TONO

Daandnb
Topic Starter

TONO

#1 , 24 jan 2013 16:16

Beste allemaal,

Zoals bij meerdere mensen bekend, is het bedrijf TONO van PROVEA actief om mensen op een vieze manier geld afhandig te maken.
Ik ben gebeld, heb in eerste instantie mijn gegevens doorgegeven en toen op het einde (toen de voorwaarde van een abonnement zonder tegenbericht te voorschijn kwam) gezegd dat ik het toch NIET wilde. Er werd toen snel opgehangen zonder dat ik dit wilde.

Ik heb dus op 22 januari toch 2 brieven ontvangen waar ik voor 29-01 de welkomstaanbiedingen kan annuleren. Dit heb ik dus gedaan op webcancel.com.
Ook heb ik een mail gestuurd naar [email protected] dat ik absoluut niks wil ontvangen en betalen.

Het ik nu voldoende gedaan of moet ik nog meer actie ondernemen?
Ik heb ook geprobeerd te mailen naar [email protected] zoals elders vernoemd, maar dit emailadres is niet meer in gebruik.

Bij voorbaat dank!

Met vriendelijke groet,

Daan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone

#2 , 24 jan 2013 16:22

u heeft gedaan wat u moet doen.

indien u nog iets ontvangt mag u dat (gratis) bijhouden.

wel alle mails goed bijhouden.

Daandnb
Topic Starter

#3 , 24 jan 2013 16:34

Dus als u voor de gegeven datum (in mijn geval 29-01) de bestelling annuleert op webcancel dan is daarmee voldoende actie ondernomen?
En de problemen van andere mensen die ik lees, zijn de oorzaak van te laat deze bestelling annuleren?

Bedankt voor het snelle antwoord.

Reclame

Drone

#4 , 24 jan 2013 23:38

de meeste problemen die u hier leest met betrekking tot Tono zijn van mensen die ongewild iets toegestuurd krijgen en hiervoor wel zouden dienen te betalen volgens Tono.

de wetgeving hier omtrent is heel duidelijk, al wat u ongevraagd toegestuurd krijgt mag u houden.

indien een firma per ongeluk iets opstuurt (wat altijd kan gebeuren), dan zijn alle kosten voor het recupereren voor die firma en niet voor de gewone mens.

met het versturen van die mails en het annuleren op webcancel heeft u in principe genoeg gedaan, maar de kans zit er toch in dat u toch nog iets toegestuurd krijgt m et de nodige facturen.

indien dat voorvalt, beleeft een mailtje terug sturen naar hun dat ze op hun eigen kosten de producten mogen komen ophalen.

Turaki

#5 , 25 jan 2013 09:05

met het versturen van die mails en het annuleren op webcancel heeft u in principe genoeg gedaan, maar de kans zit er toch in dat u toch nog iets toegestuurd krijgt m et de nodige facturen.
Zolang u zeker bent dat u met niets heeft ingestemd, moet u zelfs niets doen, maar dan krijgt u wel een aantal vragen tot betaling (tot incasso). Deze kan u dan perfect negeren, daar de bewijslast van uw akkoord bij hen ligt. Veel mensen vinden al die betalingsaanmaningen wel beangstigend, en willen dit liefst vermijden.

Nog eens kort samengevat, als u niets besteld heeft, en men stuurt u toch iets op, moet u dit niet betalen en mag u dit houden.
Elke vraag tot betaling is dan ook verboden, en u kan hier klacht tegen indienen (hoewel dit niet veel uithaald). Elke vraag tot betaling kan u wel negeren.
Enige actie van uw kant is dus niet nodig, behalve eventueel voor uw gemoedsrust.

Fingerprint

#6 , 22 jul 2013 18:13

Even opmerken dat velen klant worden bij Tono zonder te lezen wat ze aanvinken! Gratis is gekoppeld aan klant worden en bestellen (tenzij je tijdig uitschrijft). De goede raad niets te betalen is meestal ongegrond. Er is u niets ongevraagd toegestuurd, je hebt gewoon de kleine lettertjes niet gelezen of bent vergeten dat je tijdens de nachtelijke uren iets bijna gratis hebt besteld.

Velen slagen erin gratis te bestellen en op tijd en correct te annuleren. Sommigen annuleren bv zonder vermelding van hun klantnummer/identiteit. Sommigen annuleren niet omdat ze deze goede raad gelezen hebben op een forum. Als de herinnering in de bus valt, valt meestal de euro ook. Bij gebrek aan een sterk dossier zal je moeten betalen!

