Verhuurder gaat sloten veranderen..help

Kiri
Topic Starter

Verhuurder gaat sloten veranderen..help

#1 , 30 dec 2007 00:04

Ik heb een aangetekende brief ontvangen van een advocaat waarin geschreven staat dat ik op 1 maart het pand moet verlaten omdat ik van studentenstatuut veranderd ben en een studentencontract heb getekend.

Is het waar dat ze zomaar de sloten kunnen veranderen?
Ik heb namelijk nog geen plaats om naar toe te trekken, ik was werkstudent dus leef ik al volledig zelfstandig en weg van mijn ouders. maar nu lijkt het heel moeilijk te zijn om een pand in de winter te vinden voor naartoe te trekken (huurmarkt is zeer stil in de winter)
Kunnen ze mij wettelijk iets doen omdat ik van statuut veranderd ben?

Is getekend niet getekend? UIteindelijk heb ik het contract toch getekend toen ik nog student was?

Alvast bedankt voor feedback

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Hilde Verjans

#2 , 30 dec 2007 02:03

(huurmarkt is zeer stil in de winter)
Dit geloof je toch zelf niet...

kijk hier eens: http://www.kapaza.be/Immo/
Met vriendelijke groet

Hilde Verjans

Kiri
Topic Starter

#3 , 30 dec 2007 12:23

Hilde,

Bedankt voor uw feedback.
Ik ben echter wel op die site al lid en voor Gent ( Min 50 m2) is er echt niet zoveel als dat er immos kunstamatig op die site levend gehouden worden.

Als je bijvoorbeeld voor gent zoekt dan zal je 7 paginas met immo krijgen.
Hiervan is er al 1,5 pagina met huurprijzen onder 100 euro ?!?
2,5 paginas Prijzen tussen 100 en 400 euro zijn voor te klein appartementen (studios/kot)
2 paginas met appartementen boven de 610 euro (te duur, egw moet ook nog betaald worden)

Dus blijft er nog 1 pagina over (20 zoekertjes) de goede verdwijnen direct ik heb het al 4 keer net voor men neus zien verdwijnen of dat de eigenaar selecties maakt...)
Ook is het mijn ervaring dat 25% van de zoekertjes outdated zijn, als je belt is het al verhuurd (zoekertjes bestaan soms al 88 dagen...)

Reclame

JohnD

#4 , 30 dec 2007 18:12

Ik begrijp je volledig Kiri en wil je hierbij dan ook een hart onder de riem steken. Om iets degelijks te vinden is het soms zeer moeillijk vooral in jouw prijscategeorie.

Laat je niet intimideren door advokaten en/of aangetekende brieven en zeker niet door deurwaarders. Zonder een uitspraak van de rechter en een uitzettingsbevel kan een deurwaarder je volgens mij ook niets doen. Je kan eventueel zelf nr. de vrederechter stappen. Stap eventueel eens binnen bij een huurdersbond (jaarl. lidgeld) of het justitiehuis (gratis).
In Gent:
Huurderasbond: Fratersplein, 6 03/2232877
Justitiehuis: Cataloniestraat 6-9
Vredegerecht: kan je binnenlopen (griffie) om juiste inlichtingen te vragen over de te nemen stappen: Opgeëistenlaan 401 / F B-9000 Gent. Tel. 09 269 30 03. Vraag onder welk kanton je valt.

Hilde Verjans

#5 , 30 dec 2007 23:02

Vredegerecht: kan je binnenlopen (griffie) om juiste inlichtingen te vragen over de te nemen stappen
'Art. 297. De leden van de hoven, rechtbanken, parketten en griffies mogen mondeling noch schriftelijk de verdediging van de partijen voeren en mogen hun geen consult geven. (Ger. Wb.)'
Met vriendelijke groet

Hilde Verjans

Beachcomber

#6 , 31 dec 2007 11:00

Je moet nalezen wat er in je contract staat. Als er in staat dat het contract opgezegd kan worden op grond van een statuutwijziging dan kan de eigenaar je inderdaad verwijderen.

