1) Als het regent, zelfs een beetje, denk ik dat vrachtwagen NOOIT mogen inhalen. klopt dit?
Soms. Ook bij sneeuw, hagel, ... neerslag dus. Alleen op autosnelwegen, autowegen en wegen met ten minste vier rijstroken. Enkel +7,5 ton. (3,5 tot 7,5t mogen ook maar 90km/u hé) Rechts inhalen mogen ze (soms) nog wel.
2) Op een autoweg met 2 rijvakken in elke richting (E34) is er een inhaalverbod voor vrachtwagens tussen 6u en 19u. Vaak wordt dit gewoon aan de laars gelapt en doen ze het toch, of ze 'wijken uit' voor invoegend verkeer waardoor het feitelijk een inhaalbeweging wordt.
De E34 (tussen Antwerpen en Eindhoven) is een autosnelweg. Staat er een bord met toelating om in te halen tussen 19u en 6u?
Voor dat uitwijken zijn er al beboet wegens "inhalen". Zij moeten idd. niet uitwijken (mogen missch. zelfs niet) maar zij doen dat meestal om anderen uit de nood te helpen.
3) wanneer er een file is op drie vakken, die maximum 20km/u rijdt (Bv de Antwerpse of Brusselse Ring). Is het dan toegelaten voor vrachtwagens om op het linkse rijvak te rijden?
Normaal enkel de twee rechtse rijstroken. Behalve bij voorsortering.
4) Waneer het regent, is het dan ook toegelaten om tijdens file op het middenste en linkse rijvak te rijden voor vrachtwagens?
Ja. Dan wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd.
5) het is enorm frustrerend om achter een inhalende vrachtwagen te zitten ie aan 0.25km/u een rij van 8 vrachtwagen inhaalt op de E34. Klaxoneren en/of lichten helpen niet, die mensen trekken zich daar niets van aan. Kan ik ergens melding maken van zo'n inbreuken?
U riskeert vervolging wegens verkeersagressie. Ik denk dat enkel bevoegde personen de inbreuk op een inhaalverbod mogen vaststellen.

U hebt natuurlijk gelijk dat het enorm frustrerend kan zijn om achter zo'n vrachtwagen te hangen en niet voorbij te kunnen. In het bijzonder als het met een erg klein snelheidsverschil gebeurt en daardoor lang duurt. Anderzijds moet u zich eens inbeelden dat als een vrachtwagenbestuurder over een afstand van 100km of meer niet mag inhalen, en bijvoorbeeld aan 85km/u of minder MOET blijven hangen achter een tragere collega terwijl hij zelf 90km/u kan en mag rijden. Hoe frustrerend moet dat zijn?
Laat het niet aan je hart komen. Blijf rustig.