#46 , 09 jul 2013 14:51
Zoals steeds was het de hel.
Maar ik woon niet meer thuis momenteel...
De praktijken zijn echter gewoon blijven doorgaan. Thuis hebben ze er nog steeds last van. Ze klagen niet, maar je hoort hun hoesten (vooral mijn moeder hoest zich 's ochtends een ongeluk, ze is al astmapatiënt - ook vroeger herinner ik me dat ze naar de dokter ging vooral nadat er zeer hevig werd gestookt. Maar ze is iemand die dat niet linkte aan de stookhinder, het ontkent en toedekt met de mantel der liefde en vindt dat je "niet moet klagen voor een geurke" en het haar huis is bovendien dus wij (kinderen) er niets over te zeggen hebben...
Ook mijn siblings zijn duidelijk niet de gezondste mensen ter wereld. Schorre stemmen, keelschrapingen, kuchen, snel vermoeid, ...
Een arts vraagt mij meestal niet of ik rook, maar hoelang ik rook ... Op een CT van mijn longen waren heel onderaan ook indicaties voor een chronische lichte aantasting...
Ik ben dus wel verhuisd. Maar de slechte gezondheid neem je levenslang mee.
Om te compenseren wat ik allemaal heb moeten binnenkrijgen en omdat ik toch nog een redelijke levensverwachting wil hebben (kans op longkanker in mijn geval en dat van mijn familie lijkt me enorm groot ... ken zo twee mensen die zelf ook levenslang in de stook hebben gezeten, één heeft keel- de andere longkanker, beide nooit gerookt...), overweeg ik naar het buitenland te verhuizen. Alleen al voor de schone lucht dus. Iets wat in België nergens meer te vinden is.
Ik kan het minste aan luchtvervuiling ook heel slecht verdragen (constant slijmen, heel schuurderig en droog gevoel in mijn keel, stem die constant wegvalt, irritant gevoel in keel, keelpijn, en gekuch en gehoest natuurlijk).
Mijn rode bloedcellen zijn ook te groot, en ik heb er te weinig... Iets wat typisch zou zijn voor longpatiënten? Een echte aanwijsbare longziekte heb ik thans niet op dit moment (best!).
Grof hé ... Stel dat ik op mijn 40e, net als mijn siblings wat ik echt niet hoop :-S - in de kist beland tengevolge van longkanker of bv. hart-en vaatziektes [fijnstof wat vrijkomt door stoken -> zo fijn dat het door de aders gaat en daar blijft hangen, voor inflmmaties zorgt en zo voor artherosclerose en dus grotere kans op tromboses, beroertes, hartaanvallen, ...), en ook al eet ik kerngezond en ben ik allesbehalve obees (heb ik integendeel ondergewicht) en hebben we thuis altijd vers, met heel veel groenten en fruit en biologisch gegeten... Die rotzooi die je hebt binnengekregen door te ademen krijg je nooit uit je lijf hé. :-S] of iets dergelijks, kan er dan nog iets gedaan worden? ... Kan het nog verhaald worden op de buren, waarvan het overduidelijk en geweten is dat zij beroepsstokers zijn? (Je hoeft nog maar langs hun huis te rijden en zelfs al moest je neus potdicht zitten, je voelt het direct in je keel, proeft het in je mond, ziet dat het rioolputje voor hun deur pokkezwart ziet van het roet dat ze erin gesmeten hebben en hun schoorsteen half afgebrand is en ook pokkezwart ziet van het roet).
En de buurman achter ons heeft het altijd gedaan op zijn barbeque... z'n afval opgestookt.
De vrouw daar achter (vrouwtje van 80, net als de andere beroepsstokers) heeft het steeds gedaan in zo'n tuinkachteltje. :-/)... Gevraagd wat dat te betekenen had kregen we het volgende antwoord: "ik ben pas geopereerd aan mijne knie... ik geraak nie vanvoor aan de straat ...op mijne leeftijd oi oioioiooi, ik geraak nie meer van voor (hijg hijg hijg onder haar overgewicht) om et vuil daar te brengen ...
Werkelijkheid: waar ze aan het stoken was was heel achteraan in haar tuin, een vijftig meter verder dus dan de voorkant van haar huis op een paar meter ... en ik was net geopereerd aan mijn buik... En wij zullen die schone leeftijd nooit bereiken. :-S