Ten opzichte van Daan kan ik alleen maar vervolledigen dat je handelswijze goed is. Vraag echter een bevestiging per mail aan Tono van je uitschrijving(en). Vergeet niet: sommigen slagen erin zich meerdere malen klant te maken bij Tono. Voor elk klantnummer moet er een uitschrijving zijn.

En nog dit: Tono is een Zwitsers bedrijf. Belgische blabla is niet van toepassing en Zwitserse advocaten zullen lachen als een Belg zijn bestelde onderbroek niet wil betalen.

Drone

#7 , 22 jul 2013 18:55

Tono verkoopt in belgie en dienen zich aan de belgische wetgeving houden, iets wat ze blijkbaar niet doen.

Bij telefonische contacten, zoals tono doet, zijn er geen kleine lettertjes of word dat vergeten te zeggen door de verkopers.

Fingerprint

#8 , 22 jul 2013 19:03

Tono dient zich niet aan de Belgische wetgeving (wel andere) te houden, de zetel van dit bedrijf is in Zwitserland.

Ook betreffende telefonische verkoop is er Europese regelgeving. Telefonische verkoop dient schriftelijk bevestigd te worden, bovendien is er bedenkrecht.

Fingerprint

#9 , 22 jul 2013 19:15

7. Juridische bevoegdheid en geldend recht
Voor geschillen is uitsluitend de rechtbank in Lausanne bevoegd. Verder geldt het in Zwitserland toepasselijke recht.

roharro

#10 , 22 jul 2013 19:26

[quote="Fingerprint"]Tono dient zich niet aan de Belgische wetgeving (wel andere) te houden, de zetel van dit bedrijf is in Zwitserland.

quote]
Wel voor de activiteiten uitgeoefend in België, zoals bv. telefonische verkoop.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Fingerprint

#11 , 22 jul 2013 19:42

Tono (bedrijf PROVEA SA) heeft geen activiteiten in België, maar verkoopt aan Belgen.
Handelsregisternummer CH-XXX ...

roharro

#12 , 22 jul 2013 19:51

Tono (bedrijf PROVEA SA) heeft geen activiteiten in België, maar verkoopt aan Belgen.
Handelsregisternummer CH-XXX ...
Verkopen aan Belgen door hen te telefoneren naar hun nummer in B is verkopen (leuren) in België.
Dat valt onder de B wetgeving. Net zoals de verkoop van financiële producten door ondernemingen niet gevestigd in B.

Fingerprint

#13 , 22 jul 2013 20:03

Tono bevestigd het telefoongesprek (de verkoop op afstand) met een document --- Al deze informatie moet bovendien schriftelijk bevestigd of op "een andere duurzame drager" ter beschikking worden gesteld, waartoe hij ten laatste bij de levering van het goed of vóór de dienstverlening, toegang heeft --- verzonden vanuit Lausanne Zwitserland.
De bedenktijd is 10 dagen.

Algemene verkoopsvoorwaarden:
Voor geschillen is uitsluitend de rechtbank in Lausanne bevoegd. Verder geldt het in Zwitserland toepasselijke recht.

roharro

#14 , 22 jul 2013 20:17

Tono bevestigd het telefoongesprek (de verkoop op afstand) met een document --- Al deze informatie moet bovendien schriftelijk bevestigd of op "een andere duurzame drager" ter beschikking worden gesteld, waartoe hij ten laatste bij de levering van het goed of vóór de dienstverlening, toegang heeft --- verzonden vanuit Lausanne Zwitserland.
De bedenktijd is 10 dagen.

Algemene verkoopsvoorwaarden:
TONO is geen wetgever hé. Wat ze schrijven (en ze kunnen à priori eender wat schrijven) moet wel aan de vigerende Belgische (aangezien ze "leuren" in B) en internationaal privaatrechtelijke wetgeving getoetst worden.
Waarover het hier gaat is dat ze zonder expliciet bewijsbare bestelling geen poot hebben om op te staan.
Indien er een wettelijk correcte besteling heeft plaatsgevonden (met expliciet akkoord van de KOPER) is er uiteraard geen probleem en is men gebonden.

Fingerprint

#15 , 22 jul 2013 20:18

(leuren) in België.

Dit is desinformatie. het is verkoop op afstand conform onze wetgeving (wet van 6 april 2010)

Terug naar “Consumenten Koop”