verkopen op biedingssite

marco76
Topic Starter

verkopen op biedingssite

#1 , 29 dec 2007 21:13

Alvast prettige feesten iedereen

ik heb is een vraagje ivm met iets te verkopen op biedingssite

ik had iets te koop op kapaza, en hier kwam een bod op
ik heb toen per mail die man gezegd dat hij het mocht hebben.
maar hij liet een dag of 5 niets meer van zich horen en ondertussen kreeg ik een hoger bod op mijn vriezer, die mensen zijn dan ook onmiddellijk het tekoopje komen halen.

Nu na een aantal dagen komt die eerste bieder weer op de proppen dat hij wel recht heeft op die diepvriezer en dat hij het er niet bij gaat laten

maar ik heb op kapaza ook veel last van funbieders die nooit meer iets laten weten, ook al heb ik hen terug gemails dat ze het mochten kopen, als die allemaal na een tijd terug komen met ik heb er recht op, dan vind ik zulke verkoopsite's toch maar gevaarlijk.

ik heb nu beetje nagelezen op de kapaza wat de regels zijn en ik vind hier zo direkt niet iets over terug

http://www.kapaza.be/help/

ik heb zelf ook al vaak iets gekocht op zulke site's en dan probeer ik zo snel mogelijk het tekoopje te gaan halen en duidelijke afspraken te maken en laat ik er geen dagen overgaan.

weten jullie hier iets over?

alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 29 dec 2007 21:29

89.Het aanbod is een door één der partijen voorgesteld ontwerp-contract.Aanvaarding door de andere zou volstaan om het in een contract om te zetten...90.Wie een aanbod doet...bindt zichzelf reeds,in afwachting van een mogelijke aanvaarding...(DEKKERS,R.,Handboek Burgerlijk Recht,Brussel Bruylant 1971,674.53-54).

akromah

#3 , 29 dec 2007 22:46

Hallo marco76,

Ik zou me geen zorgen maken.
Aangezien op de site van Kapaza staat dat een bod NIET bindend is,
denk ik dat je er net zo goed kan van uitgaan dat een toezeggen ook niet bindend is.
Op Kapaza koop en verkoop ikzelf ook veel.
Ik kan je zeggen dat ik al héél vaak een bod en een akkoord had welks nadien gewoon volledig genegeerd werd..

Men biedt,
je zegt akkoord,
ze vragen je adres,
ze zullen het ...... komen afhalen,
en je hoort ze nooit meer,
zelfs op mails om te vragen wat er schort krijg je geen antwoord meer.
Daardoor heb ik al geleerd dat ik nooit meer een aanbieding verwijder van Kapaza voor het voorwerp echt de deur uit is.
Heb ik een nieuw bod,
dan zeg ik de nieuwe bieder om nog drie of vier dagen te wachten alvorens de deal rond kan zijn, ik zeg er ook de reden bij.
Hoor ik niets van de 'oude' koper, dan verkoop ik gewoon aan de volgende.

Je kan blijven wachten anders....
Kapaza is niet bindend!
Het is een online rommelmarkt,
geen winkel.

Groetjes
Akromtje

(sorry voor mijn lang epistel)

Reclame

Lex

#4 , 30 dec 2007 21:23

Kapaza is niet bindend!
Het is een online rommelmarkt,geen winkel.
LOL!

Art. 1583. Hij(=de koop) is tussen partijen voltrokken, en de koper verkrijgt van rechtswege de eigendom ten aanzien van de verkoper, zodra er overeenkomst is omtrent de zaak en de prijs, hoewel de zaak nog niet geleverd en de prijs nog niet betaald is.(Burgerlijk wetboek)

Vroeg of laat krijg je lik op stuk!

akromah

#5 , 30 dec 2007 23:49

OK...

geef jij me dan de nodige info hoe ik de KOPER,
die al mijn telefoonnummer én adres vroeg,
en voor de rest me laat stikken,
kan dagvaarden om zijn niet uitgevoerde wettelijke overeenkomst!
Kom zeg, ik denk dat er wel verschil is tussen Kapaza, zelfs Ebay en de rest!
Ik heb op Ebay zelfs al gekocht én betaald en nooit geleverd gekregen.
Wat gaan we er aan doen?
Rechtzaak inspannen??

Lex

#6 , 31 dec 2007 09:34

Een bod heeft een bindende kracht, zodra de VERkoper het aanvaardt, wat hier dus gebeurd is!

Wat eBay betreft; zie de kopersbescherming.

akromah

#7 , 31 dec 2007 09:40

OK...
Wat gaan we er aan doen?
Rechtzaak inspannen??

Lex

#8 , 31 dec 2007 10:43

En waarom zou men daar geen (recht)zaak kunnen van maken?
Het gaat hem toch gewoon om het principe, een deal is een deal! Punt andere lijn.

