actief zoekgedrag naar werk en 33% arbeidsongeschikt

Elthyr

Re: actief zoekgedrag naar werk en 33% arbeidsongeschikt

#16 , 21 jun 2013 12:09

Hoe bedoel je Elthyr? Kan je wat meer informatie geven?
Ik heb in december een brief gekregen dat ik rond juni zou opgeroepen worden ter activering (een zogenaamde 'dispo'-procedure).

Aangezien ik graag goed voorbereid ben, heb ik eens navraag gedaan en te horen gekregen dat ze erg veel werk hebben met mensen
die meer kans maken om te werken dan mezelf. Misschien een afwimpeling, of iets anders, maar ik wil er niet te veel achter zoeken.

In elk geval wordt de uitkering voor mensen die minder dan een jaar gewerkt hebben (dus onvoldoende aantal dagen) geschorst na
3 jaar. Maar, zeiden ze, er zullen intussen verkiezingen zijn geweest, en dan weet je maar nooit wat er gebeurt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
voodoodoll

#17 , 21 jun 2013 21:42

Heb je je hierover bevraagd bij de RVA, vakbond of VDAB?

Ik heb weet van iemand die een oproepingsbrief gekregen heeft en als antwoord daarop een verslag van haar dokter + papier van de VDAB dat ze "niet toeleidbaar" is opgestuurd. Dat is inmiddels meer dan een maand geleden en zij heeft intussen nog niks terug gehoord van de RVA.

Mijn situatie is dezelfde als de uwe, benieuwd wat er van gaat komen.

Elthyr

#18 , 21 jun 2013 21:58

Heb je je hierover bevraagd bij de RVA, vakbond of VDAB?

Ik heb weet van iemand die een oproepingsbrief gekregen heeft en als antwoord daarop een verslag van haar dokter + papier van de VDAB dat ze "niet toeleidbaar" is opgestuurd. Dat is inmiddels meer dan een maand geleden en zij heeft intussen nog niks terug gehoord van de RVA.

Mijn situatie is dezelfde als de uwe, benieuwd wat er van gaat komen.
Ik heb geïnformeerd via de vakbond, via RVA en via VDAB, maar min of meer hetzelfde antwoord. Wellicht bekijken ze dit dossier per dossier,
en stellen ze een alternatief voor. Welk dat zou kunnen zijn (behalve werk vinden uiteraard), weet ik niet. Ik heb de indruk dat ze de verkiezingen
afwachten.

Reclame

voodoodoll

#19 , 22 jun 2013 05:19

OK, bedankt voor de informatie Elthyr! De laatste keer dat ik informeerde bij mijn vakbond en bij een gesprek met een VDAB consulente wisten beiden nog helemaal van niks.

kim85

#20 , 25 jun 2013 15:51

Hallo,

Sinds de verstrenging van regelgeving, worden ook mensen met 33% opgevolgd in zoekgedrag naar werk.

Indien u niet toeleidbaar bent verklaart, moet u bij die persoon (waarschijnlijk gtb?) langsgaan om te bepalen wat verder stappen zijn in uw traject (activeringsbegeleiding, arbeidszorg, vrijwilligerswerk, of...)
Die kunnen dan om de 2j opnieuw geëvalueerd worden.

Dit adhv een soort 'kaart' (de volledige naam ontgaat mij) die uw begeleider invult en die u kunt voorleggen aan de rva.
De rva is niet verplicht om met deze kaart rekening te gouden.

voodoodoll

#21 , 25 jun 2013 16:19

Ik ben ondertussen 3 jaar geleden voor de 1ste keer opgeroepen voor zo'n evaluatie van de GTB na een gesprek met een VDAB consulente. Destijds vond men mij "fit" genoeg om een traject arbeidszorg te volgen. Ik heb dit hele traject uitgezeten zonder succes, na ongeveer anderhalf jaar was dit afgelopen en heeft men besloten mij niet meer op te roepen in dat traject. November vorig jaar kreeg ik dan weer een oproepingsbrief van de GTB voor een nieuwe evaluatie waar men uit besloot dat mijn toestand hetzelfde was als toen het traject arbeidszorg afgelopen was en men mij dus "niet toeleidbaar" achtte. Op het papier dat ik hiervan toegestuurd kreeg is dit een van de opties in het traject, dus niet het begin van een nieuw traject. Over anderhalf jaar zou men mij dus opnieuw gaan evalueren.

Ik heb geen weet van zo'n kaart en ik heb op dit moment ook helemaal geen begeleider bij de VDAB. Kan je wat meer informatie verschaffen?

Elthyr

#22 , 25 jun 2013 23:32

Hallo,

Sinds de verstrenging van regelgeving, worden ook mensen met 33% opgevolgd in zoekgedrag naar werk.

Indien u niet toeleidbaar bent verklaart, moet u bij die persoon (waarschijnlijk gtb?) langsgaan om te bepalen wat verder stappen zijn in uw traject (activeringsbegeleiding, arbeidszorg, vrijwilligerswerk, of...)
Die kunnen dan om de 2j opnieuw geëvalueerd worden.

