Ontdoping uit de RK Kerk

Tsunami
Topic Starter

Ontdoping uit de RK Kerk

#1 , 25 jul 2013 13:22

Ik ben atheïst. Ik ben helaas gedoopt (als je 2 weken oud bent kan je moeilijk weigeren) maar heb wel geweigerd mijn eerste communie en plechtige communie te doen. Volgens sommige mensen is die doop daarmee ongedaan gemaakt omdat je de doopgeloftes niet vernieuwd hebt, en ben je daarmee officiëel uit de kerk getreden.

Nu hoor ik van sommige andere mensen dat dit niet klopt, en dat je echt je doop moet laten annuleren voor je lidmaatschap bij de rooms-katholieke kerk is beëindigd, ookal heb je nooit je communie gedaan.

Ik heb hier al meermaals naar geïnformeerd en men vertelde me dat je een aangetekend schrijven moest sturen aan het bisdom van doopsel, met huidige maar ook toenmalige adres erbij, datum, etc. Omdat ik toen nog in het buitenland woonde leek het me teveel administratief werk om dat allemaal te gaan in orde brengen.
Nu ik echter weer in België woon zou dit in principe veel eenvoudiger moeten gaan. Maar wat is nu, op dit ogenblik (die regelgevingen veranderen al wel eens en je leest er soms contradictorische info over) de procedure om uit de kerk te stappen en je lidmaatschap te beëindigen? Of klopt het inderdaad dat door de weigering tot communie doen ik al uit de kerk ben gestapt gezien de doopbeloftes niet werden hernieuwd tijdens een communie?

Ik ben hier niet heel erg mee bezig, maar principiëel zou ik als de procedure niet te complex is het wel doen, gewoon uit principe. Net zoals je ook geen lidkaart koopt van een politieke partij wiens ideologie je niet aanhangt. Bovendien worden dotaties aan de Kerk berekend op basis van aantal gelovigen, dus ookal stap je nooit een kerk binnen en zondig je er op los als een ketter, zolang je officiëel lid bent ... en we spreken over belastingsgeld dat naar dat instituut gaat.

IK weet dat de consequenties zijn dat je dan niet voor de kerk kan huwen of geen kerkelijke begrafenis krijgt. Maar mocht ik wensen te trouwen ooit is een huwelijksakte op het stadhuis lijkt me meer dan voldoende, en een begrafenis hoeft niet kerkelijk te zijn en kan ook volledig los van enige religie gebeuren. Ik betwijfel überhaupt of ik nu nog voor de kerk zou mogen trouwen gezien ik 1e en plechtige communie niet heb gedaan en de "vorming" dus niet voltooid heb.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
VDG2

#2 , 25 jul 2013 13:33

http://ontdoping.be/" onclick="window.open(this.href);return false; Hier kan je info + formulier vinden.

Lightning

#3 , 25 jul 2013 13:35

U kan inderdaad een brief sturen naar het bisdom om uw wensen kenbaar te maken, maar het is louter een symbolische daad voor uzelf. Tot 2009 werd uw wens tot uittreding nog genoteerd in het doopregister, maar die regel is ondertussen geschrapt. U kan uw doopsel m.a.w. niet ongedaan maken. Ook financieel heeft het voor de kerk geen consequenties.

Trouwen voor de katholieke kerk zonder gedoopt te zijn is overigens geen probleem.

Reclame

pgovaere

#4 , 25 jul 2013 13:40

Meer als een symbolische daad is dit toch niet ?

De Swa

#5 , 25 jul 2013 14:25

Ook financieel heeft het voor de kerk geen consequenties.
Ben je daar zeker van? Wettelijke basis?
Volgens mij wordt er vanaf je doopsel een "+1" gedaan bij de teller "aantal katholieken in België", en stijgen de subsidies aan de achterliggende organisatie/sekte/club/... evenredig.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 jul 2013 18:54

Persoonlijk vind ik ook dat de volledige tekst waaruit blijkt dat u gedoopt werd uit het register moet verwijderd worden .....
U staat nog steeds op hun 'ledenlijst' en ze dienen dus uw gegevens ten minste volledig onleesbaar te maken.

Oude Belg

#7 , 25 jul 2013 20:07

Ook financieel heeft het voor de kerk geen consequenties.
Ben je daar zeker van? Wettelijke basis?
Volgens mij wordt er vanaf je doopsel een "+1" gedaan bij de teller "aantal katholieken in België", en stijgen de subsidies aan de achterliggende organisatie/sekte/club/... evenredig.
De katholieke kerk wordt betaald volgens het aantal inwoners in de parochie. Protestanten, Moslims, ketters, schismatieken, ongelovigen, bisschoppen,..... tellen allemaal mee. Klets water over de kop of niet.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

De Swa

#8 , 26 jul 2013 08:45

De katholieke kerk wordt betaald volgens het aantal inwoners in de parochie. Protestanten, Moslims, ketters, schismatieken, ongelovigen, bisschoppen,..... tellen allemaal mee. Klets water over de kop of niet.
En op welke wet (of ander officieel document) steunt deze bewering?