Zoniet heeft de eigenaar geen recht om je uit te zetten.

Het feit dat je een contract afsloot voor een studentenverblijf is een manier voor de eigenaar om zijn panden fiscaal interessant te kunnen maken. Hij heeft er alle baat bij om enkel studenten in zijn gebouw te hebben.
Daarnaast kan hij een persoon die sociaal kwetsbaar is (en bv van het OCMW trekt) neit zomaar uitzetten, daar bestaan regels voor. Je eigenaar is waarschijnlijk bang om op termijn met een slechte huurder te zitten.

Lees dus eerst je contract goed na. Indien eer neeergens een opzegmogelijkheid bestaat omwille van statuutwijziging stuur je best onmiddellijk een aangetekend schrijven naar de eigenaar met de vermelding dat je niet akkoord bent met de uitzetting en dat het contract dient nageleefd te worden.

JohnD

#7 , 31 dec 2007 13:55

Vredegerecht: kan je binnenlopen (griffie) om juiste inlichtingen te vragen over de te nemen stappen
'Art. 297. De leden van de hoven, rechtbanken, parketten en griffies mogen mondeling noch schriftelijk de verdediging van de partijen voeren en mogen hun geen consult geven. (Ger. Wb.)'
Verbod op de verdediging van de partijen is nogal logisch dacht ik en ook wat dat consult betreft indien het een consult is dat rechtstreeks in verband met de zaak staat. Ik kan U echter verzekeren dat ik meermaals nr. een griffie ben geweest en getelefoneerd heb om algemene inlichtingen. Deze gequoteerde wettekst en het woord "consult" word in de praktijk gelukkig toch iets minder streng geinterpreteerd. Ik vermoed dat de wetgever met consult bedoelde het soort consult dat men van een advokaat krijgt. Is een vraag om inlichtingen gelijk aan een consult ? Ik heb al wel gehad dat ik een bepaalde specifieke vraag gesteld heb waarop ik het antwoord kreeg "daar mogen wij niets over mededelen". Ik bedoelde hierboven dan ook enkel dat men aan een griffie toch mag vragen wat men moet doen; monddood is een griffie toch niet dacht ik.

Bedankt in elk geval voor het quoteren van die wettekst. Maakt al heel wat duidelijker waarom sommige inlichtingen als consult beschouwd worden en dus geweigerd.

Lex

#8 , 31 dec 2007 14:02

Op 21 oktober 2002 beantwoordde de Minister van Justitie Marc VERWILGHEN in de Kamer vragen betreffende art. 297 Ger. W., ondermeer :
Valt het ter beschikking stellen van een blanco verzoekschrift onder de noemer "consult"? Mogen de griffiers geen informatie geven over het verloop van een procedure? Wil de minister onthaalbalies openen op de griffies van de vredegerechten? ...

De Minister antwoordde ondermeer het volgende :
"Het ter beschikking stellen van zo een blanco verzoekschrift valt niet onder het verboden consult uit art. 297 G.W.
...
Er zullen blanco formulieren voor rechtzoekenden aan de griffies worden bezorgd. Ik zal een richtlijn in die zin verspreiden. Oorspronkelijk was het de taak van de onthaalbalies om mensen wegwijs te maken in het gerechtsgebouw. Er worden echter hoe langer hoe meer inlichtingen gevraagd en die moeten ook zo goed mogelijk worden verschaft."

JohnD

#9 , 31 dec 2007 14:27

Bedankt in elk geval Lex voor die toelichting. In ieder geval kan Kiri nog altijd even langs gaan bij een balie van de griffie. Krijgt hij (zij) de inlichting die hij (zij) wil des te beter. Zoniet kan hij (zij) nog altijd nr. een justitiehuis stappen. Ik heb reeds ivm met een uitspraak van een vrederechter in een rechtszaak eens een heel waardevolle tip gekregen. Misschien viel die dan ook niet onder het begrip "consult". Ik was er in elk geval wel mee geholpen.

Terug naar “Huren”