Dit adhv een soort 'kaart' (de volledige naam ontgaat mij) die uw begeleider invult en die u kunt voorleggen aan de rva.
De rva is niet verplicht om met deze kaart rekening te gouden.
Ik heb ook geen weet van zo'n kaart. Wat ik wel mee kreeg (op eigen verzoek dan wel) is een aanwezigheidsbewijsje, dat ik ingeschreven ben en goed
meewerkte, maar dat associeer ik niet meteen met een kaart. Het zal ook wel een verschil maken of iemand met 33% ook een arbeidshandicap heeft of niet. Nu ook geen traject meer, waarschijnlijk ook ontoeleidbaar (maar term nooit horen vallen), wel arbeidshandicap.
Ik heb ook niet de indruk dat GTB veel evalueert, volgens mij is dat eerder de dienst arbeidshandicap van de VDAB.

voodoodoll

#23 , 13 aug 2013 21:30

Ondertussen zelf ook de brief gehad van de RVA die ik moet invullen en terugsturen voor 11 september. Ik heb alleszins bij m'n vorige maandelijkse medische opvolging naar een verslag gevraagd dat ik begin september kan ophalen. Daarnaast een bewijs van de GTB dat ik meegewerkt heb aan hun evaluatie, en wat uiteraard hun besluit is. Verder heb ik maar weinig om als bewijs mee te sturen.

Is er ondertussen al iemand door de 1ste ronde geraakt? ;)

Elthyr

#24 , 14 aug 2013 15:04

Ondertussen zelf ook de brief gehad van de RVA die ik moet invullen en terugsturen voor 11 september. Ik heb alleszins bij m'n vorige maandelijkse medische opvolging naar een verslag gevraagd dat ik begin september kan ophalen. Daarnaast een bewijs van de GTB dat ik meegewerkt heb aan hun evaluatie, en wat uiteraard hun besluit is. Verder heb ik maar weinig om als bewijs mee te sturen.

Is er ondertussen al iemand door de 1ste ronde geraakt? ;)
Na eerste brief (dec 2012) ook tweede brief gehad, ingevuld en aangetekend teruggestuurd. Begin september was de deadline. Bij inspanningen
om werk te zoeken heb ik medische opvolging en therapieën evenals vrijwilligerswerk vermeld. Ik vind dit nl ook inspanningen, namelijk om niet
zieker te worden, en zo dicht mogelijk bij de arbeidsmarkt te blijven en intussen toch uit te kijken naar iets.
Vanuit mijn situatie lijkt dit me zelfs zinvoller dan inschrijven in een interimbureau (wat wel vermeld staat op dat formulier), want daar bekijken ze me eens scheef, en zeggen: vul maar rap een fichke in, 't is goed.

voodoodoll

#25 , 18 sep 2013 04:23

Inmiddels brief ingevuld, teruggestuurd en antwoord ontvangen: positief omdat ik door de VDAB niet toeleidbaar verklaard ben en voor 2 jaar vrijgesteld ben naar het zoeken van werk. Over ten vroegste 6 maanden opnieuw controle.

De redenering in de conclusie is eigenlijk een beetje tegenstrijdig. Over 6 maanden dus weer hetzelfde? Of krijg ik pas na afloop van die 2 jaar opnieuw controle?

sion

#26 , 21 sep 2013 16:53

Je bent vrijgesteld voor 2 jaar, maar men kan jouw nog oproepen ter controle (?)

voodoodoll

#27 , 21 sep 2013 17:38

Controle op wat? De VDAB, GTB eigenlijk, heeft als voorwaarde gesteld dat ik tijdens de periode van "niet toeleidbaar" zijn mijn dokter geregeld (maandelijks) blijf bezoeken. Dit kan ik uiteraard aantonen. Elke 2 jaar word ik opnieuw opgeroepen door de GTB voor een nieuwe evaluatie en wat ze voor mij kunnen betekenen. Normaal gezien zal ik eind 2014 hiervoor worden uitgenodigd.

Voorheen gaf de RVA zowiezo "volledige" vrijstelling voor mensen met minstens 33% arbeidsongeschiktheid en kon men ook nog controleren. Dus eigenlijk is de procedure hetzelfde maar toch anders? Zolang ik kan aantonen dat ik mijn medische situatie blijf laten opvolgen en probeer te verbeteren, die 33% heb en "niet toeleidbaar" geacht wordt door de GTB maken die controles geen verschil uit?

Zoveel vragen, nergens antwoorden te vinden. De begeleidster van de GTB wist het niet helemaal zeker maar dacht dat 33% + niet toeleidbaar zowiezo een positieve beoordeling ging geven, de vakbond zei dat mensen met 33% helemaal geen controle kregen (...) en de sociale dienst van de gemeente hoorde het in Keulen donderen.

JPV

#28 , 21 sep 2013 20:40

VDAB kan je niet vrijstellen van het zoeken naar werk, dat kan enkel de RVA. VDAB kan je wel niet toeleidbaar vinden, maar RVA hoeft daar geen rekening mee te houden. Ze hebben dit nu wél gedaan, maar dat is geen recht.

voodoodoll

#29 , 21 sep 2013 21:00

Dat dacht ik dus ook JPV. Maar ik heb dus in mijn post over de beslissing die ik ontving letterlijk geschreven wat daar in staat. Dat is dus verwarrend! Zeker als niemand dan een 100% antwoord kan geven.

JPV

#30 , 21 sep 2013 21:32

er staat toch niks vreemds? de VDAB stelt je vrij van het zoeken naar werk (bij hen). Dat betekent niet dat je nergens meer werk moet zoeken (tenzij de RVA anders oordeelt)

Terug naar “Werkloosheid”