Pro memorie, vanaf morgen 1 jan. zijn niet alleen de gerechtskosten maar ook de kosten van een advocaat voor de 'verliezende' partij.

Een (ver)koper zou er bij mij niet zo goedkoop vanaf komen.

Beachcomber

#9 , 31 dec 2007 10:53

Een aanbod is bindend, en deaanvaarding in principe ook.

Evenwel is de aanvaarding van een aanbod (net als het aanbod) geldig voor een 'redeleijke termijn'. Dat die koper een week niets heeft laten weten maakt dat die redelijke termijn overschreden is.
Ik heb een gelijkaardige zaak gepleit een paar jaar terug, het ging over ebay en ook een koper die niets liet weten en achteraf de grote expert op burgerlijk recht kwam uithangen voor de vrederechter. Hij is serieus de mantel uitgeveegd...

U hoeft zich geen zorgen te maken.

Neemt u er nog bij dat een zaak starten vanuit Nederland nog veel omslachtiger is dan hier in België zou ik uw kwade koper gewoon melden dat u het recht heeft uw goederen verder te verkopen indien de koper in gebreke blijft om het te komen ophalen.

Lex

#10 , 31 dec 2007 11:29

Een aanbod is bindend, en deaanvaarding in principe ook.

Evenwel is de aanvaarding van een aanbod (net als het aanbod) geldig voor een 'redeleijke termijn'. Dat die koper een week niets heeft laten weten maakt dat die redelijke termijn overschreden is.
Ik heb een gelijkaardige zaak gepleit een paar jaar terug, het ging over ebay en ook een koper die niets liet weten en achteraf de grote expert op burgerlijk recht kwam uithangen voor de vrederechter. Hij is serieus de mantel uitgeveegd...
Dat de redelijke termijn na 7 dagen al zou overschreden zijn is m.i. niet correct! In de meeste gevallen wordt er geld over gemaakt op een bankrekening en dat op zich neemt al 3-4 'werk'dagen in beslag.Daarenboven moet de partij nog ingebreke gestel worden indien deze de afspraak niet nakomt.

Heb je hier juridische info over?

U hoeft zich geen zorgen te maken.

Neemt u er nog bij dat een zaak starten vanuit Nederland nog veel omslachtiger is dan hier in België zou ik uw kwade koper gewoon melden dat u het recht heeft uw goederen verder te verkopen indien de koper in gebreke blijft om het te komen ophalen.
Ik zie nergens staan dat de koper zich in Nederland zou bevinden!

Beachcomber

#11 , 31 dec 2007 14:38

Idd, geen Nederland. Mss toch eens wat vakantie nemen.

De redelijke termijn is een zeer rekbaar begrip.
Het feit dat de persoon 5 dagen lang niets liet weten is geen aanduiding van overschrijving van welke aard ook. Er zijn te weinig elementen bekend om dat in deze zaak effectief te mogen veronderstellen.

Anderszijds zijn de belgische rechters erg streng voor mensen op biedingssites, u kan daarvoor eens in een willekeurige rechtsbib duiken voor meer informatie. Aangaande de zaak die ik vroeger heb gepleit: ik zoek of ik een kopij van de uitspraak heb, ik betwijfel het aangezienik al mijn dossiers heb overgelaten aan een collega bij mijn vertrek naar de privé. Ik hoor eens bij hem of ik het nog te pakken kan krijgen.

akromah

#12 , 31 dec 2007 14:57

Nog even,
je begrijpt toch,
als je wat wil verkopen,
je krijgt een bod
en je aanvaard dit,
en ze vragen je gegevens op om er zus en zo om te komen,
en nadien hoor je niets meer,
je zend enkele mails, geen reaktie,
dan blijf je niet wachten hoor,
zeker niet als je een andere koper hebt.

akromah

#13 , 03 jan 2008 13:55

Halloo,

ik heb de vraag gesteld aan Kapaza.
Volgende antwoord ontvangen.

Je bepaald zelf aan wie je artikelen verkoopt.
Wij bemoeien ons echter niet met contacten die voortkomen uit geplaatste
zoekertjes. We kunnen je dan ook niet verder helpen.

Met vriendelijke groet,
Kapaza! helpdesk

Dus,
veel wijzer worden we hier niet van. :wink:

akromah

#14 , 03 jan 2008 13:58

Een bod heeft een bindende kracht, zodra de VERkoper het aanvaardt, wat hier dus gebeurd is!

Wat eBay betreft; zie de kopersbescherming.
Ebay liet me ook gewoon weten dat de 'verkoper' niet meer in hun bestanden ingeschreven stond en zij dus niets konden doen.

Enige reusltaat , geld kwijt en geen Tshirts.
Daarvoor ga ik geen gerechterlijke stappen zetten om na maanden getouwtrek uiteindelijk mijn 80 euro terug te zien (in het beste geval)

Lex

#15 , 04 jan 2008 08:50

Laat een pv opstellen door de politie.

Terug naar “E-commerce”