiewoning indien voor verhuur dient eveneens aangegeven te worden moeten voldoen aan aardig wat voorwaarden...

leony
Topic Starter

#6 , 23 okt 2013 18:15

Dank je wel Franciscus.

Hieruit besluit ik om nog eens naar het gemeentebestuur te gaan. Ze zeiden me vorige keer dat een kangoeroewoning mogelijk is. De definitie hiervanis: oudere (vanaf 60) en minder valide mensen kunnen hier wonen. Er is een tendens van onderlinge hulp. Nergens staat dat het je ouders moeten zijn. De vraag is dus: in geval van een kangoeroewoning, wordt je dan ook aanzien als samenwonend en kunnen eventuele uitkeringen in gevaar komen??

Franciscus

#7 , 23 okt 2013 21:18

Kangoeroewoning het heet nu zorgwonen IS volgens mijn info idd mogelijk.

Hebben hetzelfde probleem... bouwgrond ouders (twee percelen) aankoop jaren '60 ...
Vakantiewoning op gezet eind jaren 60.
Bij navraag nu was de bouwgrond ineens agrarisch en stond de vakantiewoning ook zonevreemd. Alles in de straten rondom stond geel ingekleurd.
Gezien er maar een bouwvergunning was afgeleverd mag er dus maar één gebouw staan. Ook in de toekomst.
Gebouw mag zeker niet verkrotten want dan mag er nooit nog iets gebouwd worden.
...maar dat gebouw staat zo'n dertig meter van de straat ( was een private weg maar enkele jaren geleden 'overgenomen' door de gemeente).
en zullen vermoedelijk geen toelating krijgen om een gebouw te zetten voor de vakantiewoning want de gemeente wil dat men dichter bij de rijbaan zou bouwen.
Gemeenteambtenaar heeft wel uitgelegd dat we 'voor' we een nieuwe vergunning zouden vragen ( veel kosten) eerst zelf een voorstel kunnen doen.
Daarin geven we in grote lijnen de inplanting en grote van het gebouw op en gemeente gaat dan na wat kan of niet indien het kan hadden we twee jaar om een bouwvergunning aan te vragen.
Nu nog eerst alle eigenaars (langlevende ouder en alle erfgenamen) zover krijgen dat de grond wordt verkocht aan het familielid die daar wil gaan wonen.
Bijna vergeten hier goede uitleg.- wat teruggaan in de blz .. ook in de gemeente goed geholpen.

http://www.ruimtelijkeordening.be/NL/In ... Zonevreemd" onclick="window.open(this.href);return false;

Probeer ook via G.I.S. kaarten daar kan je over de grond heel veel info vinden.
http://www.agiv.be/gis/zoek.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;?
http://www.agiv.be/gis/knowhow/?artid=153" onclick="window.open(this.href);return false;

leony
Topic Starter

#8 , 24 okt 2013 19:19

Dank je,

Ik check dat alles later uit.
Succes met je "kruistocht", hoewel, als ik het zo lees, lijkt het alsof alles zo een beetje afhangt van de goodwill van de gemeente. Gelukkig staat er toch iets op je grond gebouwd.

Terug naar “Archief”