#17 , 30 jul 2013 10:54
Het probleem is: ik heb mijn communie niet gedaan, dat was een bewuste eigen keuze, het doopsel is een ander verhaal. Het is niet alsof ik hier voor koos en contacten legde met een pastoor, parochie, ... dus ik zou absoluut niet weten in welke kerk die doop gebeurde en welke priester die uitvoerde. Het is tenslotte 31 jaar geleden en eens ik zelf beslissingen kon nemen heb ik nooit meer wat te maken gehad met de Kerk, dus het kan wel link worden om te traceren welke de juiste gegevens zijn die in dat verzoek tot uittreden moeten vermeld worden.
PS; soms is een symbolische daad wel belangrijk als statement voor jezelf, als je daarmee het gevoel hebt dat je sereen en oprecht hebt gehandeld. Bovendien, stel dat mensen in grote getale die symbolische procedure doorlopen, zou het onderwerp misschien weer op de agenda belanden en gesprekken hervat worden of het wel correct is dat er voor de Kerk geen gevolgen zijn van die uittreding? Ik kan nog ergens begrijpen dat men subsidies geeft op basis van ledenaantal (ik meen dat het ook zo werkt voor andere erkende religies?) maar als iemand uit de "club" treedt dan heeft die Kerk wel een lid minder. Stel dat een groot aantal mensen de Kerk verlaat, zou dat toch een verschil in hun financiën maken lijkt me, het moment dat men opnieuw de link legt tussen actieve gelovigen en dotatie. Een persoon die gedoopt is maar nadien nooit meer met de kerk te maken kreeg, is geen actief lid, bij de meeste verenigingen zou je snel genoeg ujit het ledenregister geschrapt worden...