Dakwerken slecht uitgevoerd, wat nu?

Ruff
Topic Starter

Dakwerken slecht uitgevoerd, wat nu?

#1 , 21 okt 2013 14:59

De situatie loopt als volgt.

Ik heb een huis gekocht en begin aan de renovatie van het dak. Mits ik er niets van kende nam ik een kleine zelfstandige die tevens een kameraad was. Hij maakt een offerte op en stuurt die per mail toe. Ik reageer er niet op want wou eerst is over alles nadenken. Uiteindelijk beslis ik om hem de werken te laten uitvoeren en breng hem telefonisch op de hoogte. Deze omvatten het afbreken van het oude dak, plaatsen panlatten en tengellatten, maken van kielgoten en leggen van nieuwe pannen. Omdat hij er maar alleen voor stond dacht ik, laat ik verlof nemen en hem helpen. Dus ik neem 2 weken verlof omdat het op 2 weken wel gedaan ging zijn en begin samen met hem de werken uit te voeren. Uiteindelijk is hij maar 1 week geweest, heeft zeer weining zelf gedaan. Hij heeft uitgelegd hoe ik de tengellatten en panlatten en onderdak moest doen heeft 1 zijde meegedaan heeft 2 kielgoten geplaatst, gevelpannen en nokken bevestigd. En zei de rest kan je wel zelf. Met als gevolg dat ik ongeveer 4/5 van de werken heb uitgevoerd. Ik heb meer als de helft van het dak alleen geslagen pannen gelegd, pannen kielgoten geslepen en gelegd enz. Al een geluk dat ik via via een paar keer een dakwerker heb kunnen laten komen om me op weg te helpen.

Dus concreet heeft hij 1 kant onderdak gelegd latten geslagen, gevelpannen allemaal gelegd en nokken gedaan. Nu zitten op al de zaken die hij heeft gedaan fouten. Toen hij bezig was met de gevelpannen en nokken vast te zetten zag ik dat hij geen inoxen vijzen gebruikte. Ik heb hem gevraagd dit wel te doen maar bleek later niet in orde te zijn. Hij heeft de beginlatten onderaan niet goed uitgemeten en verkeerd geslagen
Hierdoor heeft hij boven de eerste pannen onder de nok moeten slijpen terwijl ik dit niet wilde.
Onderdak verkeerd overgeslagen, vijzen te vast gezet met als,gevolg dat er al 3 gesprongen zijn.

Op het einde van de week had hij zelfs een factuur in de bus gestoken terwijl het dak nog niet af was en de prijs van de pannen maal drie gedaan.

Ik heb dit allemaal gezegd maar hij wil hier niets aandoen tot ik betaal.

Ik heb geen offerte getekend, geen voorschot betaald.

Wat zijn mijn rechten en plichten?

Moet ik hem betalen voor de mismaakte dingen.
Moet ik hem een deel betalen dat ik rechtvaardig acht en voor de rest in gebreke stellen?
Als ik een deel betaal is dit dan niet een teken van akkoord?
Moet ik niks betalen en wachten op een aangetekende brief die nog zal,volgen?

Graag jullie advies indien mogelijk.

Groeten Ruff

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 okt 2013 19:46

U hebt hem toch al aangetekend in gebreke gesteld?

Met daarin vermeld al de fouten die hij heeft gemaakt.
Het werkelijk aantal gepresteerde uren.
Het feit dat uzelf kwasi volledig het dak hebt gelegd.
Hebt u facturen van de dakwerker(s).
Foto's die van u genomen zijn op het dak tijdens de werken.

Ruff
Topic Starter

#3 , 21 okt 2013 20:01

Ik heb nog geen in gebreke gesteld omdat ik wacht op de aangetekende brief, "ik heb zogezegd nog geen factuur ontvangen" alleszins toch geen dat hij kan bewijzen.
Als ik een aangetekende brief krijg dan zal ik hem wel in gebreke stellen. Daarin ga ik idd de fouten vermelden uren etc.
Facturen van de andere dakwerkers heb ik niet omdat deze me gratis uitleg zijn komen geven.
Ik heb een heleboel foto's genomen waarin je al mijn bevinden duidelijk ziet.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 okt 2013 20:34

Op het einde van de week had hij zelfs een factuur in de bus gestoken terwijl het dak nog niet af was en de prijs van de pannen maal drie gedaan.
Je hebt hier toch al een factuur ontvangen. Het is deze die je aangetekend dient te betwisten. Je moet niet wachten totdat je een aangetekende brief ontvangt omdat je nog niet betaald hebt. Je moet hem ONMIDDELLIJK in gebreke stellen. Hij moet toch niet kunnen bewijzen dat je een factuur hebt gehad. Aannemer is niet verplicht een factuur met de post op te zenden of aangetekend.
Laatst gewijzigd door mava105 op 22 okt 2013 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Sirkii

#5 , 21 okt 2013 21:51

Je hebt géén offerte getekend doch hem ook niet van je werf weggejaagd toen hij aan de werken begon zodat dit argument niet telt : er is een offerte die je stilzwijgend in uitvoering gegeven hebt door 'm op je werf toe te laten. Dossier niet laten aanslepen en zo snel mogelijk - zoals hierboven beschreven - in gebreke stellen : tijd speelt tegen u als het tot een rechtszaak komt.

evgoeth

#6 , 29 okt 2013 15:18

Onmiddellijk aangetekend in gebreke stellen.

Een lijst van opsommingen toevoegen van mankementen.
Melden 'voor de goede orde', dat een bedrag van x aantal euro reeds werd betaald, moet je zelf maar zien op hoeveel je dit schat, n.a.v. die offerte.

Hem een redelijke termijn geven (enkele weken) om de mankementen te verhelpen.

Hem melden dat, alle schade die aan het dak zal onstaan ten gevolge van deze slecht uitgevoerde werken, op hem zullen verhaal worden (via de verzekering.)

Zeggen dat u hem dit schrijven richt 'onder voorbehoud van alle rechten en zonder enige nadelige erkentenis'.

En geef hem dan maar even tijd.

Hopelijk is het niet dat soort problemen dat schade aan het dak kan berokkenen. I lees dat u precies nogal vrij handig bent, laat het niet zover komen dat er schade aan uw eigendom komt.

Veel succes ermee. Enne, een raad voor de toekomst - huur voor zulke dingen nooit kameraden of familie in! Een goeie stielman is tegenwoordig ver te zoeken!

peetershermans

#7 , 16 nov 2013 14:05

Beste,

Voor een wegwijs in de aansprakelijkheid van aannemers voor verschillende soorten gebreken:

http://peetershermans.wordpress.com/201 ... n-2270-bw/

Aansprakelijkheid kort:

*Aanvaarding der werken: bevrijding lichte zichtbare gebreken

* Ná aanvaarding der werken, gedurende tien jaar:
- Zichtbare en verborgen ernstige gebreken
-> Vordering kan gedurende tien jaar na aanvaarding worden ingesteld

- Lichte verborgen gebreken
-> Vordering moet binnen een ‘redelijke’ termijn worden ingesteld.

http://peetershermans.wordpress.com/

Terug naar “Aanneming”