Verlies integratie tegemoetkoming door stijging ziekteuitker

josi
Topic Starter

Verlies integratie tegemoetkoming door stijging ziekteuitker

#1 , 06 sep 2013 10:39

Ik ontving zo juist een brief van Fod waarin staat dat ik mijn integratie tegemoetkoming van 288,75 euro per jaar verlies daar mijn ziekte uitkering te hoog is!De sociale uitkeringen zijn een beetje gestegen,inderdaad.
Ik ben alleenstaand invalide met 9 punten.Dit is een regelrechte ramp want hier door verlies ik ook sociaal tarief gas en elektriciteit en nog andere voordelen en het is nu al elke euro omdraaien.
Iemand raad!!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Valium

#2 , 06 sep 2013 11:57

Heb ik ook aan mijn kl*ten
Ik verlies 200€/maand omdat ik volgens de belastingen te veel heb getrokken van het ziekenfonds
Er blijft nu nog een 40€/maand te bliven trekken, maar ik heb 12 punten en blijf genieten van de sociale voorkeuren.
Bii mij stond er wel vermeld dat ik invalide met 12 punten blijf voor de rest van mijn leven ( dus nooitmeer op controle)
De vermindering bij het RIZIV is voornamelijk omdat ik forfaitair een jaarlijks bedrag krijg extra van de Mut als chronisch zieke.
Dit is gewoon schanduleus.
Enerzijds krijg je door je ziekte via je Mut iets bij door een niet plezierige ziekte en wat zegt de overheid dan ? Je verdient te veel dus wij betalen minder uit.
Indien ik nu verslechter, moet ik alles vanaf het begin herstarten bij het RIZIV.
Gelukkig moet ik GEEN belastingen betalen

Nota : Jij zal daar nooitmeer, over kunnen beschikken daar je nu minstens 12 punten moet halen of invalide van 80% of meer.
Zelfs een parkeerkaart voor mindervaliden gaat in de toekomst nog enkel voor 80% invaliden te verkrijgen zijn

Elthyr

#3 , 07 sep 2013 22:35

Is dit een ambtelijke herziening (om de 5 jaar)? Of een eenmalige herziening?

De overheid redeneert vooral in het eindbedrag dat u krijgt en dat u bij het invaliditeitsinkomen ook een
'tegemoetkoming hulp aan derden' zou kunnen aanvragen.

Als u alleenstaande en een IT van categorie 2 heeft, zou u zonder uw inkomen van het RIZIV
op 1/1/ 1143 euro per maand ontvangen. Eventueel eens naar de dienst maatschappelijk werk van
uw mutualiteit stappen en dit uitleggen.

Reclame

josi
Topic Starter

#4 , 08 sep 2013 07:40

Ik ontvang 1152,09 euro van de mutualiteit en kreeg 24,55 euro van Fod.Nu krijg ik dus niks van Fod meer en dus ook geen sociaal tarief!!
Ik heb gewoon die brief ontvangen waarin stond dat ik alhoewel ik aan al de voorwaarden voldoe mijn IT afgeschaft wordt,de inkomensvervangende vergoeding heb ik nooit gekregen omdat mijn inkomen te hoog was(volgens hen want het is elke euro omdraaien!!)

Valium

#5 , 08 sep 2013 16:05

Ik ontvang 1152,09 euro van de mutualiteit en kreeg 24,55 euro van Fod.Nu krijg ik dus niks van Fod meer en dus ook geen sociaal tarief!!
Ik heb gewoon die brief ontvangen waarin stond dat ik alhoewel ik aan al de voorwaarden voldoe mijn IT afgeschaft wordt,de inkomensvervangende vergoeding heb ik nooit gekregen omdat mijn inkomen te hoog was(volgens hen want het is elke euro omdraaien!!)
Mag ik je een goede raad geven welke ik normalieter niet mag doen ?
Zorg er voor dat je in het 12 punten systeem geraakt.
Ik zou volgens uw uitleg depressief worden en dat kan overslaan naar ondergangswaan.
Als je van geen hout pijlen nog kunt maken is dit zeer aannemelijk en zeker dat je hiervoor onder psychiatrisch toezicht staat ( begrijp je ?)
Een verslag van een psych bij je andere ziektes = zonder twijfel 12 punten of 1580€/maand + 130€ + 250€ van de FOD
Die 250 van de Fod is nu maar 40€ geworden
Dus ik zit nu op +- 1700€ netto/maand + alle voordelen en geen belastingen.
Nota : Ik zit wel in een rolstoel en ben chronisch pijnpatient enz .....
IK GA HET ANDERS ZEGGEN --> ZE ZIJN GEWOONWEG AAN HET SNOEIEN

josi
Topic Starter

#6 , 09 sep 2013 07:38

Valium schreef:Zorg er voor dat je in het 12 punten systeem geraakt.

