OCMW Budgetbeheer

FreelancerIT

Re: OCMW Budgetbeheer

#16 , 27 jul 2013 16:40

Klopt zeker. Ook mijn echtgenote heeft zich altijd enkel het strikte minimum laten uitbetalen, na nog geen 5 jaar was ze uit de schulden. Chapeau voor haar :-) En ook voor die andere dame... 50 euro voor haar en 4 kinderen... Ik vraag me echt af goe ze het geregeld krijgt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
RafSimons

#17 , 26 sep 2013 16:16

Beste,

Sinds Februari dit jaar ben ik begonnen met CSR. Ik ben nu in mijn tweede maand van Budgetbeheer via het OCMW. Voor een gezin van 4 (2 volwassenen en 2 kinderen van 15-16) ontvang ik € 155 per week voor alle levensmiddelen, schoonmaakmiddelen en ook voor benzine. Sinds vandaag (03/07/2013) is mijn man opgenomen in het ziekenhuis voor behandeling- depressie en een slechte gezondheid. Hierdoor gaat de OCMW Budgetbeheer nu het leefgeld 25 euro per week verminderen. Door dat mijn man eten krijgt in het ziekenhuis. Ze hebben geen rekening mee gehouden voor extra reis kosten voor bezoeken. Kunnen ze dit doen? Het is al moeilijk genoeg om in principe 4 volwassenen te voeden en autokosten te betalen op het oorspronkelijke leefgeld. Ik wil controleren of dit toegelaten is.
Graag advies hierover.

Alvast bedankt. :?
Een schuldbemiddelaar is verplicht om in een collectieve schuldenregeling (die gestart is na 23/04/2012) een minimum leefgeld uit te betalen ten bedrage van het leefloon (recht op maatschappelijke integratie).

Indien je € 50, € 100, of € 150 per week krijgt, is in feite enkel en alleen maar afhankelijk van hoe je zelf je uitgaven indeelt. Blijft er na het betalen van die kosten veel geld over? Zal je wekelijks veel kunnen krijgen. Blijft er na het betalen van de kosten niet veel geld over? Dan zal je wekelijks eenl lager bedrag krijgen.

Hoeveel kost je huisvesting? Huur je een huis van € 400 per maand of één van € 700. Neem je het openbare vervoer (ook al is dat veel tijdverlies) of neem je de wagen. Heb je een “Telenet”-shake, of werk je met een prepaid kaart en kabel TV. Heb je een flat-screen TV of een oud toestel van je buurman. Heb je de meest recente I-phone of gebruik je nog die oude Nokia 3310? Denk je eraan om energiezuinig om te springen met je water, elektriciteit en gas? Heb je de beste leverancier gevonden via de “VREG” website?

Een budgetbeheerder en schuldbemiddelaar moeten het vaak ook maar doen met de middelen die er zijn. Vergeet 1 ding niet. Geld dat er niet is, kan niet worden bijgemaakt. Het moet ergens van komen natuurlijk!

1 ding valt me op in dit verhaal en dat is dat het lijkt alsof je de verantwoordelijkheid van de schulden naar je budgetbeheerder of schuldbemiddelaar schuift.

Er wordt bijvoorbeeld niet gesproken over de inkomsten van jullie gezin. Je man is ziek, dat vertel je, en dat vind ik ook erg voor je. Maar hoe zit het met jouw inkomsten? Ben je momenteel tewerkgesteld? De beste manier om je inkomsten te verhogen, is een tewerkstelling.

Je kinderen hebben de leeftijd om te starten met vakantiewerk/weekendwerk. Hier moet je je inkomsten natuurlijk niet halen, maar ze kunnen misschien wel al een deel in zichzelf voorzien!! Heb je een studiebeurs voor hen aangevraagd?

Wanneer er voldoende geld op de rekening van je schuldbemiddelaar OF budgetbeheerder staat, zal je dit ook krijgen. Enkelen zullen dit misschien niet krijgen, maar vraag dan eens naar de reden en misschien begrijp je het daarom.

Het grote probleem dat ik vaak zie, is dat er te weinig gesproken wordt tussen de verschillende partijen. Dat is vaak een grote bron van frustratie....

FreelancerIT

#18 , 26 sep 2013 17:48

Wel... het moet realistisch en haalbaar zijn langs 2 kanten...

Overstappen van een auto voor het woon/werkverkeer naar het OV lijkt mss. een goede besparing, maar.... hoe realistisch is het?
  • Sinds 2009 lijken de reistijden voor heel wat bestemmingen bijna verdubbelt te zijn, gewoon door de besparing. Antwerpen - Brussel wat ik vroeger op 1u15 deed met de trein kost me nu 2u.
  • Het moet leefbaar zijn... 8 uur werken per dag, en dan nog eens 4 uur op weg zijn tussen de 2. Hoeveel blijft er dan nog van je avond over?
  • Ook zijn veel bestemmingen niet makkelijk bereikbaar. Een praktiijkvoorbeeld? 1 van de industrietereinen in Lokeren bijv. 1 bus die 's morgens 1x, en 's avonds 1x rijdt... Ik kwam er elke dag een uur te vroeg aan, en ik vertrok een uur "te laat". Overuren zou je denken? Nou mooi niet... Bus gemist? Taxi! € 30 per rit.
Hetzelfde geldt voor je uitgaven. Iedereen heeft zijn eigen prioriteiten. Sommige mensen hebben ook een vrij dure hobby... Moet al dat soort uitgaven gewoon stoppen omdat je in een CSR zit?

Het grote nadeel van een CSR is de afhankelijkheid van de goodwill en de willekeur van je schuldbemiddelaar. Er mogen dan we regels zijn, de vele posts die je hier leest hangen toch een ietsje minder aangenaam beeld op.

TS heeft het moeilijk en is mijn inziens niet echt gesteld met al te veel gemoraliseer, afgaande op de antwoorden hier kan je je afvragen of ze hier wel geholpen is. We zijn ook ondertussen een paar maand verder.

Hoe zou het met haar gaan?

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”