Hallo,
Er komt bij ons water door onze keldermuur. Op sommige momenten staat er +- 5 à 10 cm water over een oppervlak van 40m2. Ons huis staat in de rij.
Onze brandverzekering heeft een lekdetectie firma uitgestuurd. Deze heeft al 4 verschillende onderzoeken uitgevoerd. Onomstotelijk is nu bewezen dat het lek van een kapotte afvoerbuis komt van onze buur.
Dit lek “onderzoeken” heeft een jaar geduurd. Zelf heb ik foto's en fimpjes waar het water op sommige momenten echt wel door de muur stroomt.
We hebben een jaar verloren gezien we op het punt stonden kelderwerken uit te voeren (status sept 2012: offerte kelderwerken net niet getekend). Het is zonneklaar eerst de oorzaak van het probleem op te lossen: namelijk dat onze buur zijn kapotte buis vervangt.
Nu is het zo dat er 2 expertisebureaus (partij en tegenpartij) worden aangesteld om de schade te begroten. Gezien er nog geen kelderwerken zijn uitgevoerd, is de schade natuurlijk minimaal. De kelder brut/ onafgewerkt
Ik vraag me hetvolgende af:
Gezien men hier met de gekende oogkleppen kijkt, kijkt men naar de geleden schade.
Deze is minimaal en daarmee is voor de verzekeringsmaatschappijen de kous af vrees ik.
Zolang er rioolwater door onze keldermuur komt en de kelder blank zet, weerhoudt dit om kelderwerken volgens goed vakmanschap uit te voeren.
M'n gezond verstand zegt me dat ik m’n kelderwerken niet zal aanvangen vooraleer die kapotte buis vervangen is. Wanneer dit vervangen zal zijn, god zal het weten want m’n buur is weinig cooperatief. Hij wil zijn vloer gewoon niet opbreken. Zijn kelder interesseert hem niet want hij gebruikt deze niet.
Wat kan ik hier doen?
Als eigenaar krijg ik zelfs de verslagen van de verschillende onderzoeken zelfs niet ter inzage.
Dit kan toch geen gangbare praktijk zijn?
dank u,
Dr. DoIknownYou
PS. Het aller aller laatste is met advocaten beginnen (lees: hier wil ik niet mee beginnen want ik weet niet waar ik dan eindigen zal).