Verbod tot verliefd worden.

James007
Topic Starter

Verbod tot verliefd worden.

#1 , 13 dec 2007 16:22

Hallo,

Ik had een vraagje over een bepaalde regel binnen een vzw.

De zaak zit hem zo: Ik maak deel uit van een vzw voor holebi-jongeren. Deze vzw is gebouwd op een aantal pijlers, en één van die pijlers is het "onthaal", waarbij nieuwe leden kennis maken met de werking van de vereniging. Nu is er lang geleden besloten dat voor de bescherming van de nieuwe leden, de leden van het dagelijks bestuur, Raad van Bestuur en onthaalteam 3 maanden géén koppel mogen worden met een nieuw lid.

Ik ken zelf maar een beetje van het recht, maar ik vroeg mij (misschien terecht) af of dit wel wettelijk is, aangezien het "verliefd worden" niet door een regeling of verbintenis of wat het ook rechtskundig is binnen een vzw verboden kan worden. Ik veronderstel dat toch, intuïtief bekeken...

Concreet gezien is het dus zo dat men via deze regel "verliefdheid via projectie" wil "voorkomen". Cru gezegd weet ik dus niet of men verliefdheid kan tegenhouden door dat op voorhand af te spreken.

Wie weet hier meer over? Over wat soort recht spreken we?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sniper

#2 , 14 dec 2007 01:13

als het echt verliefdheid is, zal het ook wel zo zijn na drie maand
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Beachcomber

#3 , 14 dec 2007 10:28

Er is inderdaad geen wettelijk recht om iemand te verbieden om verliefd te worden.

In dit geval heeft u evenwel door uw toetreding tot de organisatie een verbintenis aangegaan tot het volgen van de opgestelde regels. De aard van die verbintenis laat ik wat in het midden, ik kan voor beide kanten zinnige argumenten vinden.

Feit blijft dat bij niet-naleving van die gedragscode de organisatie gerechtigd is u uw lidmaatschap af te nemen. Niemand kan u verplichten om 'niet verliefd' te worden, maar men kan u wel vragen die gevoelens, in het belang van de organisatie, voor u te houden. Aangezien u (al dan niet impliciet) door uw toetreding te kennen heeft gegeven de regels te willen naleven zie ik geen (wettelijke) reden waarom deze regel illegaal zou zijn.

Los van het feit dat je inderdaad niemand kan verbieden om gevoelens te hebben si dit een regel van interne organisatie die u als lid in principe verplicht bent te volgen. Ik veronderstel evenwel dat echte liefde zich niet laat regelen en dat u zich waarschijnlijk niet zal laten tegenhouden om alsnog de relatie aan te gaan. Ik kan u alleen aanraden van het de eerste maanden 'in het geniep' te doen, dat maakt het voor zowel u als de organisatie het gemakkelijkst.

Reclame

Lex

#4 , 17 dec 2007 12:43

Er is inderdaad geen wettelijk recht om iemand te verbieden om verliefd te worden.

In dit geval heeft u evenwel door uw toetreding tot de organisatie een verbintenis aangegaan tot het volgen van de opgestelde regels. De aard van die verbintenis laat ik wat in het midden, ik kan voor beide kanten zinnige argumenten vinden.
YEP!
Wat is verliefdheid?

James007
Topic Starter

#5 , 18 dec 2007 18:05

Die uitleg is allemaal wat vaagjes... er is zelfs geen artikeltje aangehaald en ik ben zo'n fan van artikeltjes.

Ik heb het nagevraagd bij iemand en die wist mij dit te vertellen. Iemand die nog een aanvulling kan doen?
Art. 8 EVRM
Lid 1 houdt het recht in: het recht op privacy
Lid 2: zegt dat het recht niet absoluut is en dat men dit kan beperken als:
  1. Er een voorzien bij wet in de materiële zin van het woord. Het mag dus inderdaad een reglement of zo zijn. Het moet een regel zijn die toegankelijk is voor het publiek en die tot voorspelbare toepassing leidt.
  2. Er moet met een regel een legitiem doel nagestreefd worden. In de rechtspraak vindt men er altijd wel een, dus dit criterium is niet bepaald relevant.
  3. De regel moet noodzakelijk zijn in een democratische samenleving. Hij moet dus proportioneel zijn ten aanzien van het doel en moet bovendien noodzakelijk zijn.
    Nu, de derde regel is opgesteld door de VZW en ik vermoed opgenomen in een reglement. In die zin is dus voldaan aan de eerste voorwaarde.
    Legitiem doel is dus niet zo relevant hier. Er is er altijd wel een.
    Noodzakelijk in een democratische samenleving. Ik veronderstel van wel, omdat:
    • De regel in de praktijk zeer soepel wordt toegepast
    • Hij voorziet in sancties die een redelijk tijdsbeperking hebben.
Nu het is wel zo dat het hier gaat om een situaties tussen private personen (Derdenwerking). Men moet inderdaad wel rekening houden met deze bepaling in horizontale situaties.

Beachcomber

#6 , 19 dec 2007 09:32

U haalt een aantal dingen door elkaar,

Het EVRM en de bepalingen hiervan zijn specifiek gericht op de relatie tussen overheid en onderdaan. In dit geval de relatie tussen de vzw en u heeft dit geen directe rechtskracht.

Waar de relatie tussen de overheid en de onderdaan deel uitmaakt van het publiekrecht is deze tussen u en de vzw een aspect van het privaatrecht, nl. op grond van de verbintenis die u en de vzw gesloten heeft met het oog op uw lidmaatschap.

Het EVRM biedt hier niet direct soelaas, het staat u immers vrij om uw lidmaatschap op te zeggen, terwijl u uw 'lidmaatschap' van uw land niet kan opzeggen.

Het EVRM heeft inderdaaad directe rechtskracht, maar het lidmaatschap van een vzw valt niet onder het toepassingsgebied van het EVRM op dit punt.

U heeft een duidelijke keuze gemaakt om deel uit te maken van een organisatie, en die organisatie heeft bepaalde regels. Als u deze niet volgt kan de organisatie uw lidmaatschap afnemen.
Mag u daarom niet meer verliefd worden? Natuurlijk wel, maar u zal met de gevolgen moeten leven en uw lidmaatschap vaarwel zeggen.

Ik zou u zeker niet aanraden om uw gram te proberen halen op grond van het EVRM, u verliest gegarandeerd.

Zou het weer trouwens weer geen rechtsvraagtijd zijn? :D

Terug naar “Privacy-bescherming”