Oude Belg

#9 , 26 jul 2013 09:40

En op welke wet (of ander officieel document) steunt deze bewering?
Ik citeer bijvoorbeeld de annalen van de senaat (heb ik toevallig meteen gevonden) :
Ten vierde, wat vindt de minister ervan dat het loon van de bedienaars van de katholieke eredienst wordt bepaald op grond van het aantal inwoners, - ongeacht hun voorkeur - versus dat van de bedienaars van andere godsdiensten die enkel op grond van hun ledenaantal worden betoelaagd? Is dat geen discriminatie? Is hij bereid die regeling middels een koninklijk of ministerieel besluit aan te passen?
http://www.senate.be/www/?MIval=/consul ... R=&LANG=fr

Een interessant opiniestuk vindt u hier : http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/Opini ... llen.dhtml.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Vandebos

#10 , 26 jul 2013 11:02

Alhoewel Kerkelijk recht en aanverwanten normaliter geen deel uitmaken van JF en het bijgevolg niet zo eenvoudig is deze thread correct te plaatsen laat ik deze hier staan. Gelet op de belangstelling voor deze thread, het steil toenemend aantal ontdopingen en de calvarietocht die ikzelf onder het oude systeem 23 jaar geleden heb moeten afleggen om ontdoopt te worden is dit in mijn mening één van die uitzonderlijke threads die niets te maken heeft met de taak van JF doch hier perfect thuishoort.

De webmaster zal me wel corrigeren mocht hij een andere mening toegedaan zijn.

Vandebos.

VDG2

#11 , 26 jul 2013 12:15

Vandebos, hoe is het bij jou gelukt? Ik heb 2 jaar geleden een AS gestuurd maar tot nu toe geen reactie. Enig idee hoe je kan te weten komen of je effectief geschrapt ("ontdoopt") bent uit het register?

Vandebos

#12 , 26 jul 2013 13:14

Normaal gezien krijg je een schrijven dat meldt dat je uit het doopregister ben geschrapt.

Tegenwoordig kan je steeds contact met het secretariaat van het lokale bisdom om te informeren hoe ver je dossier is gevorderd.

In het verre verleden diende je zaak mits tussenkomst van de bisschop voorgelegd te worden aan de curie te Rome... heeft me toen bijna drie jaar en enige cm papier gekost. Nu zou in theorie een AS aan je lokale bisschop dienen te volstaan om de procedure in werking te zetten...

Lightning

#13 , 26 jul 2013 13:36

...Enig idee hoe je kan te weten komen of je effectief geschrapt ("ontdoopt") bent uit het register?
Men wordt nooit geschrapt uit het register. "Ontdopen" is gewoonweg niet mogelijk.
Uw vraag tot schrapping is louter een symbolische daad voor uzelf. Men noteert het sinds enkele jaren zelfs niet meer in het doopregister.

Vandebos

#14 , 26 jul 2013 14:55

Wie uit de Katholieke Kerk wil treden of zich wil laten ontdopen, hoeft enkel een brief naar het bisdom van de plaats waar hij/zij gedoopt is te sturen.

Daar wordt er vervolgens een kruisje achter je naam in het doopregister gezet. Dit kruisje symboliseert het protest, want de daad van de doop zelf kan niet ongedaan gemaakt worden.

Verder vermeld je je naam, je geboortedatum en de plaats waar je als kind ten tijde van je doopsel woonde.

De adressen zijn:

Bisdom Antwerpen - Schoenmarkt 2, 2000 Antwerpen
Bisdom Brugge - Heilige Geeststraat 4, 8000 Brugge
Bisdom Gent - Bisdomplein 1, 9000 Gent
Bisdom Hasselt - Vrijwilligersplein 14, 3500 Hasselt
Bisdom Mechelen-Brussel - Wollenmarkt 14, 2800 Mechelen
Diocèse de Liège – Rue de l’Evêché 25, 4000 Liège
Diocèse de Namur – Rue de l’Evêché 1, 5000 Namur
Diocèse de Tournai – Place de l’Evêché 1, 7500 Tournai
Bron: http://www.hulporganisaties.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Lightning

#15 , 26 jul 2013 15:18

De "actus formalis defectionis ab Ecclesia catholica" is in 2009 geschrapt uit het kerkelijk wetboek (bron: http://www.vatican.va/holy_father/bened ... ci_lt.html" onclick="window.open(this.href);return false;).
Sindsdien dus zelfs geen kruisje meer achter uw naam.

Terug naar “Administratief recht”