Zo lees ik op de website van de Liga voor Mensenrechten dat er een schending is van de scheiding der machten. Iets wat we graag benadrukken ten aanzien van bepaalde groepen als een belangrijk criterium voor een seculiere humane rechtsstaat.
M.b.t. tot GAS kunnen we lezen:
Het principe van de scheiding der machten wordt opgeheven en daarmee ook de bescherming tegen eventueel misbruik of machtsoverschrijding. De bevoegdheid van gemeenten om te sanctioneren is zeer groot. Ze kunnen immers beslissen welke gedragingen strafbaar zullen zijn en welke sancties hierop volgen. De bevoegdheden waarover de gemeenten vandaag beschikken, zijn dus zowel ‘wetgevend’ als ‘rechterlijk’.
bron:
http://www.mensenrechten.be/index.php/s ... mtrent_gas" onclick="window.open(this.href);return false;
M.a.w., een burger die een GAS boete ontvangt kan in principe naar het grondwettelijk hof stappen om de betreffende wet te laten vernietigen omdat deze strijdig is met een belangrijk beginsel uit de grondwet: de scheiding der machten.
Omdat een gemeentelijke overheid tegelijk wetgevende als rechterlijke macht is.
Ik begrijp ook niet waarom men zegt dat men 'in beroep' kan gaan bij een politierechtbank. 'in beroep gaan' is juridisch jargon, wat betekent dat een partij tegen de beslissing een rechter van een rechtbank juridisch kan aanvechten.
Dus, men maakte de mensen blaaskens wijs, om het zo te zeggen.