Hoewel u in theorie alles zou moeten terugkrijgen, kan dat in de praktijk (ondanks bovenstaande berichten) anders uitdraaien.
Ik bevond me in een gelijkaardige situatie (niet gehuwd, niet samenwonend), maar ik was wel de andere partij. Vooraleer ik die situatie uitleg, wil ik wel duidelijk stellen dat ik u van niets beschuldig en u niet gelijkstel met mijn ex. Mijn ex en ik bouwden samen een huis met een 50/50 verdeling en een bijhorende lening. Maar omdat mijn ex en zijn familie (die samen het huis bouwden) bijzonder verkwistend te werk gingen, volstond het leenbedrag niet. Hierop is mijn ex extra beginnen investeren van zijn geld ... Ik had hierover op dat moment niet veel meer te zeggen. Het is ook één van de redenen waarom ik de relatie verbroken heb, maar dit terzijde. Na onze breuk is mijn ex nog verder gegaan met werken en zelf dingen betalen. Toen het hem na 2 jaar eindelijk daagde dat hij het huis niet kon houden (kon de lening niet alleen aan) en de woning verkocht werd, wou hij de helft van alles wat hij extra (en zonder mijn toestemming) had geïnvesteerd terug. Dit notaris heeft toen echter geoordeeld dat die uitgaven waren gebeurd op basis van een natuurlijke verbintenis, nl. het was een "afspraak" tussen ons dat hij dit zou betalen. Aangezien ik geen zeggenschap meer had in de uitgaven, was het resultaat ongeveer hetzelfde: hij gaf zelf uit voor "ons" huis.
Ex moest niet akkoord gaan met de notaris maar de notaris maakte heel goed duidelijk dat het via de rechtbank alle kanten kon opgaan: ofwel kon hij iets terugeisen ofwel zou de rechtbank het oordeel van de notaris bevestigen (wat meestal gebeurt).
Moraal van het verhaal: let op met al teveel eisen of u zou wel eens met NIETS kunnen eindigen. Probeer een regeling te treffen waar uw ex mee akkoord gaat zonder dat er een rechtbank moet aan te pas komen. Ik wou van bij het begin een minnelijke schikking, maar mijn ex wou mij vanalles aftroggelen ... dus is er toch via de rechtbank een notaris aangesteld. En uiteindelijk heeft hij dan toch moeten inbinden omdat zijn kans op slagen zeer klein was.
Ik herhaal nogmaals: ik vergelijk u niet met mijn ex. Maar de situatie is wel gelijkaardig.
U zult hiermee verliezen ... Ik heb ook veel verloren ... Maar helaas is dat het gevolg van relatiebreuken. Ik hoop alvast voor u dat u de woning kunt houden.
Lenny