Volgens mijn behandelende artsen zou ik zeker 12 punten moeten krijgen,geen gebruik rechterhand en arm en linkerhand,arm en schouder ernstig aangetast door jarenlange overbelasting.Medische verslagen van UZ Gasthuisberg leuven.
Ook is de woning die ik huur erkend als zorgwoning door de gemeente,dus er woont iemand die me bij alles helpt.Dit wordt wel fiscaal als alleenstaande gezien.

jefke007

#7 , 09 sep 2013 12:28

Ik dacht dat sommige ziekteuitkeringen ( langer dan 5 jaar ziek ) op 01-09-2013 ietsje stijgen, daarom dat het mogelijk meer dan 24,55 per maand is. In het andere geval klopt er ergens iets niet.

IK dacht dat het in een andere draad van topicstarter zelfs iets met "zorgwonen" te maken had, want normaal geen nadelige vloed op het inkomen zou hebben. Maar in dit geval kan het wel superingewikkeld zijn, omdat de ziekteuitkeringen invloed hebben op de vergoeding van de FOD

josi
Topic Starter

#8 , 09 sep 2013 13:09

Mijn ziekte uitkering van de mutualiteit is op 2 jaar juist 1.102,41 euro per jaar gestegen en bij de berekening van FOD voor de IT komt men bedrag dat ik ga ontvangen als IT op 0,00
Het basisbedrag van cat 2 is 3.914,52 euro en het saldo dat bij me wordt afgetrokken is 4.477,07 euro dus 562,55 euro te veel.Klopt dit en wat kan ik doen om toch nog deze IT te kunnen krijgen want het verlies sociaal tarif is veel meer dan deze 562,55 euro per jaar.Mijn zorgwonen heeft inderdaad hier niets mee te maken want ik sta als alleenstaande ingeschreven.
Ben verleden week 3 keer in UZ geweest en nu de verslagen ontvangen en mijn linkerhand en arm zijn weeral veel verslechterd.Heb reeds hulp door derden aangevraagd maar moet eerst naar de adviserend geneesheer met de recente verslagen.
Ik ben nog niet depressief maar je zou het voor minder worden!!

Valium

#9 , 10 sep 2013 12:42

Een verslag van een psych bij je andere ziektes = zonder twijfel 12 punten of 1580€/maand + 130€ + 250€ van de FOD
Die 250 van de Fod is nu maar 40€ geworden
Dus ik zit nu op +- 1700€ netto/maand + alle voordelen en geen belastingen.
Nota : Ik zit wel in een rolstoel en ben chronisch pijnpatient enz .....
IK GA HET ANDERS ZEGGEN --> ZE ZIJN GEWOONWEG AAN HET SNOEIEN
Hoe slaagt U erin om geen belastingen te betalen op invaliditeitsuitkeringen aub?
Ik heb nog nooit belastingen moeten betalen vanaf ik invalide ben - ook geen provinciebelastingen
Ik krijg zelfs geen belastingsbrief meer, enkel een uitreksel met te betalen belasting en dat = steeds NUL
Normaal is dit toch voor iedere invalide ?
Ik ben wel meer dan 80% inalide ( 5 ongeneesbare ziektes en zit in een rolstoel)
Dit komt omdat ik enkel en alleen leef van vervangingsinkomen en deze worden niet belast ( Hierop mag men zelfs geen beslag leggen van wie of wat ook)
Nog meer : Dit staat zelfs in het dik vermeld op mijn attest van invalide van het RIZIV " Moet geen belastingen betalen"

josi
Topic Starter

#10 , 12 sep 2013 12:19

Ik heb ook nog nooit belasting moeten betalen op mijn ziekteuitkering,is vooraf ingevuld en staat altijd 0,00

Mariette

#11 , 12 sep 2013 15:39

Ik heb ook nog nooit belasting moeten betalen op mijn ziekteuitkering,is vooraf ingevuld en staat altijd 0,00
Er worden geen voorafbetalingen gedaan op ziekteuitkeringen. Dat is niet hetzelfde als "geen belastingen betalen".

Er volgt nadien ook nooit een te betalen belastingsbrief?

josi
Topic Starter

#12 , 13 sep 2013 11:40

Neen,nooit.

Mariette

#13 , 14 sep 2013 18:00

Dan zal het van de hoogte van uw inkomen afhangen.

Indien men bovenop de invaliditeitsuitkering een extra legale uitkering ontvangt, dan worden beiden opgeteld en wordt er wèl een serieuze slok op de borrel opgeëist.

JPV
Juridisch actief: Ja

#14 , 16 sep 2013 08:42

Klopt.

1207

#15 , 16 sep 2013 18:04

Ik ontving zo juist een brief van Fod waarin staat dat ik mijn integratie tegemoetkoming van 288,75 euro per jaar verlies daar mijn ziekte uitkering te hoog is!De sociale uitkeringen zijn een beetje gestegen,inderdaad.
Ik ben alleenstaand invalide met 9 punten.Dit is een regelrechte ramp want hier door verlies ik ook sociaal tarief gas en elektriciteit en nog andere voordelen en het is nu al elke euro omdraaien.
Iemand raad!!!
voor zover ik weet verlies je na een erkenning vh FOD nooit sociale rechten (gas/tel/...)
het inhouden van het extraatje is een gevolg van je gestegen inkomsten en daar kun je niets aan doen
maar zijn 9 punten geen categorie 2 meer?

Terug naar “Andere”